• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5369 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۵ آذر

نوبليست اقتصاد تحليل كرد

وضعيت براي رمزارزها حادتر از زمستان طولاني است

پاول كروگمن، نوبليست سال 2008 اقتصاد در تازه‌ترين نوشته خود در روزنامه نيويورك‌تايمز به انتقاد از تكنولوژي بلاك‌چين و دنياي رمزارزها پرداخته است. او باور دارد كه نشانه‌هايي براي نابودي دنياي رمزارز به چشم مي‌خورد. پاول كروگمن، برنده نوبل اقتصاد ۲۰۰۸ و ستون‌‌نويس روزنامه نيويورك‌تايمز، در مطلب جديد خود كه در تاريخ اول آذر منتشر شد، به انتقاد از دنياي رمز‌ارز‌ها پرداخته است. او در مطلبي تحت عنوان «شبكه‌هاي بلاك‌چين اصلا چه كاربردي دارند؟» ديدگاه منفي خود درباره اين تكنولوژي را بيان كرده است. او وضعيت بازار رمزارز‌ها را به زمستاني بي‌پايان (Finbulwinter) تشبيه كرده كه وضعيتي حادتر از زمستان طولاني است. از ديدگاه كروگمن، زمستان بي‌پايان مي‌تواند نشانه‌اي از نابودي اين بازار باشد كه بحران نقدينگي صرافي FTX را نشانه‌اي از آن مي‌داند.
ديدگاه درباره رمزارزها
او باور دارد كه تكنولوژي بلاك‌چين و رمزارز‌ها لزوما تضمين‌كننده معاملات با هزينه كمتر نيستند و اين كاهش هزينه‌ها هنوز در عمل اجرا نشده است. از ديدگاه اين نوبليست اقتصاد، موسسات و شركت‌هاي فعال در حوزه رمزارز بيشتر از بانك‌ها در معرض نوسانات تورمي موجود در اقتصاد‌ هستند. براي همين است كه تاكنون اعتماد مردم نسبت به بانك‌ها كاهش نيافته است و هنوز براي پس‌انداز از بانك‌ها استفاده مي‌شود.
تاكيد بر ضعف بلاك‌چين
پاول كر‌وگمن در اين مطلب، به چندين تلاش ناموفق براي به‌كارگيري تكنولوژي بلا‌ك‌چين براي حل مشكلات جهان واقعي اشاره كرد. يكي از نمونه‌هاي اين تلاش ناموفق، صرافي بورس استراليا بود كه تصميم گرفت از تكنولوژي بلا‌ك‌چين براي واضح كردن و تصفيه معاملات استفاده كند، اما اين برنامه تنها پس از دو هفته با ضرر ۱۶۸ ميليون دلاري كنسل شد.
ديدگاه‌هاي متناقض
اين نوبليست طي دو سال اخير ديدگاه‌هايي را بيان كرده است كه گاهي با هم در تناقض بوده‌اند. براي مثال در گزارش تجارت‌نيوز، مه‌۲۰۲۱، كروگمن ادعا كرده بود كه با اينكه به مباني فاندامنتال بيت‌كوين اعتقاد ندارد، اما باور دارد كه اين بازار قطعا تا بي‌نهايت پايدار خواهد ماند. او در ژوئن سال جاري نيز اظهار كرده بود، بازار رمزارز‌ها داراي حبابي مانند حباب املاك است. او در آن زمان، بازار رمزارزها را به خانه‌اي تشبيه كرد كه روي ماسه ساخته شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون