• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5363 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۸ آذر

طي 10 روز آينده باقيمانده ساختمان متروپل تخريب خواهد شد

پايان متروپل

انتظار داريم با مسوولاني كه پس از حادثه متروپل با بي‌برنامگي به محل آمدندو هيچ تدبيري براي كسبه و اهالي منطقه نكردند، برخورد قانوني صورت گيرد

بهاره  شبانكارئيان

 

 

ماه گذشته يعني در 4 آبان ماه 1401 متروپل براي بار سوم فرو ريخت. اين حادثه حوالي ساعت 16 و 40 دقيقه بعدازظهر روز چهارشنبه به وقوع پيوست. در اين رخداد دو مرد مجروح شدند و يك زن 40 ساله نيز جانش را از دست داد. مصدومان در پي اين اتفاق به بيمارستان شهيد بهشتي آبادان منتقل شدند. مجيد فرهاني‌پور، رييس سازمان آتش‌نشاني آبادان با اشاره به فرو ريختن بخش ديگري از متروپل گفت: «در پي اين حادثه چند خودرو نيز در خيابان سعدي زير آوار گرفتار شدند.»
پيش از اين حادثه اعلام شده بود كه قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا مسووليت تخريب باقيمانده ساختمان متروپل را بر‌عهده گرفته و اين عمليات در مدت اخير در اين محل در حال انجام بوده است. محمدرضا متور، سرپرست شهرداري آبادان نيز در اين رابطه گفت: «براساس قول داده شده از سوي قرارگاه خاتم به عنوان پيمانكار، كار آواربرداري متروپل بايد نهايتا تا ۴۰ روز ديگر به اتمام برسد. به دليل عمليات آواربرداري شاهد نشست خط فاضلاب و گرفتگي معابر در خيابان اميري هستيم.»
در ۲۳ شهريورماه نيز در حادثه‌اي مشابه باقيمانده ساختمان متروپل دچار ريزش مجدد شده بود كه در اين حادثه نيز يك كارگر ساختماني جان باخت.
با اين حال، هنوز علت ريزش سه‌باره‌ متروپل به‌طور رسمي اعلام نشده؛ افكار عمومي منتظر اظهارنظر رسمي مسوولان در ارتباط با ريزش مداوم سازه متروپل است. 
حالا با گذشت حدود يك ماه از ريزش سه باره متروپل پژمان فرجي، معاون فني و امور زيربنايي منطقه آزاد اروند در 5 آذر ماه جاري اعلام كرد: «در نشست شوراي تامين در منطقه آزاد اروند تصميم گرفته شد تا در 10 روز آينده محدوديت تردد در خيابان اميركبير آبادان به صورت جدي اعمال شود. از كسبه حوالي اين منطقه نيز درخواست مي‌كنيم تا مغازه‌هاي خود را براي حفظ جان و سلامتي شهروندان تخليه كنند. جلسه‌اي با مسوولان قرارگاه خاتم در محل پروژه برگزار و طبق برآوردي كه انجام شده است در صورت فراهم شدن شرايط لازم تا 10 روز آينده باقيمانده ساختمان متروپل تخريب خواهد شد، اما مشكلاتي پيرامون كارگاه وجود دارد كه براي رفع آن نياز به همكاري كسبه و اهالي اطراف ساختمان است.» دادستان خوزستان در 2 آذر ماه جاري نيز درخصوص توقيف كارگاه متروپل آبادان اعلام كرد: «خيابان‌هاي منتهي به ساختمان متروپل تا شعاع ۶۰ متر به وسيله جداكننده‌هاي ترافيكي بسته شدند تا از تردد خودروها جلوگيري شود. نيروي انتظامي هم براي جلوگيري از تردد افراد متفرقه در محل مستقر شد. همه واحدهاي مسكوني و تجاري در محدوده ساختمان متروپل بايد تخليه شوند، اما بعضي افراد در اين زمينه همكاري نمي‌كنند به همين دليل واحد تخريب‌كننده ساختمان متروپل در مكاتبه با دادستاني خواستار همكاري نيروي انتظامي براي تخليه ساختمان‌هاي اطراف متروپل شده تا در صورت فراهم شدن شرايط لازم تا ۱۰ روز آينده قسمت باقيمانده ساختمان متروپل تخريب شود. در همين زمينه يكي از مسوولان مرتبط با تخريب ساختمان متروپل آبادان در اين باره عنوان كرده كه به دليل نصب و سبك‌سازي سازه متروپل برخي دستگاه‌ها و جك‌هاي فولادي كه ستون‌هاي ساختمان را تحت فشار قرار مي‌دهند باعث حركت‌هايي در اين سازه شده است. متروپل در ضلع غربي به سمت ساختمان مسكوني آرش و مجتمع تجاري پارميدا حركت كرده است. در حال حاضر ساختمان تجاري پارميدا فعال است و با وجود تذكرات داده شده غرفه‌داران اين ساختمان براي تخليه همكاري نكردند كه اميدواريم ساكنان مجتمع تجاري پارميدا هر چه سريع‌تر همكاري كنند تا سلامتي و جان شهروندان به خطر نيفتد.»

با وعده وعيد چرخ زندگي كسبه نمي‌چرخد
يكي از كاسبان حوالي اين ساختمان درباره تخريب باقيمانده ساختمان متروپل به «اعتماد» مي‌گويد: «حدود سه هفته است كه اعلام كردند كسبه، دفاتر اداري و... اطراف ساختمان متروپل بايد ملك‌هاي‌شان را تخليه كنند. 
از مردم هم خواسته شده كه در خيابان‌هاي منتهي به ساختمان متروپل تردد نداشته باشند. حتي يكي از خيابان‌هاي اصلي اميري كه به متروپل منتهي مي‌شد را بستند، اما الان موضوعي كه كسبه و اهالي اطراف ساختمان متروپل را به فكر فرو برده و موجب شده از وضعيت فعلي ابراز نارضايتي داشته باشيم، اين است زماني كه متروپل در همان ابتدا فرو ريخت خيلي زمان برد تا اجساد عزيزان‌مان از زير آوار پيدا شود و بعد هم آواربرداري در زمان بسيار طولاني انجام شد تا به يك شرايط نسبي برسد. بعد دوباره اعلام شد كه كسبه كار خودشان را شروع كنند همين باعث شد كسبه و ملك‌هاي تجاري اطراف متروپل متضرر شوند. طبق وعده وعيدهايي كه مسوولان به كسبه مي‌دادند و در رسانه‌هاي رسمي كشور اعلام مي‌كردند بنا شد كه اين موضوع سريعا به يك شرايط ايده‌آل برسد ولي متاسفانه با گذشت زمان طولاني هنوز شاهد اين هستيم كه كسبه متضرر هستند. منطقه آزاد اروند به عنوان دستگاه متولي قانون كه عالي‌ترين مقام اجرايي را در منطقه دارد تسهيلاتي را براي كسبه در‌نظر نگرفته است. در اين ميان يكسري كسبه جواز كسب داشتند و يكسري هم دستفروش بودند و نمي‌توانستند به صورت قانوني وام‌شان را دريافت كنند. حالا با توجه به اين شرايط آيا سازمان مركز آزاد اروند تدابيري اتخاذ كرده است يا نه؟ سه هفته است كه اهالي اطراف و ما كسبه ملك‌هاي‌مان را تخليه كرديم. تجهيزاتي هم كه در اين مدت از ملك‌هاي‌مان خارج يا وارد كرديم به هر حال هزينه‌بر بوده است. بحث معيشتي ما در حال خطر است. جز وعده وعيد هيچ حرف ديگري از مسوولان در اين مدت نشنيديم و اين وعده‌ها هم عملي نشدند. با وعده وعيد شكم زن و بچه ما سير نمي‌شود و در كل با وعده وعيد مسوولان چرخ زندگي ما كسبه نمي‌چرخد. ‌اي كاش رياست جمهور مستقيما به اين موضوع ورود كند و ‌اي كاش مجلس شوراي اسلامي به ويژه كميسيون عمران وارد اين موضوع شود.‌اي كاش آقاي عبدالملكي دبير جديد شوراي عالي منطقه آزاد شخصا اين موضوع را بررسي كند. حتي چند روز پيش آقاي عبدالملكي سفيري به شهرهاي آبادان و خرمشهر داشت. در مناطق محروم هم ايشان حضور پيدا كرد ولي انتظار مي‌رفت كه آقاي عبدالملكي به منطقه حادثه ديده اطراف ساختمان متروپل نيز رجوع مي‌كرد و بازديدي انجام مي‌داد. از ايشان مي‌خواهيم يك بازديد سرزده بدون اعلام قبلي از وضعيت ساختمان متروپل و ملك‌هاي اطراف آن داشته باشد. بيشترين افرادي كه در حادثه متروپل متضرر شدند ما كسبه بوديم. ما همچنان نااميد به شرايط فعلي هستيم و انتظار داريم با تمام مسوولاني كه پس از حادثه متروپل با بي‌برنامگي به منطقه آمدند و هيچ تدبيري براي كسبه و اهالي منطقه نكردند، برخورد قانوني صورت گيرد.»


نگاهي  به  حادثه  متروپل

متروپل يكي از برج‌هاي دوقلوي خيابان اميركبير آبادان بود كه ظهر روز دوشنبه دوم خرداد 1401 فرو ريخت. ساختماني ۱۰ طبقه و نوساز كه هنوز به بهره‌برداري نرسيده بود و از آن به عنوان بزرگ‌ترين ساختمان تجاري آبادان ياد مي‌شد. در روز اول انتشار خبر مرتبط با فرو ريختن اين ساختمان، تعداد جانباختگان اين حادثه پنج نفر اعلام شد و احتمال داده شد كه ۸۰ نفر زير آوار باشند. ساعتي بعد از ريزش ساختمان متروپل آبادان، دادستان ويژه آبادان دستور بازداشت مالك و پيمانكار اين برج «حسين عبدالباقي» را صادر كرد، اما يك روز ازسوي مقامات قضايي خوزستان عنوان شد كه عبدالباقي زير آوار ساختماني كه خودش ساخته بود، مدفون شده و جانش را از دست داده است. اين روايت‌هاي گوناگون با واكنش‌هاي مختلفي از سوي افكار عمومي مواجه شد.
رييس كل دادگستري استان خوزستان در پي ريزش ساختمان در دست احداث متروپل در آبادان، دستور بررسي دقيق علت و عوامل حادثه، امدادرساني به مصدومان و برخورد سريع و قاطع با كليه مرتبطان و مسببان حادثه را صادر كرد. ‌تصاوير و ويديوهايي در فضاي مجازي وجود دارند كه قبل از حادثه پيش‌بيني كرده بودند اين ساختمان به دليل عدم رعايت اصول كيفي و پايداري بنا مشكل‌ساز مي‌شود.
‌‌‌طبق برخي گزارش‌ها، سازه اصلي متروپل به قدري سست بود كه ستون اصلي و حمال مجتمع‌ها نشست كرده و شكم داده بود. اعتراضات به ساخت اين بناي ناايمن، باعث شد كه بهمن سال گذشته، كارشناسان نظام ‌مهندسي آبادان از اين بنا بازديد و ‌‌‌‌‌درخصوص ايرادات موجود، موارد و مشكلات يافت شده را صورت‌جلسه كنند.
سايت نظام مهندسي آبادان همچنين اعلام كرده كه در اين بازديد، حسين عبدالباقي مالك و سرمايه‌گذار اين پروژه بر آمادگي گروه اجرايي اين پروژه درخصوص رفع مشكلات يا ايرادات ابلاغ شده از جانب سازمان نظام مهندسي تاكيد كرده بود، اما مشكلات اين ساختمان نهايتا نشان داد كه هشدارها بي‌مورد نبوده و اين ساختمان روز دوم خرداد ماه فرو ريخت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون