• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5371 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۷ آذر

پليس آلمان در عمليات گسترده ۲۵ مظنون به تلاش براي كودتا عليه حكومت را بازداشت كرد

آرزومندان رايش

شهاب شهسواري

روز گذشته پليس آلمان در عملياتي گسترده ۲۵ فرد از اعضاي شبكه‌اي كه متهم هستند قصد انجام كودتا و براندازي حكومت آلمان را داشتند بازداشت كرد. بازداشت‌شدگان شامل يك عضو خانواده اشرافي ۷۱ساله به نام هاينريش سيزدهم، يك فرمانده بازنشسته ارتش آلمان و يك نماينده پيشين پارلمان آلمان از حزب راست افراطي آلترناتيو براي آلمان هستند. به گفته دادستان فدرال آلمان، اين عمليات گسترده با حضور ۳۰۰۰ افسر پليس با حمله به ۱۳۰ محل در ۱۱ ايالت از ۱۶ ايالت آلمان انجام شده است. به گفته دادستان آلمان ۲۲ شهروند آلماني با اتهام عضويت در يك سازمان تروريستي بازداشت شده‌اند و ۳ فرد ديگر، از جمله يك شهروند زن روس به اتهام حمايت از اين گروه بازداشت شده‌اند. بخش اصلي اعضاي اين گروه از اعضاي شبكه «شهروندان رايش» هستند كه از سال‌ها پيش در آلمان فعال بود. به گفته مقام‌هاي قضايي آلمان، «گروه تروريستي» كه اعضاي آن روز چهارشنبه بازداشت شدند از يك سال پيش فعاليت خود را آغاز كرده است و علاوه بر اعضاي شبكه شهروندان رايش، برخي اعضاي حزب راست افراطي «آلترناتيو براي آلمان»، معتقدان به نظريه‌هاي توطئه اداره جهان توسط سياستمداران فاسد و حاميان بازگشت عظمت امپراتوري آلمان در آن عضو بودند.

به گزارش روزنامه در اشپيگل، از جمله محل‌هايي كه روز چهارشنبه مورد تجسس پليس قرار گرفته است يك واحد از نيروهاي ويژه كماندوي ارتش آلمان در شهر جنوب غربي كالف بود. اين واحد قبلا هم به خاطر گرايش برخي از سربازانش به جناح راست افراطي آلمان مشهور شده‌بود. دادستان فدرال آلمان حاضر به تاييد يا رد اين خبر نشده است. براساس گزارش رسانه‌هاي آلماني رهبر ارشد اين شبكه، هاينريش سيزدهم يكي از بازماندگان خانواده اشرافي رويس آلمان است كه در قرن ۱۲ ميلادي بر بخش‌هايي از شرق آلمان حاكم بودند. فرد ديگري كه با نام روديگر فون پ معرفي شده است، افسر ارشد بازنشسته چتربازان نيروي زميني ارتش آلمان، از جمله بازداشت‌شدگان ديگر اين گروه بوده است. به نوشته رسانه‌هاي آلماني اين دو فرد سال گذشته «گروه تروريستي» را بنيان گذاشته‌اند كه هدف آن سرنگوني نظام حاكم در آلمان و جانشين كردن يك نظام جديد بودند. به نوشته رسانه‌ها افسر ارشد چتربازان، مسوول برنامه‌ريزي براي كودتا و هاينريش سيزدهم هم مسوول طرح‌ريزي ساختار سياسي حكومت بعدي آلمان بود. به نوشته روزنامه دي زايت آلمان در گزارشي نوشته است كه اين گروه حتي فرآيند انتخاب مقام‌هاي حكومت آينده را هم آغاز كرده ‌بود و يكي از مظنونان بازداشت‌شده به اسم بريجيت مالساك-وينكمان به عنوان وزير دادگستري فدرال اين گروه برگزيده ‌شده‌ بود. يك مرد در ميان بازداشت‌شدگان براساس بيانيه دادستاني فدرال آلمان «مسووليت تماس با مقام‌هاي روسيه» را بر عهده داشته است. بر اساس اين بيانيه هيچ شواهدي وجود ندارد كه اين گروه توانسته ‌باشد رابطه‌اي با روسيه برقرار كرده يا پاسخ مثبتي در خصوص تلاش‌هاي خود براي برقراري رابطه دريافت كرده‌باشد.

برنامه گروه براي «كودتا» چه بود؟
بر اساس آنچه مقام‌هاي رسمي آلمان اعلام كرده‌اند، گروهي كه اعضاي آن بازداشت شده‌اند قصد داشتند با حمله مسلحانه به ساختمان پارلمان آلمان، پارلمان را تصرف و از اين طريق حكومت آلمان را سرنگون كنند. به نوشته بيانيه دادستاني فدرال آلمان، تعدادي از افراد اين گروه آموزش‌هاي نظامي ديده ‌بودند و تلاش مي‌كردند تا اعضاي دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي آلمان را جذب كنند. دقيقا مشخص نيست كه اين گروه تا چه اندازه در برنامه‌ريزي خود پيشرفت كرده‌بود. با اين حال بسياري از افرادي كه بازداشت شده‌اند آموزش‌هاي نظامي ديده ‌بودند و در ميان آنها سربازهاي ارتش آلمان و ارتش آلمان شرقي پيشين هم حضور داشتند. بسياري از اعضاي اين گروه از بازار سياه سلاح‌هاي غيرقانوني تهيه كرده‌ بودند. دادستاني فدرال آلمان در بيانيه خود آورده است: «اعضاي اين گروه مي‌دانستند كه رسيدن به اهداف‌شان تنها با استفاده از ابزارهاي نظامي و خشونت عليه نمايندگان حكومت امكان‌پذير است.» روزنامه دي زايت در گزارش خود نوشته است، يكي از اعضاي گروه، چند دقيقه پيش از بازداشت در پيامي در يك گروه تلگرامي نوشته‌بود: «همه‌چيز زير و رو خواهد شد: همه دادستان‌هاي عمومي و قضات، روساي ادارات بهداشت و درمان و همه مقام‌هاي ارشد در مقابل دادگاه‌هاي نورنبرگ ۲ قرار خواهند گرفت.»

شبكه «شهروندان رايش» چه كساني هستند؟
شبكه «شهروندان رايش» ملغمه‌اي از عقايد مختلف بود كه همگي بر يك ايده اشتراك نظر داشتند: حكومت كنوني آلمان، حكومتي نامشروع است و بايد سرنگون شود. در ميان اعضاي اين گروه كه بر اساس برآورد دستگاه اطلاعاتي آلمان، فرفاسونگ‌شوتز، بيش از ۲۱ هزار نفر بودند، از عاشقان اسلحه گرفته، تا راست‌گرايان افراطي، نئونازي‌ها، هواداران نظريه‌هاي توطئه حكومت پنهان جهاني، سلطنت‌طلبان و علاقه‌مندان به بازگشت امپراتوري آلمان حضور داشتند. به نوشته رويترز اين گروه زماني توجه دستگاه امنيتي آلمان را به خود جلب كرد كه يكي از اعضاي آن سال ۲۰۱۶ در حمله پليس به خانه‌اش يكي از نيروهاي پليس را با استفاده از اسلحه به قتل رساند. بر اساس گزارش سالانه دستگاه امنيتي آلمان كه سال گذشته منتشر شد، نزديك به ۵ درصد يا حدود ۱۱۵۰ نفر از ۲۱ هزار عضو اين گروه، راست‌گراهاي افراطي و نزديك به ۲۱۰۰ نفر از اعضاي اين گروه آماده به استفاده از خشونت براي رسيدن به اهداف‌شان هستند.
دستگاه اطلاعاتي آلمان اين گروه را يك شبكه از گروه‌هاي كوچك منفصل از يكديگر و برخي افراد كه هيچ ارتباطي با ساختار مركزي گروه ندارند، توصيف مي‌كند. در طول دو سال گذشته، اعتراض‌هاي عمومي به سياست‌هاي سختگيرانه دولت براي مقابله با كرونا، تعداد بيشتري از شهروندان آلمان را به عضويت در اين گروه ترغيب كرده است.
در حالي كه تعدادي از اعضاي اين شبكه دنبال احياي امپراتوري و بازگشت سلطنت به كشور هستند، عده‌اي ديگر ايده‌هاي نازيسم را دنبال مي‌كنند و عده‌اي ديگر معتقدند كه آلمان بعد از جنگ جهاني دوم همچنان تحت اشغال نيروهاي خارجي قرار دارد. بسياري از اعضاي اين شبكه معتقدند كه ساختار حاكم بر آلمان يك ساختار نمايشي است و حكومت توسط دولت پنهان اداره مي‌شود و برخي هم به نظريه‌هاي توطئه در مورد اداره جهان توسط گروهي از افراد فاسد معتقد هستند. بسياري از اعضاي اين گروه پاسپورت آلمان را نامعتبر مي‌دانند و تلاش مي‌كنند به هر طريق كه امكان داشته‌باشد در مقابل قوانين حكومتي ايستادگي كنند و حتي برخي از آنها در اين مسير آماده هستند كه به خشونت متوسل شوند. يكي از اعضاي اين گروه سال گذشته هنگام جست‌وجوي خانه‌اش توسط پليس با «تيركمان» به يكي از نيروهاي پليس شليك كرد. يكي ديگر از اعضاي اين گروه بعد از آنكه در فرم درخواست گذرنامه محل تولد خود را بر اساس قانون شهروندي ۱۹۱۳ «پادشاهي باواريا» عنوان كرده‌بود، از كار در ادارات دولتي محروم شد. تعدادي از اعضاي اين گروه در دوران تعطيلي مدارس در دوران كرونا به آموزش كودكان با كتب درسي مربوط به دوران امپراتوري آلمان دست زدند.
برخي از اعضاي گروه «شهروندان رايش» اعتقاد دارند كه حاكم مشروع آلمان، جورج فردريش، نواده ويلهلم دوم، امپراتور پيشين آلمان و پادشاه پروس است كه پس از جنگ جهاني اول در سال ۱۹۱۸ از كار بركنار شد. جورج فردريش در بين افرادي نيست كه روز چهارشنبه بازداشت شدند. يكي از رهبران شهروندان رايش سال گذشته بعد از آنكه در يك گروه تلگرامي دستور اعدام انقلابي چندين سياستمدار و روزنامه‌نگار را صادر كرد، از سوي دستگاه امنيتي آلمان بازداشت شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون