• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5355 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۹ آبان

همه‌چيز درباره بازي افتتاحيه جام جهاني قطر

بازي بي‌اهميت در آغاز رويدادي مهم

امروز و از ساعت 19:30 به وقت تهران جام جهاني ۲۰۲۲ قطر آغاز مي‌شود و در ديدار افتتاحيه ميزبان به مصاف اكوادور خواهد رفت. 
مسابقه آغازين جام جهاني ۲۰۲۲ يكي از كم‌كيفيت‌ترين بازي‌هاي افتتاحيه تاريخ ادوار جام جهاني است. به‌طوري كه اگر اين بازي در چارچوب جام جهاني و به عنوان بازي افتتاحيه مطرح نبود شايد غير از مردم قطر و بخشي از مردم اكوادور كسي نه اين بازي را مي‌ديد نه به نتيجه‌اش اهميتي مي‌داد، چرا كه قطر يكي از تيم‌هاي درجه دوي آسياست كه به جز قهرماني جام ملت‌هاي آسيا ۲۰۱۹ افتخار ديگري در كارنامه ندارد و تازه براي اولين‌بار آن‌هم به لطف ميزباني دارد طعم حضور در بالاترين سطح فوتبال دنيا را تجربه مي‌كند. اكوادور هم گرچه تيم سرشناس‌تري از رقيب به حساب مي‌آيد اما نه آنقدر ستاره دارد و نه افتخار كه بتواند مخاطب زيادي جذب كند. اين مشكل در دوره پيش جام جهاني هم وجود داشت. بازي افتتاحيه بين روسيه و عربستان برگزار مي‌شد كه چندان جذابيتي براي مخاطبان فوتبال به عنوان شروع يك تورنمنت بزرگ نداشت. 
ايده افتتاحيه مسابقات با رقابتي كه يك سر آن ميزبان است در ادوار گذشته جام جهاني يعني در دهه ۶۰ ميلادي در قرن بيستم شكل گرفت. در جام جهاني ۱۹۵۸ سوئد، ميزبان در بازي نخست به مصاف مكزيك رفت و برنده هم شد. از جام جهاني ۱۹۷۴ فرمت بازي آغازين مسابقات تغيير كرد و به جاي ميزبان اين قهرمان دوره قبل بود كه در اولين بازي جام به ميدان رفت. اين سنت تا جام جهاني ۲۰۰۲ ادامه پيدا كرد. در آن جام جهاني كه به صورت مشترك در دو كشور كره و ژاپن برگزار مي‌شد فرانسه قهرمان دور قبل در ديدار افتتاحيه برابر سنگال قرار گرفت و با يك گل شكست خورد تا نخستين شگفتي جام در همان روز اول رقم بخورد. 
در جام جهاني ۲۰۰۶ قاعده عوض شد و ميزبان مسابقات را آغاز كرد. در آن سال آلمان به مصاف كاستاريكا رفت. روندي كه تا امروز ادامه پيدا كرده و باعث شده بازي‌هاي افتتاحيه جام جهاني به جز سال ۲۰۱۴ كه برزيل ميزبان در بازي نخست به ميدان رفت، تبديل به بازي‌هاي بي‌كيفيتي شوند. نمونه‌اش جام جهاني ۲۰۱۰ آفريقاي جنوبي كه با بازي ميزبان و مكزيك شروع شد. 
قطر در شرايطي امروز در بازي اول خود در جام جهاني با اكوادور رويارويي مي‌كند كه ممكن است تبديل به دومين تاريخ شود كه با وجود ميزباني نمي‌تواند از گروهش صعود كند. در ۲۱ دوره قبلي جام جهاني تنها يك بار ميزبان نتوانسته راهي دور حذفي جام جهاني شود و آن هم برمي‌گردد به جام جهاني ۲۰۱۰ كه آفريقاي جنوبي در گروه خود سوم شد. قطر براي اينكه تبديل به دومين استثناي قاعده صعود ميزبان‌ها به مرحله حذفي نشود بايد با اكوادور و سنگال و هلند مصاف بدهد.  روز جمعه امجد طاها، كارشناس امور استراتژيك سياسي، مدير منطقه‌اي مركز مطالعات و تحقيقات خاورميانه با انتشار خبري اختصاصي، اعلام كرد قطر براي فرار از حذف در دور گروهي به اكوادوري‌ها رشوه داده تا در بازي افتتاحيه شكست بخورند. 
طاها با انتشار پيامي قطر را متهم به پرداخت رشوه سنگين به هشت بازيكن اكوادور كرد تا بازي افتتاحيه به سود ميزبان به پايان برسد. طاها نوشت: «قطر به هشت بازيكن اكوادور ۷،۴ ميليون دلار رشوه داد تا بازي افتتاحيه را شكست بخورند (۱-۰ در نيمه دوم). پنج عضو قطري و اكوادور اين موضوع را تاييد كردند. اميدواريم كه دروغ باشد. ما اميدواريم كه به اشتراك‌گذاري اين بر نتيجه تاثير بگذارد. جهان بايد با فساد فيفا مخالفت كند.»
اين توييت موجي از واكنش‌ها را به دنبال داشت و با وجود اينكه توسط هيچ مقام و رسانه معتبر ديگري تاييد نشد ولي به دليل سابقه قطري‌ها و مخصوصا شكل به دست آوردن ميزباني خيلي‌ها آن را باور كردند. 
داور بازي افتتاحيه جام جهاني دانيله اورساتو است. داور سرشناس ايتاليايي كه پيش از اين در جام‌هاي جهاني سوت نزده بود حالا اين شانس را دارد كه ديدار نخست اين تورنمنت را قضاوت كند. اورساتو يكي از داوران برتر فيفاست و حتي برخي تصور مي‌كردند با توجه به نبود ايتاليا ممكن است او قضاوت ديدار فينال را هم برعهده بگيرد. تا به امروز دو بار سابقه داشته كه يك داور هم افتتاحيه را سوت بزند هم فينال را. يكي در جام جهاني ۲۰۰۶ كه هوراسيو اليزوندو داور آرژانتيني به چنين افتخاري رسيد و يكي در جام جهاني قبل كه هم‌وطن اليزوندو يعني نستور پيتانا هم افتتاحيه را سوت زد هم فينال را. 
دو تيم قطر و اكوادور تاكنون تنها يك بار در تاريخ با هم روبه‌رو شدند آن‌هم در يك بازي دوستانه مربوط به سال ۲۰۱۸ كه قطري‌ها موفق شدند با نتيجه ۴ بر ۳ و با 2 گل معز علي به همراه گل‌هاي اكرم عفيف و حسن الهيدوس به برتري دست پيدا كنند. هر سه اين بازيكنان در بازي امروز مقابل اكوادور در ليست قطر حضور دارند. اما از ميان گلزنان اكوادور در آن بازي تنها انر والنسيا مهاجم فعلي فنرباغچه در تركيب اين تيم حضور دارد. 
بازي افتتاحيه جام جهاني در ورزشگاه البيت منطقه الخور قطر برگزار مي‌شود. ساخت اين ورزشگاه طبق گفته كميته‌هاي حقوق بشري بيشترين قرباني را از ميان كارگران گرفته است. معماري اين استاديوم شبيه به خيمه‌هاي عربي است و يكي از پيشرفته‌ترين استاديوم‌هاي دنيا به حساب مي‌آيد كه مجهز به سيستم خنك‌كننده با انرژي خورشيدي است. 
هر دو تيم قطر و اكوادور اگر مي‌خواهند شانسي براي صعود به دور بعدي جام جهاني داشته باشند بايد برنده از زمين بازي خارج شوند. از دست دادن امتياز با توجه به دو رقيب ديگر كه در اين گروه حضور دارند، يعني هلند و سنگال به معناي خداحافظي زودهنگام با جام جهاني است. فليكس سانچز باس سرمربي اسپانيايي قطر كه از سال ۲۰۰۶ در اين كشور حضور دارد به خوبي مي‌داند قطري‌ها اين همه هزينه و تبليغات صرف نكردند تا تيم‌شان در مرحله گروهي جام جهاني آن‌هم در شرايطي كه در گروه نسبتا آساني قرار دارند حذف شود. با اين حال سرمربي فوتبال بلد عنابي‌ها به خوبي مي‌داند تا اينجا هرقدر پول توانسته بود كارها را براي قطري‌ها پيش ببرد، از اينجا فقط يك بازي ۹۰ دقيقه‌اي در مستطيل سبز نتيجه را رقم خواهد زد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون