• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5350 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۳ آبان

واشنگتن‌پست در گزارشي اختصاصي افشا كرد

دخالت ابوظبي در امور سياسي امريكا

يك گزارش اطلاعاتي در امريكا نشان مي‌دهد كه امارات عربي متحده از طريق سوءاستفاده‌هاي قانوني و غيرقانوني به دخالت در امور سياسي اين كشور مبادرت ورزيده است.
روزنامه «واشنگتن‌پست» بامداد يكشنبه در مقاله‌اي به نقل از يك گزارش اطلاعاتي، از دخالت امارات عربي متحده در امور سياسي امريكا خبر داد. اين روزنامه به نقل از سه منبعي كه اين گزارش اطلاعاتي را مطالعه كرده‌اند، نوشت: امارات متحده عربي در طول چندين دولت امريكا تلاش كرده است تا از نقاط آسيب‌پذير حاكميت امريكا از جمله وابستگي به كمك‌هاي كمپيني و شركت‌هاي لابي قدرتمند و همچنين سهل‌انگاري در اجراي قوانين مقابله با افشاي اطلاعات به نفع خود استفاده كند. بر اساس ترجمه العالم از اين گزارش، امارات متحده عربي از سال ۲۰۱۶ ميلادي (۱۳۹۵ شمسي) بيش از ۱۵۴ ميليون دلار به لابي‌گران و ميليون‌ها دلار ديگر با عنوان كمك‌هاي مالي در اختيار دانشگاه‌هاي ايالات متحده قرار داده است. گفتني است، در قوانين امريكا هيچ منعي براي لابي‌گراني كه به كمپين‌هاي سياسي كمك مالي مي‌كنند، وجود ندارد. يكي از قانونگذاران امريكايي كه اين گزارش اطلاعاتي را خوانده است در اين باره گفت: اين گزارش نشان مي‌دهد كه چگونه دموكراسي امريكايي توسط پول خارجي تحريف مي‌شود. اين اطلاعات جديد بايد به عنوان يك زنگ خطر عمل كند. شوراي اطلاعات ملي به عنوان بازوي تحليلي جامعه اطلاعات امريكا تاكنون درباره اين گزارش به‌طور علني پاسخي ارايه نداده است. 
بنا بر اين گزارش، يكي از موارد سوءاستفاده‌ از طرف امارات، استخدام سه مقام اطلاعاتي و نظامي سابق امريكا براي زير نظر داشتن مخالفان، سياستمداران، روزنامه‌نگاران و شركت‌هاي امريكايي بوده كه در پرونده‌هاي حقوقي آن آمده است: دادستان‌هاي امريكايي اعلام كردند اين افراد به امارات در نفوذ به شبكه‌هاي اطلاعاتي رايانه‌اي امريكا و ساير كشورها كمك كرده‌اند. سال گذشته، هر سه نفر در دادگاه اعتراف كرده و حدود ۱.۷ ميليون دلار براي رفع اتهامات جنايي جريمه شدند كه از نظر بسياري از منتقدان اين مقدار جريمه به عنوان اهرم بازدارنده كافي نبوده است. يوسف العتيبه، سفير امارات در واشنگتن در اين باره اظهار داشت كه به نفوذ و جايگاه خوب و شايسته اين كشور در امريكا كه به سختي به دست آمده است، افتخار مي‌كند. وي جايگاه امارات در دولت‌هاي امريكايي را حاصل ده‌ها سال همكاري نزديك دو كشور و سياست‌هاي موثر دانست و ادامه داد: اين نشان‌دهنده وجود خواسته‌ها و ارزش‌هاي مشترك ميان دو كشور است. اين گزارش ادامه مي‌دهد: پس از مرگ «جمال خاشقجي»، روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست در تركيه، تمركزها بر نقش امارات در واشنگتن بيشتر شد. همچنين پس از اينكه سازمان اطلاعات جاسوسي امريكا (سيا) به اين نتيجه رسيد كه قتل او به دستور محمد بن سلمان، وليعهد سعودي انجام شده است، شركت‌هاي لابي‌گر واشنگتن و انديشكده‌ها روابط مالي خود را با رياض قطع كردند. بنا بر اين گزارش، اگرچه امارات هيچ دخالتي نداشت اما ارتباط وليعهد و «محمد بن زايد آل نهيان» رييس امارات، موجب تحقيقات بيشتر و افزايش توجه‌ها به اين كشور شد. در اين ميان، بسياري از كارشناسان از رويكرد دولت امريكا در تحقيق و بررسي در مورد يك متحد نزديك ابراز شگفتي كرده‌اند. به گفته «بروس ريدل» يكي از اعضاي ارشد انديشكده موسسه بروكينگز كه در دهه ۱۹۹۰ در شوراي اطلاعات ملي امريكا فعاليت داشت، جامعه اطلاعاتي امريكا به‌طور معمول از هر گونه تحقيق كه به عنوان تحقيق در مسائل داخلي كشور تعبير شود، اجنتاب مي‌ورزد. وي تاكيد كرد: چنين اقدامي (بررسي درباره فعاليت‌هاي امارات) منحصربه‌فرد و نشانگر رويكرد متفاوت و چالشي جامعه اطلاعاتي امريكاست.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون