• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5358 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲ آذر

هشت نكته از شكست سنگين ايران مقابل انگليس

شلم شورباي كي‌روش!

يك؛ تيم ملي فوتبال از همان ابتدا فرمان را اشتباه در دست گرفت؛ تركيب عجيب كارلوس كي‌روش براي بازي، استفاده از نفراتي مانند نوراللهي و كريمي كه آمادگي كافي نداشتند، نيمكت‌نشيني قدوس و آزمون و سردرگمي بازيكن‌ها باعث شد تا از همان ابتدا ايران با سرگيجه وارد ميدان شود؛ گويي كي‌روش چشمش را روي آمادگي، تجربه و ميزان اثربخشي بازيكنان در اين بازي بست و سعي داشت تركيبي كه در ذهنش حكاكي شده را به ميدان بفرستد؛ تركيبي كه در آن نفراتي مانند روزبه چشمي و ميلاد محمدي عضو ثابت هستند اما اين اقدام كي‌روش جواب نداد تا خيلي زود خط دفاع ايران از هم بپاشد و گل‌هاي انگليسي‌ها از راه برسند. دو؛ مصدوميت بيرانوند مي‌توانست بدترين كابوس براي كي‌روش باشد كه در همان ابتدا رخ داد؛ مرد‌ پرتغالي كه اعتماد زيادي به بيرو دارد و روي حضورش حساب خاصي باز كرده بود، در همان ابتدا با شوكي بزرگ مواجه شد؛ مصدوميت شديد دروازه‌بان اول ايران و خروج از تركيب باعث شد تا تيم ايران با حسيني به كار خود ادامه دهد. اما حضور حسيني در زمين نشان داد او اصلا آماده حضور در چنين شرايطي نيست. به نظر مي‌رسد از همان ابتداي حضور دروازه‌بان استقلال در قفس تيم‌ملي، جو ورزشگاه و استرس بازي باعث شده بود حسيني نتواند خودش را پيدا كند و در صحنه‌هاي مختلفي تنها نظاره‌گر توپ‌ بود و تا تور دروازه آن را هدايت مي‌كرد. برخي كارشناسان معتقدند حركت بدن كي‌روش بعد از ناتواني بيرو به ادامه بازي كه با دو دست به سرش كوبيد روي روحيه حسيني تاثير منفي گذاشت. 
سه؛ تيم ملي ايران در دو دوره قبلي جام جهاني با كي‌روش كاملا دفاعي بازي مي‌كرد اما سيستم دفاعي ايران در اين دوره، حتي سايه‌اي از دوره قبل هم نبود؛ خط دفاعي آشفته، جاگيري‌هاي نامناسب، دفاع‌هاي كناري منفعل كه عملا چپ و راست ايران را اتوبان كرده بود و آزادي كامل مهاجمان انگليس باعث شد تا آنها بدون‌ دردسر به گل برسند؛ درحالي كه در روسيه دفاع ايران به مهاجمان اسپانيا و پرتغال باج نمي‌داد اما در قطر از همان ابتدا خط دفاعي ايران از هم پاشيد تا مشخص شود صرف حضور دو ماهه كي‌روش و اصرار بر تفكرات دفاعي كارساز نيست؛ بلكه براي پياده كردن يك سيستم، تطبيق بازيكنان با آن و اجراي آن در چنين تورنمنتي به يك برنامه طولاني‌مدت نياز است و مسكن‌هاي مقطعي چاره‌ساز نيست.
چهار؛ هر قدر ايران نتوانست سيستم مدنظرش را پياده كند، در سوي مقابل ساوت‌گيت‌ نشان داد به خوبي تفكرات پيرمرد پرتغالي را آناليز كرده و مي‌داند دقيقا از كجا به او ضربه بزند. بازيكنان انگليس در اين بازي به خوبي پادزهر دفاع ايران را مي‌دانستند و با پاس‌هاي متوالي، چرخش توپ‌ زياد و بازي روي زمين توانستند دفاع چند لايه ايران را باز كنند. دفاعي كه البته مقابل مهاجمان و هافبك‌هاي سه‌شير حرف خاصي براي گفتن هم نداشت و گويي به پاي بازيكنان ايران وزنه بسته بودند كه در نبردها جا مي‌ماندند و در دوئل‌ها بازنده مطلق بودند. همچنين ديگر خبري از ضدحمله‌هاي سريع تيم سال ۲۰۱۸ نبود. تيمي كه مي‌توانست با سه يا چهار ضرب از حالت دفاع به حمله دربيايد. 
پنج؛ كي‌روش هميشه نشان داده وقتي تيمش گل مي‌خورد، نقشه شفابخشي براي بازگشت ندارد و عملا شيرازه تيم از هم مي‌پاشد، اين را در دو دوره قبلي هم ديده بوديم و او هيچ‌گاه نقشه جايگزين براي لحظات بحراني تيمش نداشته؛ همين هم باعث شد تا وقتي ايران گل او را دريافت كرد، كاملا از هم گسيخته شود و راه براي گل‌هاي بعدي انگليس هموار. 
شش؛ CQ هر قدر در نداشتن پلن بي‌ ضعف دارد، در همان اندازه هم در تعويض‌ها نشان داده دست برنده ندارد؛ او در دو دوره قبل حضورش در تيم ملي، گاه تا لحظات آخر بازي هم تن‌ به تعويض نمي‌داد يا عملا تعويض‌هايش نمي‌توانست گره‌گشا باشد؛ اين اتفاق در بازي با انگليس هم تكرار شد و وقتي تيم در نيمه اول راه به جايي نبرد، او سعي داشت با تعويض‌هاي خود شرايط را كنترل كند اما به جز حضور قلي‌زاده در زمين كه كمي توانست با نقش محوري و حركات انفرادي‌اش مدافعان حريف را مشغول كند، بقيه ورودي‌ها هيچ حركت خاصي نداشتند تا روند گلزني انگليس‌ ادامه‌ پيدا كند و شكاف دفاعي ايران عميق و عميق‌تر شود. در واقع كي‌روش با انجام ۳ تعويض در بين دو نيمه نشان داد از اول اشتباه تصميم گرفته و با جواب ندادن آن تعويض‌ها مشخص شد تا آخر بازي متوجه نشده مشكل كجاست.  هفت؛ بي‌شك تك‌ستاره تيم ايران در اين بازي، مهدي طارمي بود؛ مهاجمي كه حالا يك سر و گردن از فوتبال ايران بالاتر است و نشان داده به خوبي بازي در جمع بازيكنان بزرگ را ياد گرفته؛ جاگيري مناسب طارمي، حركات به موقع و ضربات دقيق باعث شده تا او يك مهاجم تمام‌كننده و زهرداري باشد كه به هيچ رقيبي رحم نمي‌كند، تنها نكته مثبت تركيب ايران هم دقيقا همين عملكرد طارمي بود تا او با دبل در مقابل انگليس، به اولين ايراني تبديل شود كه در جام جهاني دبل مي‌كند با اين حال تنها بودن طارمي در خط حمله حتي باعث شد اين بازيكن نتواند نيمي از تواناي‌هايي‌هاي خودش را به نمايش بگذارد.
هشت؛ حال تيم ايران از همان روز نخست هم خوب نبود؛ اين روزها و در شرايطي كه حال كسي مانند گذشته خوب نيست، تيم ملي فوتبال از هر طرف تحت فشار است و هجمه‌هاي زيادي عليه آنها شكل گرفته؛ از حواشي ديدار با رييس‌جمهور تا مسائل مختلف، همه و همه دست به دست هم داد تا تيم ايران در يك‌سال اخير نتواند روند خوبي را طي كند و در اين روزها بدون‌ تمركز كافي به ميدان برود. تيمي كه از مدت‌ها قبل روياي صعود و موفقيت در سر داشت اما حالا با اين شرايط، اگر مقابل امريكا و ولز بازي خوبي ارايه دهد هنر كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون