• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5364 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۹ آذر

ما مدت‌هاست آرام شديم آقاي كلينزمن

باخت به ژاپن براي ما درس عبرت بود

براساس آمار اعلام شده درخصوص ميزان خطاي تيم‌هاي حاضر در جام جهاني ۲۰۲۲ قطر، بعد از برگزاري دو دوره از مسابقات مرحله گروهي، ايران با ۲۴ خطا در مجموع دو مسابقه، هفدهمين تيم خشن اين مسابقات تا اينجاي رقابت‌ها است.
به گزارش «روزنامه اعتماد» بعد از ديدار تيم ملي ايران برابر ولز در دومين مسابقه از مرحله گروهي جام جهاني ۲۰۲۲ در كشور قطر كه با دو گل ديرهنگام روزبه چشمي در دقيقه ۹۸ و رامين رضاييان در دقيقه ۱۱۱ سبب پيروزي دو بر صفر تيم ملي ايران شد، يورگن كلينزمن مهاجم 
افسانه‌اي سابق تيم ملي آلمان در برنامه
 Match Of The Day، در بخشي از سخنانش به انتقاد از فرهنگ تيم ملي ايران و كارلوس كي‌روش پرداخت، كلينزمن در بخشي از سخنانش گفت: ايراني‌ها خطاهاي زيادي داشتند و اين مدل بازي كردن بخشي از فرهنگ ايراني است، آنها هميشه هيجان بالايي دارند و فرقي نمي‌كند كه اين هيجانات و احساسات مثبت يا منفي باشد، در هر دو صورت چيزي كه مشخص است بيش از حد بودن هيجان آنهاست.
او سخنانش را اين‌طور ادامه داد: بازيكنان ايران همواره به داور چهارم اعتراض مي‌كردند و به اين شكل سعي داشتند كه مسابقه و داوران را تحت كنترل خود داشته باشند كه اتفاقا اين شگرد آنها با موفقيت نيز همراه بود. كلينزمن اما در سخنانش به انتقاد از تيم ملي و بازيكنان ايران اكتفا نكرد و با جملات نسبتا تندي به انتقاد از كارلوس كي‌روش پرداخت، او در انتقاد از سرمربي تيم ملي ايران گفت: اينكه كي‌روش دوباره هدايت ايران را به عهده گرفته است دليلش همين رفتارهاي هيجان‌زده اوست. او در كلمبيا و مصر نتوانست موفق شود و به جام جهاني راه پيدا كند اما مسوولان فدراسيون ايران دوباره او را به تيم ملي باز گرداندند و همه اين موارد با برنامه‌ريزي است، كي‌روش دقيقا مناسب فرهنگ ايراني‌هاست.
صحبت‌هاي تند كلينزمن البته با واكنش تند و صريح كي‌روش در يك پست اينستاگرامي همراه شد، كي‌روش در اينستاگرام خود نوشت: ما متوجهيم كه به عنوان امريكايي-آلماني حمايت خود را از ما دريغ كرده‌اي. مشكلي نيست.
و با وجود اظهارات اشاره‌هاي توهين‌آميزت در بي‌بي‌سي كه تلاش كرده‌اي زحمات، فداكاري و مهارت ما را زير سوال ببري به تو قول مي‌دهيم بدون آنكه قضاوتي درباره فرهنگ، ريشه و سابقه تو داشته باشيم همواره از حضورت در جمع خود استقبال كنيم.
در عين حال تمام نگاه ما متوجه اين نكته است تا از تصميم فيفا در ارتباط با پست سازماني تو به عنوان عضوي از كميته فني جام جهاني قطر 2022 باخبر شويم، چراكه به ‌طور واضح انتظار ما از تو اين است كه پيش از بازديدت از كمپ ما از سمت خود استعفا داده باشي.
اما فارغ از بحث‌هاي متداول هميشگي، روز گذشته آماري از خطاهاي ۳۲ تيم حاضر در جام جهاني در دو مسابقه اول آنها در مرحله گروهي اين جام منتشر شد كه نكته جالب درخصوص اين آمار اين است كه تيم ملي ايران با انجام ۱۴ خطا در ديدار برابر انگليس و ۱۰ خطا برابر تيم ملي ولز، تا اينجاي مسابقات با مجموع ۲۴ خطا هفدهمين تيم خطاكار جام جهاني ۲۰۲۲ قطر بوده است.
در اين بين تيم ملي عربستان و ژاپن به‌طور مشترك با ۳۵ خطا در رتبه اول تيم‌هاي خشن جام قرار دارند و تيم ملي ولز با ۱۹ خطا و تنها پنج خطاي كمتر نسبت به ايران در رتبه ۲۷ اين جدول ايستاده است.
آمار منتشر شده نشان مي‌دهد كه اتفاقا برخلاف گذشته، تيم ملي ايران حداقل روي كاغذ تيم آرام‌تري نسبت به قبل بوده است و شايد اين ذهنيت از گذشته و با كمي اغراق در ذهن مهاجم افسانه‌اي سابق تيم ملي آلمان ماندگار شده است.
بهمن ماه سال ۹۷، تيم ملي ايران تحت هدايت كارلوس كي‌روش در مسابقات جام ملت‌هاي آسيا در برابر ژاپن قرار گرفت كه در آن ديدار درحالي كه بازيكنان مشغول اعتراض به داور مسابقه بودند (در اعتراض به سوتي كه هرگز زده نشده بود) اوساكونا بازيكن ژاپن با تيزهوشي دروازه ايران را باز كرد تا آب سردي به پيكر ايران و كارلوس كي‌روش در صدمين بازي كه هدايت تيم ملي ايران را داشت، بريزد.
عكس‌هايي كه پس از آن ديدار در فضاي مجازي به اشتراك گذاشته مي‌شد انتقادهاي تندي را روانه بازيكنان تيم ملي و خصوصا كارلوس كي‌روش مي‌كرد، به عقيده مخاطبين اين اعتراض‌هاي بي‌مورد و پرخاش به داور حاصل فرهنگي بود كه كي‌روش پس از ورودش به ايران به بازيكنان تزريق كرده بود و حالا حسرت قهرماني در جام ملت‌هاي آسيا را به پنج دهه خواهد رساند.
اما پس از آن ديدار و به ويژه در همين مسابقات جام جهاني شاهد رفتار نسبتا آرام‌تر بازيكنان در مواجهه با تيم حريف و داوران مسابقات هستيم؛ نكته مثبتي كه به نظر مي‌رسد يورگن كلينزمن تحت تاثير تعصبات خود آن را ناديده گرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون