• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5364 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۹ آذر

نگاهي به برخورد يا عدم برخورد توپ به سر رونالدو

عطش موفقيت يا غرور و خودخواهي؟

اميررضا احمدي

 

تيم ملي فوتبال پرتغال در دومين ديدار خود در مرحله گروهي جام جهاني، موفق شد با دبل برونو فرناندز از سد اروگوئه عبور و با 6 امتياز صعود خود را قطعي كند. 
پرتغال در حالي به اين برد رسيد كه كريستيانو رونالدو، فوق ستاره اين تيم عطش زيادي داشت تا مانند بازي نخست، بتواند براي تيمش گلزني كند و علاوه بر ارتقاي آمار خود در تاريخ جام جهاني، به ركوردي جديد هم برسد. 
ماجرا از آنجا شروع شد كه در دقيقه 53 برونو توپ را به روي دروازه فرستاد و در نگاه اول به نظر مي‌رسيد توپ با ضربه سر كريس وارد دروازه شده؛ در ادامه نام او هم به عنوان زننده گل ثبت شد، اما دقايقي بعد ورق برگشت و مشخص شد توپ برخورد خاصي با سر رونالدو نداشته و گل به نام فرناندز ثبت شد. اتفاقي كه مانند آتش بر خرمن رونالدو افتاد و حسابي او را آشفته كرد؛ كريس معتقد بود توپ با ضربه او به ثمر رسيده و تلاش زيادي براي اثبات اين موضوع به بازيكنان و... داشت، اما نهايتا نام برونو فرناندز به عنوان زننده گل ثبت شد. 
اين مي‌توانست نهمين گل رونالدو در جام جهاني باشد و باعث مي‌شد كه اين بازيكن با ركورد اوزه بيوي افسانه‌اي پرتغال برابر شود، اما فيفا اين اجازه را به او نداد. با اين وجود پس از اين اتفاق و در حالي كه رونالدو از زمين بازي تعويض شد، او همچنان با هم‌تيمي‌هايش درباره گل صحبت مي‌كرد و مي‌خواست القا كند كه او توپ را به تور چسبانده؛ موضوعي كه بار ديگر انتقادات و تحليل‌هاي مختلفي درباره رفتار اين فوق ستاره را شكل داد و بحث‌هاي مختلفي پيرامون آن شد.

عطش يا غرور؟
چه قبول كنيد يا نه، واقعيت اين است كه رونالدو عطش زيادي براي موفقيت دارد و هميشه حاضر است تا از هر موقعيتي براي گلزني استفاده كند؛ كما اينكه در هر تيمي باشد اجازه نمي‌دهد كسي سمت ضربات پنالتي برود و مي‌خواهد خودش مرد شماره يك ميدان باشد؛ با اين وجود بعضي رفتارها و حركات رونالدو باعث شده تا انتقادات عليه او بالا بگيرد. او پيش از اين هم بارها در مواقعي كه خود موقعيت گلزني داشته، اما هم‌تيمي‌هايش توپ را وارد دروازه كرده‌اند، از خود ناراحتي نشان داده و همين موضوع او را زير ذره‌بين برده. 
يكي از عجيب‌ترين مثال‌هاي اين مورد، در سال آخر حضور كريس در رئال مادريد بود؛ جايي كه سفيدپوشان رئال در لاليگا با سه گل لاس پالماس را شكست دادند و گل سوم اين بازي، با پاس رونالدو به ايسكو به ثمر رسيد، اما كريس پس از آن گل حسابي مغموم بود و چهره‌اش سوژه رسانه‌ها شد. البته كه خيلي‌ها بر اين عقيده‌اند اين واكنش رونالدو نه از سر ناراحتي، بلكه از سر عطش بي‌پايان او براي گلزني است و چون قصد دارد در همه موفقيت‌ها نقش اول باشد و به نوعي مدام گلزني كند، به دليل ناكامي خود ناراحتي مي‌كند و از موفقيت تيم ناراحت نيست؛ اما گروهي ديگر معتقدند رونالدو غروري بيش از حد دارد و به همين دليل به جاي خوشحالي از گلزني هم‌تيمي‌ها ناراحت مي‌شود.
در سال 2010 هم تقريبا اتفاقي مشابه و البته عكس قضيه بازي با اروگوئه، براي كريس رخ داد. در جريان ديدار دوستانه تيم‌هاي پرتغال و اسپانيا در ليسبون در سال 2010، رونالدو به زيبايي و با يك ضربه چيپ فوق‌العاده در آستانه باز كردن دروازه ايكر كاسياس بود كه ضربه ناني روي خط دروازه باعث شد داور آن گل را آفسايد اعلام كند. رونالدو بعد از اين تصميم داور به ‌شدت عصباني شد كه به نظر مي‌رسيد از دخالت ناني آشفته شده، هر چند ناني معتقد بود دليل ناراحتي هم‌تيمي‌اش نه او، بلكه تصميم داور بوده است.
با اين وجود آن اقدام رونالدو و ديگر اقدامات مشابه‌اش باعث شد تا اين عادت cr7 حسابي مورد انتقاد قرار بگيرد.
در جريان بازي با اروگوئه كه اين حركت تكرار شد هم كريس دوباره آشفته شد و قصد داشت هر طور شده ثابت كند گل را او به ثمر رسانده. اتفاق عجيب اينجا بود كه او حتي پس از پايان بازي نيز سعي داشت به بقيه القا كند كه توپ با ضربه سر او وارد دروازه شده است. رونالدو بارها و بارها در حالي كه با هم‌تيمي‌هايش صحبت مي‌كرد شروع به ماليدن پيشاني‌اش كرد تا نشان دهد كه توپ ارسالي از سوي فرناندز با سرش برخورد داشته است.
اين موضوع تا جايي ادامه داشت كه خبرنگار فاكس اسپورت مدعي شد رونالدو پس از بازي حتي به پيرس مورگان، خبرنگار مورد اعتمادش هم پيام داده و به او گفته كه خودش گل را به ثمر رسانده است!
اين اتفاق باعث شد كه توماس هيتزلسپرگر، كارشناس حاضر در استوديوي بيلد، به‌ شدت از او انتقاد كند: رونالدو مي‌توانست براي هم‌تيمي‌اش خوشحال باشد. او آزرده خاطر به نظر مي‌رسد، چون گل به نامش ثبت نشد. اما در عوض بايد به سمت فرناندز مي‌رفت و مي‌گفت فوق‌العاده بود، از تو ممنونم. اما او توان انجام اين كار را ندارد و اين باعث تاسف است.
سامي خديرا همبازي سابق كريس كه او نيز براي تحليل اين بازي به استوديو بيلد آمده بود با توجه به سابقه بازي با رونالدو زياد شگفت‌زده نشد. او در اين باره گفت: «او براي هر گلي كه مي‌زند، مي‌جنگد. اين غرور او است. همين ويژگي او را به اينجا رسانده است. او هم در دلش مي‌داند كه اين گل براي او نبوده است.»
با اين اوصاف، كاپيتان تيم ملي پرتغال كه به دنبال آن است در آخرين سال‌هاي حضورش در فوتبال بالاخره جام جهاني را لمس كند، در قطر انگيزه زيادي براي موفقيت دارد تا تنها نقطه خالي در كارنامه‌اش را با بالا رفتن از سكوي قهرماني پر كند و بتواند به همه افتخارات ممكن در دنياي فوتبال برسد. همين موضوع هم مي‌تواند پاسخ مناسبي براي واكنش‌هاي او باشد و عطش بي‌پايان او در گلزني را توجيه كند. عطشي كه هيچ‌گاه از سوي رونالدو خاموش نمي‌شود.
روز گذشته كمپاني آديداس تاييد كرد كه هيچ تماسي بين توپ و كريستيانو رونالدو در لحظه گل برقرار نشده است. اين گفته آديداس به لطف حسگر IMU 500 هرتز و فناوري استفاده شده در توپ مسابقه است كه نمودار لحظه‌اي آن را منتشر كرده است.
با اين حال طبق خبرهاي منتشر شده پرتغال قصد دارد به فيفا شكايت كند كه گل اول برونو فرناندز در پيروزي ۲-۰ مقابل اروگوئه در جام جهاني بايد به نام كريستيانو رونالدو ثبت شود. طبق گزارش ال چيرينگيتو، پرتغال شواهدي به فيفا ارايه خواهد كرد كه نشان مي‌دهد رونالدو با توپ تماس گرفته است و بنابراين بايد گل به نام او ثبت شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون