• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5388 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۸ دي

در بازار ارز چه خبر است؟

از دستگيري دلالان ارزي تا تعطيلي بازار موبايل

روز گذشته علي صالح‌آبادي، رييس كل بانك مركزي به يك سوال مهم پاسخ داد: «آيا دولت به دنبال افزايش نرخ ارز است؟» او گفت كه «دولت انگيزه‌اي براي افزايش قيمت دلار ندارد و عايدي دولت از محل عرضه دلار در سامانه نيما است. در واقع سامانه نيما ثبات دارد، هم عرضه‌ها و درآمد دولت خوب است بنابراين دولت هيچ انگيزه‌اي براي افزايش قيمت دلار ندارد و قطعا تكذيب مي‌شود.» براساس اين گزارش، از اواخر شهريور ماه كه بازار متشكل ارز داده‌هاي معاملات دلار توافقي را منتشر مي‌كند به ‌طور متوسط در اين بازار روزانه ميليون دلار معامله مي‌شود. در مجموع هم طي حدود سه ماه و نيم اخير مجموعا ۱.۳ ميليارد دلار توافقي معامله شده است.
خريداران دلار ميليوني شدند؟
معاملات دلار توافقي به اين صورت است كه صرافي‌هاي مجاز براساس ميزان سفارش‌هاي خرد ثبت شده توسط خريداران دلار با كارت ملي اقدام به خريد ارز مي‌كنند. به اين ترتيب مي‌توان حجم معاملات دلار توافقي را برابر با حجم خريدهاي دلار سهميه‌اي با كارت ملي دانست. هر فرد در طول سال مي‌تواند حدود ۲۱۰۰ دلار به صورت مجاز و از طريق كارت ملي خريداري كند. به اين ترتيب اگر فرض كنيم كه خريداران به ‌طور متوسط حدود ۱۰۰۰ دلار از سهميه خود را خريداري كرده باشند، با توجه به معامله ۱.۳ ميليارد دلار در اين سامانه، مي‌توان گفت كه حداقل يك ميليون و ۳۰۰ هزار نفر طي حدود سه ماه گذشته دلار سهميه‌اي خود را دريافت كرده‌اند.
يارانه بگيريم يا دلار يارانه‌اي؟
اوج تقاضاي خريد دلار سهميه‌اي هم در نيمه نخست آبان بود كه قيمت ارز به سرعت افزايش مي‌يافت و اختلاف دلار توافقي با بازار آزاد هم مدام بيشتر مي‌شد. درنهايت در ۱۱ آبان با رسيدن سود خريد ۲۰۰۰ دلار سهميه‌اي به ۶ ميليون تومان ركورد معامله بيش از ۲۶.۵ ميليون دلار ارز توافقي در بازار متشكل ارزي شكسته شد. بعد از اين اتفاق بود كه اخباري منتشر شد مبني بر احتمال قطع يارانه كساني كه با كارت ملي اقدام به خريد ارز مي‌كنند. همين خبر ناگهان تقاضا را در بازار متشكل كاهش داد و البته به بخش‌هاي غيرشفاف‌تر مثل بازار طلا، بازار غيررسمي ارز و حتي بازارهايي مثل خودرو هدايت كرد. دو روز بعد از اعلام اين خبر تقاضاي دلار توافقي با رسيدن به حدود ۵ ميليون دلار، افت ۸۰درصدي را تجربه كرد. اما با تداوم التهاب ارزي دوباره تقاضا براي خريد دلار سهميه‌اي بيشتر شد تا نهايتا در روز گذشته ركوردي جديد ثبت كرد. به اين ترتيب به نظر مي‌رسد اختلاف ۱۰ ميليون توماني خريد ۲۰۰۰ دلار با كارت ملي در قياس با خريد دلار از بازار آزاد باعث شده تا بسياري از افرادي كه پيش‌تر نگران قطع شدن يارانه ۳۰۰ هزار توماني خود بودند براي كسب سودي كه حالا به اندازه نزديك به ۳ سال يارانه شده است، اقدام به خريد دلار كنند.
دستگيري 13 نفر از دلالان ارزي
روز گذشته همچنين سرهنگ هدايت بهرامي، رييس پليس امنيت اقتصادي تهران بزرگ با اشاره به اجراي طرح‌هاي مبارزه با اخلالگران بازار ارز توسط پليس امنيت اقتصادي، بيان داشت: در اجراي اين طرح 13 نفر از دلالان ارزي شناسايي و دستگير شدند. رييس پليس امنيت اقتصادي تهران بزرگ با اشاره به كشف بيش از 163 هزار واحد انواع ارز از دلالان دستگير شده، عنوان داشت: ارزش تقريبي ارز‌هاي كشف شده معادل 60 ميليارد ريال ارزيابي مي‌شود.
تعطيلي بازار موبايل
همچنين عكس‌ها و فيلم‌هايي از نيمه تعطيل شدن بازار موبايل تهران نيز منتشر شده و گفته مي‌شود كسبه بازار به دليل نوسانات قيمت دلار از معامله خودداري مي‌كنند. وبسايت تجارت نيوز در اين باره نوشته است: با رشد لحظه‌اي نرخ ارزها و طلا، بازار موبايل علاء‌الدين در خيابان جمهوري تهران عملا به حالت نيمه‌تعطيل درآمده و فروشندگان مي‌گويند به دليل بي‌ثباتي در قيمت‌ها امكان فروش ندارند. قيمت‌ گوشي‌ها با نوسانات عجيبي مواجه بود براي مثال آيفون ۱۳ پرومكس امروز تا ۱۰۰ ميليون قيمت‌گذاري مي‌شد!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون