• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5363 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۸ آذر

هزار و 301 مصدوم و 56 كشته طي سه ماهه اول سال در سيستان و بلوچستان

7 كشته و 5 مصدوم بر اثر تصادفي در جاده سرباز

سهل‌انگاري مسوولان و عدم نصب علايم هشداردهنده طي دو روز اخير منجر به وقوع 10 تصادف پي در پي شد

بنا بر اطلاع روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي ايرانشهر به «اعتماد»، 6 آبان ماه جاري در يكي از جاده‌هاي شهرستان سرباز به دليل سوراخ شدن منبع سوخت يكي از ماشين‌هاي سوخت‌بري، راننده جانش را از دست مي‌دهد. 
واژگون شدن ماشين وانت سايپا، منجر به 10 تصادف ديگر مي‌شود كه در اين تصادفات 7 نفر كشته و 5 نفر مصدوم مي‌شوند. وضعيت جسماني يكي از مصدومان وخيم گزارش شده است. علت اين حادثه نيز لغزنده بودن جاده به دليل سوخت‌هايي كه از ماشين وانت سايپا روي جاده ريخته شده بود، اعلام شده است.
گفته شده است كه در پي اين حادثه اداره راه و ترابري و ديگر سازمان‌هاي مربوطه اقدام به نصب علايم هشدار‌دهنده در اين جاده نكرده‌اند و اين خود موضوعي بوده تا تصادفات ديگر رخ دهد و سهل‌انگاري اداره راه و ترابري يكي از علت‌هايي است كه باعث شده اين تصادفات پشت سر هم به وقوع بپيوندد. خبرنگار «اعتماد» طي تماسي كه با مدير اداره راه و ترابري استان سيستان و بلوچستان برقرار كرد، پاسخ قاطعي از سوي مدير اين اداره دريافت نكرد.  يكي از اقوام كشته‌شدگان در اين تصادفات به خبرنگار «اعتماد» مي‌گويد: «دو شب پيش كه تصادفي در جاده سرباز اتفاق افتاد، 2 نفر از اقوام ما كشته شدند. يكي از آنها 27 سال داشت و ديگري 21 سال. هر دوي آنها هم مجرد بودند. اين دو نفر از اقوام ما سوخت‌بري مي‌كردند اما روز حادثه نه. فقط به خاطر سوختي كه روي زمين ريخته شده بود آن‌هم بر اثر سوراخ شدن يك ماشين سوخت‌بري جان‌شان را از دست دادند. شنيدم كه 7 نفر در اين حادثه كشته شدند، چون جاده لغزنده بوده ماشين‌هاي ديگري كه در اين جاده در حال رفت و آمد بودند، واژگون مي‌شوند و از پرتگاه‌هاي اين جاده سقوط مي‌كنند و آتش مي‌گيرند. شهرستان سرباز يك جاده كوهستاني به حساب مي‌آيد و پرتگاه‌هاي زيادي دارد. اين دو نفري كه از اقوام ما بودند، سوخت‌بر نبودند بلكه به دليل سوختي كه در جاده ريخته شده بود ماشين‌شان چپ شده و آتش گرفته است. از دوشنبه هفته گذشته تا امروز 5 نفر از اعضاي خانواده ما به دليل همين موضوع سوخت كشته شدند. اينجا شغل ديگري براي افراد نيست حتي افراد تحصيلكرده هم مجبورند به خاطر كسب درآمد به سوخت‌بري روي بياورند. ما مردم سيستان و بلوچستان خيلي محروم هستيم و از سر ناچاري زنده مانديم.»
يعني ماموران پليس يا نيروهايي از اداره راه و ترابري در جاده وجود نداشت كه هشدارهاي لازم را بدهند؟
اگر بودند كه تصادف‌هاي ديگر رخ نمي‌داد. هيچ علايم هشداردهنده‌اي هم در جاده وجود نداشت. اينترنت هم كه ضعيف است و مردم نمي‌توانند در كانال‌هاي محلي اطلاع‌رساني كنند. 


«اعتماد» طي شماره 5308 در 29 شهريور ماه سال 1401 در گزارشي اعلام كرد: «در استان سيستان و بلوچستان روزي پنج، شش نفر جان‌شان را از دست مي‌دهند كه در اين ميان هم استانداردهاي ماشين‌ها درست نيست و هم جاده‌ها ناامن  هستند. جاده‌هاي سيستان و بلوچستان جوابگوي حجم انبوه انواع خودروهاي سبك و سنگين نيستند و اكثر اين جاده‌ها به جاده مرگ معروف شده‌اند.
آمار كشته و مصدومان جاده‌هاي پرخطر استان سيستان و بلوچستان
جاده ايرانشهر، چابهار و بمپور بيشترين آمار كشته و مصدوم شدن را در سه ماهه اول سال داشته است. اين آمار به شرح زير است: 
 آمار حوادث مصدومان و كشته‌شدگان در جاده ايرانشهر: 350 مصدوم و 11 كشته
 آمار حوادث مصدومان و كشته‌شدگان در جاده چابهار: 217 مصدوم و 7 كشته 
 آمار حوادث مصدومان و كشته‌شدگان در جاده كنارك: 191 مصدوم و 13 كشته
 آمار حوادث مصدومان و كشته‌شدگان در جاده بمپور: 121 مصدوم و 2 كشته
 آمار حوادث مصدومان و كشته‌شدگان در جاده نيك‌شهر: 141 مصدوم و 10 مصدوم 
 آمار حوادث مصدومان و كشته‌شدگان در جاده دلگان: 72 مصدوم و 8 كشته 
 آمار حوادث مصدومان و كشته‌شدگان در جاده مهرستان: 72 مصدوم و 3 كشته
 آمار حوادث مصدومان و كشته‌شدگان در جاده راسك: 36 مصدوم و يك كشته 
 آمار حوادث مصدومان و كشته‌شدگان در جاده سرباز: 73 مصدوم و يك كشته 
 آمار حوادث مصدومان در جاده فنوج: يك مصدوم
 آمار حوادث مصدومان در قصرقند: 27 مصدوم

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون