• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5356 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۳۰ آبان

بررسي روابط مشكوك اينفانتينو با ميزبان جام جهاني

چرا رييس فيفا مدافع سينه‌چاك قطر شده؟

سامان سعادت

بعد از اينكه جاني اينفانتينو رييس فيفا يك روز قبل از شروع جام جهاني در نطقي تقريبا يك ساعته حمايت جانانه‌اي از قطر انجام داد، حسابي زير تيغ انتقادات رسانه‌ها قرار گرفت. اينفانتينو از رسانه‌ها و مردم خواست بي‌خيال انتقاد از قطر بابت مرگ كارگران، وضع محدوديت براي گردشگران و فسادهاي اين كشور در راه رسيدن به جام جهاني شوند. لحن اينفانتينو جوري بود كه انگار مي‌خواهد به رسانه‌ها و مردم بگويد همين است كه هست! 

اين وضعيت باعث شد تصاويري در شبكه‌هاي اجتماعي از اينفانتينو منتشر شود كه او را در لباس عربي خون‌آلود با دلارهايي در دست نشان بدهد. به اين معنا كه قطر توانسته با پول چشم و دهان رييس فيفا را ببندد.
اما اين سوال همچنان وجود دارد كه آيا واقعا رابطه مالي خاصي بين رييس فيفا و كشور قطر وجود دارد؟ واقعيت اين است كه هنوز هيچ رابطه خاصي در اين رابطه كشف نشده است. 
زماني كه در سال ۲۰۱۰ جام جهاني به قطر واگذار شد اينفانتينو جزو هيات اجرايي فيفا نبود، بنابراين او از اتهام مشاركت در اعطاي ميزباني به قطر در امان ماند. از ۲۲ نفر اعضاي هيات اجرايي ۱۶ نفر در سال‌هاي بعد به اتهام‌هاي مختلف از جمله فساد مالي محكوم شدند؛ از جمله سپ بلاتر رييس فيفا و ميشل پلاتيني رييس يوفا. با اين حال دادستاني ايالات‌متحده و سوييس موفق نشدند بين فساد مالي اين افراد و كشور قطر رابطه معناداري پيدا كنند. قطر مدعي شد همراستايي خواسته آنها يعني گرفتن ميزباني با تصميمات هيات اجرايي كه ثابت شده برمبناي رشوه بوده به صورت اتفاقي رقم خورده.
در سال ۲۰۱۶ اينفانتينو موفق شد جانشين سپ بلاتر شود. در آن زمان گفته مي‌شد كه اين پست از قبل براي ميشل پلاتيني كه به اتهام فساد مالي مجبور به كناره‌گيري شده بود رزرو شده اما پرونده‌اي كه عليه فوق ستاره سابق فوتبال فرانسه باز شده بود اجازه چنين كاري را نداد. 
در سال ۲۰۱۹ يك اتفاق ويژه رقم خورد. رسانه‌ها از رابطه پنهاني اينفانتينو با مايكل لوبر دادستان كل سوييس و دادستان ويژه رسيدگي به پرونده‌هاي فساد در فيفا خبر دادند. طبق اعلام رسانه‌ها اين دو نفر از سال ۲۰۱۷ با يكديگر جلساتي را ترتيب داده بودند كه هيچ كدام اطلاع‌رساني نشده بود. همين مساله باعث بروز شايعات زيادي پيرامون مصونيت اينفانتينو شد. درنهايت لوبر به دليل رسوايي اين پرونده مجبور به استعفا شد. استفان كلر فردي بود كه به جاي لوبر بر مسند كار نشست و از همان موقع شمشير را براي اينفانتينو از رو بست. كلر مدعي شد در ملاقات‌هاي رييس فيفا و لوبر فعل كيفري به وقوع پيوسته. اينفانتينو از آن زمان چندين بار به جلسات بازجوبي فراخوانده شده است. كلر در يك پرونده اينفانتينو را متهم كرد كه در سال ۲۰۱۷ از يك جت خصوصي براي پرواز از سورينام به ژنو استفاده كرده و اين نشانه رفتار غيرمسوولانه است. فيفا و اينفانتينو نيز در بيانيه‌اي تند پاسخ دادند كه كار استفان كلر ترور شخصيت است و اين‌گونه اتهام‌زني‌ها را شديدا محكوم كردند . 
درحالي كه جلسات اينفانتينو و دادستاني سوييس پيرامون فساد در فيفا و شخص رييس اين نهاد فوتبالي در جريان بود خبر سفر اينفانتينو به قطر و اقامت او در دوحه حسابي خبرساز شد. در حالي كه از چند وقت پيش شايعاتي مبني بر نقل مكان رييس فيفا از زوريخ محل استقرار اين نهاد به دوحه شكل گرفته بود، اينفانتينو زير بار نمي‌رفت تا اينكه در ژانويه ۲۰۲۲ يك روزنامه سوييسي با اسناد نشان داد رييس فيفا در دوحه اقامت كرده است و البته هنوز مالياتش را در سوييس پرداخت مي‌كند. اين روزنامه سوييسي افشا كرد اينفانتينو از پاييز ۲۰۲۱ در خانه‌اي اجاره‌اي در دوحه ساكن است و دو دخترش هم در آنجا به مدرسه مي‌روند. اين نخستين‌بار در تاريخ بود كه رييس فيفا يك سال قبل از شروع جام جهاني در كشور ميزبان ساكن مي‌شد. 
با انتشار اين خبر سوال‌هاي واضحي شكل گرفت. طبق گزارش روزنامه لوموند فرانسه سوال‌ها از اين قرار بود: از سال ۲۰۱۶ رييس فيفا تنها نقش استراتژيك دارد نه عملياتي. پس چرا وقتي قطر گفته همه‌چيز طبق برنامه‌ريزي در حال انجام است ايشان بايد يك سال زودتر به دوحه برود؟ او در آنجا چه كار مي‌كند؟ چه كسي اجاره خانه او را مي‌پردازد؟ آيا هيچ يك از اعضاي خانواده او براي كميته سازماندهي قطر كار مي‌كنند؟
البته كه فيفا به هيچ كدام از اين سوالات پاسخ نداد. سپ بلاتر رييس سابق فيفا در واكنش به اقامت اينفانتينو در دوحه گفت: «او كاري ندارد كه بخواهد آنجا باشد.» بلاتر ادامه داد: «اينفانتينو مجبور نيست در كشور ميزبان جام جهاني اقامت داشته باشد. اين يك اشتباه است. او كاري ندارد كه در آنجا باشد. او بي‌طرفي و توانايي خود را براي ايفاي نقش يك رييس‌جمهور خوب از دست مي‌دهد.»
در اين زمان بود كه ماجراي سال ۲۰۲۰ فيفا با ناصر الخليفي مدير قطري تيم پاري‌سن‌ژرمن دوباره مطرح شد. ناصر الخليفي نماينده ويژه امير قطر است كه مديريت باشگاه پاريسي را برعهده دارد. طبق اعلام رسانه‌ها سرمايه‌گذاري قطر در فوتبال فرانسه يكي از شروطي بوده كه بابت آن پلاتيني متعهد شد جام جهاني به قطر مي‌رسد. فيفا سال ۲۰۱۶ شكايتي را عليه ناصرالخليفي به دليل «فساد خصوصي فعال» و شبكه تلويزيوني بين اسپورت قطر انجام داد. اما در سال ۲۰۲۰ فيفا بدون توضيح خاصي شكايت خود را پس گرفت و چند ماه بعد اينفانتينو در قطر ساكن شد. 
روزنامه گاردين در گزارشي كه يك ماه قبل از شروع جام جهاني منتشر كرد، نوشت از سال ۲۰۱۰ به اين سو تكه‌هاي پازل زيادي پيدا شده كه نشان مي‌دهد فسادي سيستماتيك در اعطاي ميزباني به قطر وجود دارد اما هميشه يك حلقه مفقوده باقي مي‌ماند كه باعث مي‌شود تصوير كامل نشود. گويا همين مساله نيز در مورد ارتباط اينفانتينو با قطري‌ها وجود دارد. همه شواهد از دفاع غيرمنطقي از قطر تا اقامت در اين كشور و پس گرفتن شكايت و ارتباط پنهاني با دادستان كل سوييس نشان مي‌دهد كاسه‌اي زير نيم‌كاسه هست اما انگار يك بن‌بست بزرگ در مسير به انتها رسيدن اين پرونده‌ها وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون