• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5350 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۳ آبان

شاه اردن:

فلسطين در راس اولويت‌هاي ما است و اشغالگري بايد پايان يابد

شاه اردن در سخناني در صحن پارلمان با تاكيد بر ضرورت پايان اشغالگري رژيم صهيونيستي گفت كه قضيه فلسطين در راس اولويت‌هاي كشورش است. به گزارش گروه بين‌الملل خبرگزاري فارس، «عبدالله دوم» شاه اردن، روز يكشنبه، ۱۳ نوامبر بار ديگر بر اولويت‌بخشي به قضيه فلسطين تاكيد كرد و گفت: «قضيه فلسطين در راس اولويت‌هاي ما است و راه‌حل آن، پايان اشغالگري است. ما به نقش محوري خود در منطقه ادامه خواهيم داد.»
به نوشته خبرگزاري آناتولي، شاه اردن طي سخناني در مراسم افتتاح دور دوم پارلمان اردن تاكيد كرد: اردن مي‌بايست همگام با تغييرات سريع پيرامون خود در منطقه و جهان، به نقش محوري خود در منطقه ادامه دهد. وي افزود كه اردن در حال سرمايه‌گذاري روي موقعيت ژئوپليتيك متمايز است كه نشان‌دهنده يك نقطه عطف حياتي بين كشورها است و بايد با ايجاد مشاركت‌هاي گسترده عربي و منطقه‌اي در راستاي منافع مشترك و افزايش دستاوردهاي ملي كار كند. عبدالله دوم تاكيد كرد كه اين نقش محوري اردن، همچنان بر دفاع از آرمان فلسطين متمركز خواهد بود چيزي كه در گذشته نيز بوده و هست. اردن مواضع حمايتي خود را حفظ خواهد كرد. وي افزود: فلسطين در راس اولويت‌هاي ماست و بدون حل‌وفصل عادلانه و فراگير اين قضيه كه با پايان اشغالگري اسراييل و تشكيل كشور مستقل فلسطين در مرزهاي ۱۹۶۷ به پايتختي قدس آغاز مي‌شود، نمي‌توان از آن عبور كرد. 
شاه اردن با تاكيد بر تداوم انجام وظيفه تاريخي اردن در حفاظت و مراقبت از اماكن مقدس اسلامي و مسيحي در بيت‌المقدس گفت: «فقدان افقي براي راه‌حل سياسي نبايد ما را از ادامه تلاش براي حمايت اقتصادي از برادران فلسطيني، تقويت پايداري آنها در سرزمين‌شان و احقاق حقوق مشروع‌شان باز دارد.» وي ادامه داد: «از آنجا كه ما به آنها نزديك هستيم، تلاش خواهيم كرد تا در پروژه‌هاي منطقه‌اي شريكي اساسي باشيم و انزواي آنها را نپذيريم. تاكيد مي‌كنيم كه توانمندسازي اقتصادي جايگزين راه‌حل سياسي نيست.»
اين در حالي است كه از آوريل ۲۰۱۴، مذاكرات ميان دو طرف فلسطيني و رژيم صهيونيستي در سايه مخالفت تل‌‌آويو با توقف شهرك‌سازي و‌ آزادي اسراي قديمي و راه‌حل دو دولتي متوقف شده است. شاه اردن هفته پيش در حاشيه نشست آب‌‌وهوايي سازمان ملل موسوم به «COP 27»، در شهر شرم‌الشيخ مصر با «اسحاق هرتزوگ» رييس رژيم صهيونيستي ديدار كرد. وي در اين ديدار نيز بر ضرورت تشديد تلاش‌ها براي تحقق صلح عادلانه و فراگير بر اساس راه‌حل دو دولت و تشكيل كشور مستقل فلسطين در مرزهاي چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به پايتختي قدس شرقي تاكيد كرد. شاه اردن بر ضرورت اجتناب رژيم صهيونيستي از اقدامات يكجانبه‌اي كه فرصت‌هاي تحقق صلح را تضعيف مي‌كند، تاكيد كرد و گفت: «ضروري است فرصت‌هاي همكاري اقتصادي در منطقه، فلسطينيان را نيز شامل شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون