• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5355 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۹ آبان

دفاع عجيب اينفانتينو از شرايط قطر و موضع‌گيري درباره ايران

مشكل شما فقط الكل است؟ مگر همه ۸۰ ميليون ايراني بد هستند؟

رييس فدراسيون جهاني فوتبال فيفا در نشست خبري در آستانه شروع رقابت‌هاي جام جهاني ۲۰۲۲ قطر به طرح مواضع خود درباره مسائل مختلف مرتبط با اين رقابت‌ها پرداخت.
به گزارش ايسنا، جاني اينفانتينو، رييس فدراسيون جهاني فوتبال فيفا در اين نشست خبري برگزار شده در مركز كنوانسيون ملي قطر مواضع متعددي را ازجمله در ارتباط با ممنوعيت نوشيدن مشروبات الكلي در استاديوم‌هاي قطر، اختلافات جنسيتي، نژادي و قوميتي، انتقادها از نقض حقوق بشر هنگام به‌كارگيري كارگران به ويژه كارگران مهاجر براي اجراي پروژه‌هاي جام جهاني قطر و مسائل ديگر پرداخت.
اينفانتينو در اين كنفرانس مطبوعاتي در پاسخ به انتقادها از سياست اعمال شده از سوي قطر در ممنوع كردن صرف مشروبات الكلي در استاديوم‌هاي محل مسابقات جام جهاني گفت: «فكر نكنم اگر روزي براي مدت سه ساعت الكل مصرف نكنيد بميريد.»
او اشاره كرد كه كشورهاي اروپايي هم بعضا محدوديت‌هاي مشابهي در زمينه مصرف نوشيدني‌هاي الكلي در استاديوم‌ها اتخاذ كرده‌اند و در قطر مكان‌هايي براي مصرف اين نوشيدني‌ها در خارج از استاديوم‌ها درنظر گرفته شده است. او اين تصميم مقامات قطري را به جهت مديريت برگزاري اجراي اين مسابقات كه اين‌بار كوتاه‌تر و فشرده‌تر از جام جهاني‌هاي قبلي برگزار مي‌شوند ضروري دانست.
رييس فيفا خواستار روي آوردن به «تعامل» و «تفاهم»‌ براي بهتر برگزار كردن رقابت‌هاي جام جهاني شده و تصريح كرد: نبايد شكاف ايجاد كنيد؛ بايد اتحاد ايجاد كنيد؛ بايد در جام جهاني نژادپرستي را متوقف كنيم، همه زندگي سختي داريم. مدارا با خودمان شروع مي‌شود و نبايد تهاجم را گسترش دهيم، بايد تفاهم را گسترش دهيم.
اينفانتينو توضيح داد: فيفا يك سازمان جهاني است، ما نمي‌خواهيم سياسي باشيم. فوتبال همه را متحد مي‌كند. من خواستم در زمان تلاش براي طرح نامزدي مشترك كره‌شمالي و كره‌جنوبي براي ميزباني جام جهاني فوتبال ۲۰۲۳ زنان به كره‌شمالي بروم كه البته ميسر نشد ولي اگر لازم باشد سفر من به رفع اختلافات دو كشور كمك كند، باز هم به چنين سفري خواهم رفت.
او اظهار كرد: اميدوارم اين جام جهاني چشم‌هاي افراد زيادي را چه در غرب چه شرق باز كند. ما همه در يك جهان يكسان زندگي مي‌كنيم كه بايد در آن همديگر را درك كنيم، با هم كنار بياييم و همديگر را بشناسيم. اگر فكر مي‌كنيم چيزي اشتباه هست بايد بگوييم و شايد بتوانيم به همه كمك كنيم همديگر را بهتر درك كنند.
اينفانتينو در عين حال از رويكرد تبعيض‌آميز كشورهاي غربي در نپذيرفتن فوتباليست‌هاي افغاني كه در پي روي كار آمدن طالبان در افغانستان به كمك فيفا و قطر از اين كشور بيرون برده شده و به دنبال كسب مهاجرت در كشورهاي ديگر بودند، انتقاد كرد و تاكيد كرد كه در بين همه كشورهاي غربي به جز آلباني هيچ كشوري حاضر به پذيرش اين فوتباليست‌ها نشد.
رييس فيفا ادامه داد: همه تصميمات اين جام جهاني را مشتركا قطر و فيفا گرفتند. سرمايه‌گذاران زيادي در جام جهاني قطر سرمايه‌گذاري كردند چون به فيفا اعتقاد و به قطر اعتماد دارند. اين غم‌انگيز است كه به جاي فوتبال روي مسائل ديگر تمركز كنيم. اگر به مساله‌اي انتقاد داريد با انتقاد از بازيكن‌ها و مربي‌ها و با انتقاد از قطر روي آنها فشار وارد نكنيد. من مسوول هستم و بگذاريد مردم از جام جهاني لذت ببرند. آيا مي‌خواهيد همواره تفرقه بيندازيد، بين مردم اختلاف بيندازيد چون ظاهر و زبان آنها با شما فرق مي‌كند. ما از حقوق بشر دفاع مي‌كنيم. تلاش نكنيد بين انسان‌ها اختلاف بيندازيد و به صورت هم تف نكنيد، به ما كمك كنيد با اين شكاف‌ها مقابله كنيم.
وي با گفتن اينكه درست نيست از فوتبال به نفع مسائل ديگر استفاده ابزاري و سوءاستفاده شود، گفت: «ما بايد از همه در قطر استقبال كنيم ازجمله همجنس‌بازها. ما خودمان هم در اروپا مشكلاتي داريم كه فراموش مي‌كنيم. بايد تجربه خودمان را هم ببينيم و ببينيم كه چه پروسه‌اي را طي كرديم و اين پروسه را طي كنيم و تعامل كنيم. تحريك كردن اشتباه است.»
اينفانتينو در پاسخ به سوال يك خبرنگار درباره وضعيت ايران با اشاره به اينكه وضعيت ايران خوب نيست، گفت: اما آيا اين به معني اين است كه همه مردم ايران بد هستند؟ خير. من در گذشته و در زمان رياست‌جمهوري حسن روحاني چند بار براي پيگيري مساله حضور زنان در استاديوم‌ها به ايران سفر كردم. ما سازمان ملل و پليس جهاني و سربازان كلاه آبي نيستيم. تنها سلاح ما توپ فوتبال است و ما بايد تعامل كنيم. اميدواريم به خاطر تلاش‌هاي ما چند هزار تا كارگر ديگر در قطر و چند هزار تا زن ديگر در ايران خوشحال شده باشند.
او همچنين در پاسخ به سوال يك خبرنگار ديگر درباره مسائل مربوط به ايران و اينكه چرا به ايران اجازه داده شده در جام جهاني بازي كند و ايران را از جام جهاني كنار نگذاشته‌اند؟ گفت: مگر دو حكومت و دو ايدئولوژي قرار است در جام جهاني با هم بازي كنند؟ بازي بين دو تيم فوتبال است. اگر شما جنگ جهاني مي‌خواهيد برويد جنگ جهاني اما اين يك تورنمنت فوتبال است. آيا در ايران همه ۸۰ ميليون مردم ايران بد هستند؟ شايد خيلي مسائل بد در ايران باشد اما همه كه در ايران بد نيستند. آيا همه ۶۰ ميليون مردم انگليس بد هستند؟ نيستند. آيا به خاطر وجود چند فرد بد در يك مردم، بايد همه آنها را تحريم كنيم. نه چون ما مي‌خواهيم به رفع اختلافات كمك كنيم و به غير از ما هيچ كس ديگري اين كار را در دنيا نمي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون