• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5355 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۹ آبان

استاديوم‌هاي شرم

اعدادي كه قطر نمي‌خواهد ديده شوند

ترجمه: فاطمه ابراهيمي

درحالي كه مسوولان قطري در تلاش هستند تا حقايق مهمي را درخصوص ميزباني اين كشور در جام جهاني و قوانين حقوق بشر پنهان كنند، رسانه‌ها و تيم‌هاي مختلف جهان به حقايق جديدي دست پيدا كردند. به گزارش «اعتماد» و به نقل از وب‌سايت گاردين، ۳۲ تيم براي حضور در شرم‌آور‌ترين جام جهاني تاريخ در قطر گردهم مي‌آيند و اعداد زير يادآور هزينه‌هاي گزاف انساني مسابقات و همچنين رنج مداوم كارگران مهاجر، زنان و جامعه همجنس‌گراها در اين كشور است. جاني اينفانتينو به عنوان رييس فيفا از ما مي‌خواهد كه فقط روي فوتبال تمركز كنيم، بسياري از مردم براي تمركز بر فوتبال تلاش خواهند كرد، اما تاثير جام‌ جهاني را به عنوان بزرگ‌ترين رويداد ورزشي جهان نبايد فقط در كسب افتخارات و جام‌ها سنجيد، بلكه بايد واقعيت‌هاي زندگي مردم عادي را نيز درنظر گرفت. اعداد زير تنها بخشي از رقم‌هايي است كه باعث شرمساري استاديوم‌هاي جديد و درخشان قطر در بيست و دومين دوره جام‌جهاني فوتبال خواهد بود.

۲۰۰ ميليارد دلار 
براساس گزارش‌ها؛ قطر براي آماده‌سازي جام جهاني ۲۰۰ ميليارد دلار هزينه كرده است، اين رقم را با هزينه ميزباني روسيه در سال ۲۰۱۸ مقايسه كنيد كه تنها ۱۱ ميليارد دلار بوده است.
صفر
تعداد بندهاي مربوط به حقوق بشر يا شرايط حمايت از كارگران كه توسط فيفا از مقامات قطري در ازاي اعطاي حق ميزباني در سال ۲۰۱۰ درخواست شده است.
سه
به گفته قطري‌ها و اينفانتينو، تعداد رسمي مرگ و مير كارگران در طول آماده‌سازي قطر براي جام‌ جهاني تنها سه نفر بوده است، درحالي كه مسوولان سازمان حقوق بشر اين را تلاش عمدي براي گمراه كردن افكار عمومي مي‌خوانند و مي‌گويند اين عدد تنها با درنظر گرفتن يك درصد از ‌پروژ‌ه‌هاي ساخت و ساز در قطر است و تعداد بسياري ديگر جان خود را از دست داده‌اند كه براساس اعلام مسوولان قطري اين مرگ و مير‌ها حين كار نبوده و بعد از اتمام يك روز كاري و به دلايل طبيعي رخ داده است.
علامت‌هاي سوال
تعداد دقيق كارگران مهاجري كه در نتيجه سهل‌انگاري در ‌‌پروژه‌هاي مرتبط با جام جهاني جان خود را از دست دادند هرگز مشخص نشده و به نظر مي‌رسد كه در آينده نيز مشخص نخواهد شد. به گفته ناظر حقوق بشر، مقامات قطري در كشف علت مرگ هزاران كارگر مهاجر شكست خورده‌اند و مرگ بسياري از آنها به مرگ طبيعي نسبت داده مي‌شود. او همچنين اضافه مي‌كند: در اين موارد به ندرت به خانواده‌هاي قربانيان غرامت داده مي‌شود، زيرا براساس قوانين كار در كشور قطر، مرگ‌هايي كه مرتبط با كار درنظر گرفته نمي‌شوند، مستحق دريافت اين غرامت نيستند.
شش هزار و پانصد
تعداد كارگران مهاجر از كشورهاي هند، پاكستان، نپال، بنگلادش و سريلانكا كه در طول سال‌هاي ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ جان خود را از دست داده‌اند. گاردين در گزارشي كه بيش از يك‌سال پيش نوشته شد به‌طور كامل به اين مساله پرداخته بود. 
دويست
براساس تحقيقي كه در سال ۲۰۱۸ در يك مجله قلب و عروق منتشر شد، از ۵۷۱ مرگ كارگران نپالي در سال‌هاي ۲۰۱۷ الي ۲۰۱۹ كه علت آن مشكلات قلب و عروقي عنوان شده است، دست‌كم مي‌شد از مرگ حدود ۲۰۰ نفر از آنها پيشگيري كرد. يكي از مسوولان حقوق بشر در همين خصوص عنوان كرد: كارگران پيش از ترك كشور خود و پس از ورود به قطر تحت ارزيابي‌هاي پزشكي قرار مي‌گيرند و براساس اين ارزيابي‌ها بسياري از آنها جوان و تندرست بوده‌اند و اين تعداد مرگ به دلايل قلبي و عروقي تعجب‌برانگيز است.
صد هزار
حداقل تعداد كارگراني كه در ۱۲ سال گذشته به دليل نقض قوانين كار از سوي كشور قطر و عدم دسترسي كافي به عدالت‌هاي زندگي در اين كشور مورد آزار قرار گرفتند.
چهارده تا هجده
براساس گزارش‌هاي سازمان عفو بين‌الملل، بسياري از كارگران مهاجر در قطر ۱۴ الي ۱۸ ساعت در روز كار مي‌كنند و به‌طور مثال در اين گزارش از يك كارگر كنيايي ياد شده كه به مدت دو سال و روزانه ۱۴ ساعت در استاديوم Lusail كار مي‌كرده است بدون اينكه مبلغي براي اضافه كار به او پرداخت شود.
۲۲۵ پوند 
حداقل دستمزد قانوني ماهانه در قطر ۲۲۵ (۱۰۰۰ ريال) معادل يك پوند در ساعت است، اگرچه در سال‌هاي اخير اصلاحات زيادي در اين خصوص انجام شده اما با اين وجود سازمان حقوق بشر معتقد است اين تغييرات به صورت پراكنده بوده و همچنان تخلفاتي در اين زمينه صورت مي‌پذيرد.
۱۳۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار
اين مبلغ از برخي كارگران مهاجر كشورهاي نپال، هند، بنگلادش و... كه به دنبال استخدام بودند، به عنوان هزينه استخدام به كشور قطر پرداخت شده است. گرچه در حال حاضر اين كار غيرقانوني است اما همچنان برخي از اين كارگران در بازپرداخت اين پول‌ها و ارسال آن براي خانواده‌هاي‌شان موفق نبودند.
صد و نوزده
در ميان ۱۸۰ كشور، رتبه قطر از نظر آزادي مطبوعاتي ۱۱۹ است، رتبه‌اي كه در منطقه چندان بد نيست، اما با اين وجود همچنان گروه‌هاي حقوق بشري در اين خصوص به خبرنگاران هشدار دادند كه احتمالا در جام‌جهاني ۲۰۲۲ با نظارت و محدوديت‌هاي بيشتري مواجه خواهيد بود.
هفت
براساس قانون ۲۸۱ جزا در كشور قطر، مجازات مردان و زناني كه بدون ازدواج با هم رابطه جنسي برقرار مي‌كنند هفت سال است، ناظرين حقوق بشر مي‌گويند اين مساله مشخصا روي زنان تاثير منفي بيشتري دارد، چراكه در گزارش‌هاي مربوط به تجاوز زن‌ها مورد پيگرد قانوني قرار گرفته و معمولا پليس حرف مردان در خصوص اينكه رابطه آنها توافقي بوده را باور مي‌كند.
۴۴۰ ميليون دلار 
عفو بين‌الملل و برخي افراد ديگر باور دارند كه فيفا بايد براي كمك به غرامت كارگران مهاجري كه در قطر جان باخته يا آسيب ديده‌اند معادل اين مبلغ را پرداخت كند، جالب است بدانيد كه اين مبلغ برابر با ميزان جوايز جام جهاني ۲۰۲۲ است. با اين حال وزير كار قطر مدعي شده كه چنين پيشنهاداتي را نمي‌پذيرد و اين انتقادات را نژادپرستانه خوانده است. او به يك خبرگزاري فرانسوي در همين خصوص گفت: هيچ معياري براي تخصيص چنين بودجه‌اي وجود ندارد، آيا شما مي‌دانيد قربانيان كجا هستند؟ آيا شما ليستي از اسامي آنها داريد؟ چگونه اين ارقام را به دست مي‌آوريد؟
منبع: گاردين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون