• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5356 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۳۰ آبان

زانو زدن انگليسي‌ها قبل از شروع اولين بازي در جام جهاني

واكنش به اتفاقات ايران يا اعتراض به نژادپرستي؟

امروز در حالي بازي ايران و انگليس آغاز مي‌شود كه گمانه‌زني‌هايي در مورد اقدام نمادين سه‌شيرها يعني زانو زدن قبل از شروع بازي مطرح شده است. 
از زمان كشته شدن جرج فلويد سياهپوست امريكايي به دست پليس امريكا ورزشكاران مختلف قبل از شروع مسابقات در اقدامي نمادين و در نفي نژادپرستي اقدام به زانو زدن مي‌كردند. اين كنش در ليگ برتر انگليس و توسط بازيكنان بريتانيايي با قدرت بيشتري دنبال شد و تا همين چند وقت پيش ادامه پيدا كرد و در نهايت به بازي‌هاي خاصي محدود شد. 
در فاصله چند روز تا شروع جام جهاني و بازي ايران و انگليس بحث‌هايي در رسانه‌ها شكل گرفت كه بازيكنان انگليس در حمايت از اعتراضات در ايران عمل زانو زدن قبل از شروع مسابقه را انجام خواهند داد. برخي ديگر از رسانه‌ها گفتند اگر قرار باشد بازيكنان انگليس قبل از شروع بازي زانو بزنند در همان راستاي مبارزه با نژادپرستي است و ارتباطي با اتفاقات ايران ندارد. بازيكنان انگليس همچنين با درخواست‌هايي براي حمايت از جامعه همجنس‌گرايان مواجه بودند و قرار بر اين شده كه بازوبند كاپيتاني هري‌كين در بازي مقابل ايران منقش به پرچم رنگين‌كماني باشد. گفته مي‌شود اين كار با جريمه نقدي توسط برگزاركنندگان مسابقات مواجه خواهد شد چرا كه دولت قطر حضور همجنس‌گرايان و نمادهاي آنان را در جام جهاني ممنوع اعلام كرده است. 
از اردوي تيم ملي انگليس خبر مي‌رسد كه هنوز تصميم نهايي براي زانو زدن قبل از بازي اتخاذ نشده است. رسانه‌هاي انگليسي گزارش دادند كه بازيكنان قرار است در راي‌گيري درون اردويي در اين رابطه به نتيجه نهايي برسند. روزنامه تايمز انگليس نوشت سه‌شيرها تا پيش از سپتامبر در ۳۵ بازي متوالي اين اقدام را انجام داده بودند. با اين حال در يوروي قبلي هنگامي كه بازيكنان انگليس دست به اين كار زدند برخي هواداران شعارهاي اعتراضي سر دادند اما ساوت‌گيت گفت بازيكنانش در اين راه مصمم هستند. 
كانر كوادي يكي از بازيكنان تيم ملي انگليس در رابطه با تصميم تيم گفته است: «بازيكنان در مورد زانو زدن قبل از بازي افتتاحيه جام جهاني دوشنبه آينده مقابل ايران صحبت خواهند كرد» او اين جلسه را سخت اما ضروري توصيف كرد.  كودي گفت: «سخت بود. اين يك جلسه طولاني بود و چيزي بود كه ما به عنوان يك تيم به آن نياز داشتيم تا به آن عادت كنيم، آن را احساس كنيم و آن را درك كنيم. نمي‌خواهم بگويم سخت نيست، اما ما حرفه‌اي هستيم، مي‌دانيم كه چه مي‌كنيم.» او ادامه داد: «اين يك محيط متفاوت براي ما است، اين چيزي است كه ما مي‌خواهيم در سريع‌ترين زمان ممكن آن را انجام دهيم. بيرون رفتن و فكر كردن به گرما يا فكر كردن كه هوا خيلي گرم است ما را به جايي نمي‌رساند. با خودمان گفتيم ما در خانه زياد آفتاب نمي‌خوريم، پس بياييد از آن لذت ببريم.»
طبق گفته مقامات فوتبال انگليس تيم كشورشان متعهد به پيشبرد مسائل مربوط به عدالت اجتماعي در طول مدت حضور خود در قطر است. با اين حال پيش از آغاز جام جهاني جاني اينفانتينو رييس فيفا از ۳۲ تيم حاضر در جام جهاني خواسته بود تنها روي فوتبال تمركز و از پرداختن به مسائل سياسي اجتناب كنند . 
اينكه بازيكنان انگليس امروز در بازي با ايران زانو مي‌زنند و اين زانو زدن مربوط به اتفاقات ايران خواهد بود يا اعتراض به نژادپرستي هنوز مشخص نيست. 
در روزهاي گذشته و در كنفرانس‌هاي خبري رسانه‌هاي خارجي سوالاتي را در مورد اتفاقات داخل ايران از سرمربي تيم ملي و بازيكنان پرسيدند كه حاشيه‌هاي زيادي را به دنبال داشت. روز گذشته مقامات فدراسيون فوتبال گفتند از رياست فدراسيون جهاني فوتبال خواسته‌اند كه امنيت رواني و جاني تيم ملي ايران در قطر تامين شود. از نظر مقامات فدراسيون ايران اقدام احتمالي بازيكنان انگليس در واكنش به اتفاقات ايران ممكن است به عنوان يك صدمه رواني به ملي‌پوشان تلقي شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون