• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5358 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲ آذر

پيروزي افتخار است نه شكست

از دستاورد ايران تا دستاورد عربستان

شوخي نيست! يكي از دستاوردهاي كارلوس كي‌روش در فوتبال ايران باخت يك- هيچ به آرژانتين است. همان باختي كه مردم را به خيابان كشاند و تمجيدها را روانه سرمربي پرتغالي كرد. تيم ايران در آن بازي واقعا خوب بود ولي اين چيزي از تناقض بودن دستاورد شدن يك باخت كم نكرد. با اين حال همچنان برخي طرفداران كي‌روش هر بار با انتقادي از سوي هواداران و رسانه‌ها مواجه مي‌شدند همه را ارجاع مي‌دادند به آن بازي. هر قدر هم ديگران مي‌گفتند به هر حال آن بازي با باخت تيم ملي همراه شد، فايده نداشت.  در زمين فوتبال يكسري مقايسه‌ها درست نيست. مقايسه‌هايي مخصوصا بين دو دوره متفاوت. ولي شايد براي آنهايي كه هنوز مي‌خواهند فاجعه روز دوشنبه را با ارجاع به بازي‌هاي قبلي تيم ملي در جام‌ جهاني ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ ارجاع دهند، خوب باشد كه بدانند عربستان همان آرژانتيني را كه ما به خاطر باخت مقابلش جشن گرفتيم را در نخستين بازي شكست داد. آن هم با نتيجه دو بر يك. آن هم در شرايطي كه شاگردان هروه رنار از حريف عقب افتادند.  باز هم بايد تاكيد كرد كه عربستان امسال با عربستان گذشته فرق دارد. آرژانتين امسال با آرژانتين سال ۲۰۱۴ متفاوت است. داستان انگليس با داستان ياران مسي فرق دارد. آنچه در اين ميان مي‌توان به عنوان فصل مشترك پيدا كرد، جسارت يك مربي براي برنده شدن است. اعتماد به نفسي است كه يك مربي به شاگردانش مي‌دهد. چهار سال قبل رنار با مراكش در بازي اول مقابل ايران باخت. در مسابقه‌اي كه آنها مستحق شكست نبودند، اما جبر فوتبال فرشته خوشبختي را روي شانه‌هاي كي‌روش نشاند. رنار در تمام چهار سال گذشته روز به روز پيشرفت كرد و از تيمش خواست فوتبال مدرن‌تري ارايه كند. در نهايت آنها توانستند آرژانتين مدعي را شكست دهند. 
رنار هم مي‌توانست مثل سرمربي ايران به بازيكنانش بگويد سعي كنيد در زمين خودي بمانيد، اما سبزپوشان عربستان هميشه دست‌كم با چهار يا پنج بازيكن خودشان را به دروازه حريف مي‌رساندند. يك‌سوم دفاعي خود را تا بالاي محوطه جريمه مي‌آوردند. ترسي نداشتند از حركات انفرادي و بازي فانتزي. درست همان چيزهايي كه كي‌روش براي بازيكنان ايران ممنوع كرده بود. عربستان همان تيمي است كه در جام جهاني ۲۰۱۸ در بازي افتتاحيه با ۵ گل به روسيه باخت. اما رنار در اين چهار سال چنان اين تيم را به خودباوري رساند كه حالا مي‌آيد و آرژانتين را بعد از ۳۷ بازي بدون شكست از پيش رو برمي‌دارد. 
عربستان با برد مقابل قوي‌ترين تيم گروه سوم يعني آرژانتين مي‌تواند اميدوار باشد حتي با كسب يك تساوي در دو بازي بعدي برابر لهستان و مكزيك به دور بعد صعود كند. عربستان يك‌بار در جام جهاني ۱۹۹۴ امريكا موفق شده از گروهش بالا برود و هروه رنار مي‌تواند دومين نفري باشد كه شيرهاي سبز را به چنين افتخاري مي‌رساند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون