• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5364 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۹ آذر

دعواي انگليسي امريكايي سر يك كلمه

فوتبال يا ساكر؟ بررسي يك موضوع پيچيده...

فاطمه ابراهيمي

 

بعد از ديدار امريكا برابر انگليس، بحث در مورد اينكه آيا واژه فوتبال صحيح است يا ساكر بين هواداران فوتبال در امريكا و انگليس بالا گرفته است، به همين دليل «نشريه سي‌ان‌ان» در اين خصوص گزارشي تهيه كرده است كه در ادامه آن را خواهيم خواند.
به گزارش «روزنامه اعتماد» و به نقل از «نشريه سي‌ان‌ان» دانشجويان دانشگاه آكسفورد بريتانيا در سال ۱۹۸۰ كلماتي را براي ايجاد تمايز بين ورزش‌هاي راگبي (فوتبال راگبي) و راگر‌ (فوتبال انجمني) ابداع كردند.
اين جملات گوينده پادكست امريكا آقاي بلازرز بعد از ديدار روز جمعه دو تيم امريكا و انگليس در گروه دوم رقابت‌هاي جام جهاني ۲۰۲۲ قطر است: فوتبال در آينده مهم‌ترين ورزش در امريكا خواهد بود، همان‌طور كه از سال ۱۹۷۲ بوده است...
بعد از اتمام ديدار روز جمعه امريكا در برابر انگليس كه با نتيجه صفر بر صفر به اتمام رسيد، زماني كه گوينده پادكست اين جمله را به زبان آورد هيچ‌ كس به او نگفت كه تو در حال لاف زدن هستي.
فوتبال يا ساكر، ورزشي كه قدمت آن به بيش از دو هزار سال قبل بر‌‌مي‌گردد، اما از سال ۱۸۶۳ كه اتحاديه فوتبال انگليس با وضع اولين قانون در اين ورزش اتحاديه رسمي فوتبال را تشكيل داد و اسم آن را به‌طور رسمي «اتحاديه فوتبال» گذاشت در جهان فراگير شد.
ابنزر مورلي به عنوان اولين شخصي كه قوانين فوتبال را وضع كرد، معتقد بود كه فوتبال بايد مجموعه‌اي از قوانين مشخص را داشته باشد، همان‌طور كه براي مثال باشگاه كريكت مريل بون قوانين مشخص خود را دارد و بدين‌ ترتيب ورزش فوتبال تحت قوانين منظم و مشخصي قرار بگيرد، در همان زمان دانشجويان خلاق دانشگاه آكسفورد در بريتانيا تصميم گرفتند واژه‌اي ابداع كنند كه در آن ورزش‌هاي «فوتبال راگبي» و «فوتبال انجمني» را از يكديگر متمايز كند، آنها واژه انجمن فوتبال را به كلمه «ساكر» مخفف كردند و از آنجايي كه لغت جوراب «socker» نيز در زبان بريتانيايي از نظر نوشتاري بسيار شبيه به ساكر بود، در نوشتار و گفتار گاهي دچار اشتباه نيز مي‌شدند شايد به همين دليل بود كه در بريتانيا همچنان از واژه «فوتبال» بيشتر از ساكر استفاده مي‌كردند. اما در هر صورت واژه ساكر به سرعت از فضاي دانشگاه فراتر رفت و در ميان عموم مردم فراگير شد.
ورزش فوتبال به سرعت در جهان مورد اقبال عموم قرار گرفت و به قاره امريكا نيز رسيد، اما در امريكا واژه «فوتبال» را براي ورزشي به كار مي‌بردند كه سال‌ها بود در اين كشور توسط يك توپ بيضي و با پرتاب يك دست انجام مي‌شد و به همين دليل اتحاديه فوتبال در امريكا از واژه «ساكر» براي اين ورزش استفاده كرد و نام فدراسيون خود را «soccer federation» قرار داد.
اما از سال ۱۹۸۰ به بعد، در بريتانيا و نقاط مختلف جهان، به مرور زمان بسيار كمتر از واژه ساكر استفاده شد و در اغلب جهان اين ورزش را «فوتبال» ناميدند جز امريكا كه همچنان از اسم «ساكر» استفاده مي‌كند.
بر اين اساس گزارش «نشريه رويترز» كشورهايي همچنان از واژه ساكر استفاده مي‌كنند كه ورزش‌هاي ديگري در آن كشور با نام فوتبال رايج هستند، مثل ايالت متحده امريكا، ايرلند و استراليا كه ورزشي مشابه راگبي را دارند و آن را فوتبال مي‌نامند.
اما سرانجام در سال ۱۹۹۴ بود كه تب فوتبال در ايالات متحده امريكا به اوج خود رسيد، زيرا در آن زمان امريكا ميزبان بزرگ‌ترين رويداد ورزشي جهان (جام جهاني) بود.
در سالي كه امريكا ميزبان رقابت‌هاي جام جهاني بود ركورد تعداد تماشاگران در هر مسابقه شكسته شد، بر اين اساس رقم باور نكردني بيش از ۶۸ هزار تماشاگر براي هر ديدار از جام جهاني در امريكا به ثبت رسيد، عددي كه با گذشت حدود ۳۰ سال همچنان ركورد آن شكسته نشده است.
در حال حاضر همچنان شما فقط زماني مشاهده مي‌كنيد كه در ايالات متحده امريكا از واژه «فوتبال» استفاده شود كه اين كلمه در ساختار اسم باشگاه‌ها وجود داشته باشد، مانند اف‌سي نيويورك‌سيتي كه در اينجا «اف‌سي» مخفف «باشگاه فوتبال» است و در ساير موارد اين ورزش «ساكر» ناميده مي‌شود.
ديدار روز جمعه بين دو تيم انگلستان و امريكا، دوازدهمين ديدار دو تيم در طول تاريخ بود، اين دو تيم تاكنون دو بار در جام‌هاي جهاني سال‌هاي ۱۹۵۰ و ۲۰۱۰ به مصاف يكديگر رفتند كه در سال ۱۹۵۰ انگليس اين بازي را به امريكا واگذار كرد، اما مصاف اين دو تيم در سال ۲۰۱۰ با تساوي به اتمام رسيد.
ولي لازم است بدانيد كه انگليس معمولا در طول تاريخ به‌طور كلي تيم بهتري نسبت به امريكا بوده است و از مجموع ۱۲ ديداري كه اين دو تيم با هم داشتند، اين انگليس بوده كه هشت مسابقه را پيروز شده است.
اما هر زماني كه در مورد اينكه اين ورزش «فوتبال» است يا «ساكر» با هم به توافق نرسيديد، به يك موضوع فكر كنيد كه همه ما روي آن توافق داريم و آن چيزي نيست جز لذت بردن از فوتبال و قوانينش در سراسر جهان، لذت بردن از بزرگ‌ترين ورزشي كه روي زمين وجود دارد و شما در قاره‌هاي متفاوت و در كشورهاي گوناگون، در سطح‌هاي مختلف مي‌توانيد با هم رقابت كنيد و از اين ورزش جذاب لذت ببريد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون