• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5356 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۳۰ آبان

درباره احضار دو چهره سرشناس فوتبال به دادسرا در آستانه جام جهاني

آقا كريم و يحيي چطور باشرف بودن و بي‌معرفتي را اثبات كنند؟

مدت‌هاست مردم از جانب ساختار حاكميت و دستگاه قضا دعوت به گفت‌وگو مي‌شوند اما از آن‌سو برخوردهايي كه صورت مي‌گيرد زياد شبيه به گفت‌وگو نيست. 
اخيرا تعدادي از چهره‌هاي سرشناس ورزشي و فرهنگي به دادسرا احضار شدند تا در مورد فعاليت خود در شبكه‌هاي اجتماعي توضيحاتي بدهند. ازجمله اين افراد يحيي گل‌محمدي و كريم باقري دو نفر از نمادهاي فوتبال ايران هستند. دو نفري كه علاوه بر احضار به دادسرا از طرف باشگاه هم با جريمه و كسر دستمزد ۱۵ و ۲۰درصدي مواجه شده‌اند. در اطلاعيه قوه قضاييه آمده از اين افراد دعوت شده تا «مدارك و مستندات خود را در مورد ادعاهاي تحريك‌آميز پيرامون اغتشاشات» ارايه كنند.
يحيي گل‌محمدي بعد از اين احضاريه و مشكلاتي كه با باشگاه پيدا كرده پيج رسمي خود را به حالت تعليق درآورد اما تقريبا همه استوري‌ها و پست‌هاي او در اين دو ماه در فضاي مجازي وجود دارد و قابل بررسي است. 
مهم‌ترين استوري يحيي كه دردسرساز شد، واكنش او به ديدار بازيكنان تيم ملي و رييس‌جمهور بود. يحيي در اين استوري بازيكنان را بي‌معرفت خواند و به آنها گفت بايد از اين فرصت استفاده مي‌كرديد و صداي ملت مظلوم را به گوش مسوولان مي‌رسانديد. اگر همين‌طور به عقب برگرديم تا برسيم به روزي كه مهسا اميني درگذشت، مي‌بينيم كه استوري‌هاي سرمربي پرسپوليس چيز خاصي ندارد. به ترتيب و رو به عقب يحيي در استوري ديگري از مردم خواسته بود به لباس روحانيت احترام بگذارند. سرمربي پرسپوليس در استوري ديگري با انتشار تصويري از خدانور لجعي قطعه شعري براي او نوشت: «با رقص تو صداي ساز محزون مي‌شود گويي از چوب تنهاترين درخت جنگل پديده آمده باشد» استوري ديگر يحيي تبريك تولد علي كريمي با جمله ساده «علي جان زادروزت خجسته» بود. يحيي در استوري ديگري قهرماني تيم‌هاي ملي كشتي فرنگي و ساحلي را با اين جمله تبريك گفته بود: «نسل با شرف ورزشكاران ايران زمين. دمتون گرم. خدا قوت به همتون.» گل‌محمدي در استوري ديگري تصويري از دختر مرحومه فرشته احمدي را سر مزار مادرش گذاشت و نوشت نه به خشونت. تصوير مقبره كوروش به همراه قلب مشكي ديگر استوري گل محمدي بوده. شعري با اين مضمون: «اين پاييز به قدري كه خون مي‌ريزد برگ نمي‌ريزد» يكي ديگر از استوري‌هاي او به حساب مي‌آيد. تسليت بابت حادثه شاهچراغ به همه مردم، اينكه در اين روزها حال مردم ايران خوب نيست، انتشار تصويري از حسين ماهيني و دو فرزندش با قلب قرمز بعد از بازداشت اين بازيكن، تصويري از مزار مرحومه مهسا اميني با اين جمله كه «اين داغ فراموش نميشه» ساير فعاليت‌هاي گل‌محمدي در اينستاگرام را شامل مي‌شود. يحيي علاوه بر اينها در يك مصاحبه هم از قوه قضاييه خواسته بود بازداشتي‌هاي روزهاي اخير آزاد شوند و به دامان خانواده برگردند. 
استوري‌ها و پست‌هاي كريم باقري هم تفاوتي با پست‌ها و استوري‌هاي يحيي گل‌محمدي نداشته. آقا كريم در آخرين فعاليت‌هاي خود عكسي از سروش رفيعي و پرويز برومند را منتشر كرده و بالاي آن نوشته باشرف. باقري در يك پست اينستاگرامي نوشته: «چرا گذاشتن پستي براي همدردي با مردم عزيز اين‌قدر شما را نگران و آشفته مي‌كند. در اين روزهاي سخت من و امثال من وظيفه داريم كنار مردم باشيم چون از خود مردم هستيم... حال اين روزهاي كشورم و مردمم را حتي اگر در خواب مي‌ديدم هم باورم نمي‌شد.» يكي ديگر از پست‌هاي باقري انتشار تصوير خودش به همراه علي دايي با جمله تركي «آذربايجان باشين ساغ اولسون» به معناي «آذربايجان سرت سلامت» بوده. همچنين در تاريخ ۴ مهر كه تازه وقايع اخير داشت شروع مي‌شد پستي با اين مضمون گذاشت كه علي كريمي خائن و وطن‌فروش نيست. با اين تفاسير اين سوال به وجود مي‌آيد كه كدام يك از اين استوري‌ها و پست‌ها قابل رد يا اثبات هستند كه كسي بخواهد براي‌شان سند رو كند. سند براي فراموش شدن يا نشدن يك داغ؟ مدرك براي انتشار عكس خدانور؟ در تمام اين استوري‌ها و پست‌ها هيچ اتهامي به شخص يا نهادي وارد نشده. در پست‌ها و استوري‌هاي اين دو نفر اظهاراتي كلي‌گرايانه، احساسي و همدلانه به چشم مي‌خورد. اينكه يحيي مي‌گويد بازيكنان تيم ملي بي‌معرفت هستند نظر شخصي‌اش است. بعيد به نظر مي‌رسد كسي در دنيا بتواند با سند ثابت كند فردي بامعرفت است يا بي‌معرفت، چرا‌كه اين‌گونه صفات كاملا كيفي و غيرقابل اندازه‌گيري هستند. ادعاي باشرف بودن پرويز برومند و سروش رفيعي كه كريم باقري نوشته هم در همين كتگوري جا مي‌گيرد. در مجموع مي‌شود از اين دو نفر پرسيد كه چرا چنين چيزهايي را به اشتراك گذاشتيد اما اثبات كردن يك بحث كاملا مجزاست. 
نكته مهم اينكه از فعاليت اينستاگرامي يحيي و كريم كاملا مشخص است كه آنها عامدانه و با توجه به جميع شرايط اين رويه را در پيش گرفته‌اند. آنها حتما حواس‌شان بوده كه حرفي نزنند يا كنشي انجام ندهند كه بعدا براي‌شان دردسر شود. به همين دليل است كه كريم باقري بدون اينكه اسمي از شخصي يا نهادي ببرد مي‌گويد چرا «شما» نگران مي‌شويد از پست گذاشتن ما؟ يحيي صرفا يك عكس از حسين ماهيني مي‌گذارد بدون هيچ توضيحي. از بازيكنان تيم ملي كه چند نفر از آنها شاگردان خودش هستند انتقاد مي‌كند.  در چنين شرايطي اگر اين فعاليت محافظه‌كارانه و البته نمادين هم باعث احضار به دادسرا و جريمه نقدي مي‌شود پس بايد پذيرفت كه عملا گفت‌وگو امكان‌ناپذير است. طبيعتا وقتي دو نفر از ستون‌هاي فوتبال ايران با چنين وضعيتي مواجه مي‌شوند حمايت حداكثري از تيم ملي در جام جهاني هم منتفي است، چرا‌كه دنبال‌كنندگان فوتبال اين چيزها را مي‌بينند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون