• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5388 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۸ دي

جزييات تكان‌دهنده از فرار مالياتي 9 هزار ميليارد توماني

گروه اقتصادي|روزگذشته نخستين جلسه رسيدگي به يكي از شبكه‌هاي بزرگ فرار مالياتي كشور برگزار شد. براساس جزييات منتشر شده از اين پرونده، رقم فرار مالياتي اين شبكه بالغ بر 9 هزار ميليارد تومان است. 
حسين فاضلي هريكندي رييس كل دادگستري البرز درباره اين پرونده گفت: اين پرونده با موضوع «تشكيل شبكه جعل»، «استفاده از اسناد مجعول»، «رشاء و ارتشاء منتهي به فرار مالياتي» به مبلغ حدود ۹ هزار و ۳۳۵ ميليارد تومان در شعبه دوم دادگاه كيفري يك استان البرز آغاز شد.
او با اشاره به روند تاسيس و فعاليت اين باند گفت: زماني كه متهم اصلي و اعضاي باند جهت تشكيل پرونده مالياتي براي شركت‌هاي صوري با اهدافي ازقبيل اثبات فعاليت تجاري و اخذ كارت بازرگاني، به ادارات امور مالياتي استان‌هاي البرز و تهران مراجعه مي‌كردند، ضمن تباني با برخي كاركنان ادارات مذكور، مرسوله پستي را كه بايد در راستاي صحت‌‌سنجي و احراز صحت مكان استقرار و اقامتگاه شركت‌هاي ثبت شده، از طريق اداره پست به نشاني اعلامي شركت‌ها در اساسنامه ارسال مي‌شد، در قبال پرداخت رشوه به صورت دستي تحويل گرفته و متعاقبا با مراجعه به ادارات امور مالياتي و ارايه مدارك لازم، امور اداري مربوطه جهت تشكيل پرونده مالياتي را انجام مي‌دادند.
فاضلي هريكندي تاكيد كرد: عموما كارت‌هاي بازرگاني، به اشخاص حقوقي و حقيقي فعال در امر تجارت و امور اقتصادي در قبال اخذ مبلغ ۲۰ تا ۱۴۰ ميليون تومان واگذار مي‌شد و اشخاص خريداري‌كننده كارت‌هاي بازرگاني با استفاده از ضعف سيستم‌هاي مالياتي، فعاليت تجاري خود را به نام اين شركت‌هاي صوري و كاغذي ثبت و از اين طريق اقدام به فرار مالياتي مي‌كردند.
او با تشريح نقش و اقدامات برخي كاركنان متخلف اداره امور مالياتي گفت: پس از تعقيب برخي كاركنان متخلف ادارات امور مالياتي استان‌هاي البرز و تهران و حين تحقيقات مشخص شد اين افراد علاوه بر تباني و اخذ رشوه از اين باند، خود نيز مستقلا با تشكيل شبكه ارتشاء، اقدام به اخذ رشوه از شركت‌هاي ديگر مي‌كردند؛ بدين صورت كه برخي سرمميزها و مميزان مالياتي با اعلام مبلغي بالاتر از مبلغ واقعي ماليات عملكرد شركت‌ها و به بهانه كاهش مبلغ ماليات اعلامي و در مواردي هم جهت كاهش ماليات عملكرد يا عدم بررسي تخلفات شركت‌ها، اقدام به دريافت رشوه مي‌كردند.
به نقل از همشهري آنلاين، فاضلي هريكندي افزود: مجموع رشوه دريافتي از سوي كاركنان ادارات مالياتي استان‌هاي البرز و تهران از اين باند براي تشكيل پرونده‌هاي مالياتي به نام شركت‌هاي صوري و نيز رشوه دريافتي از شركت‌هاي فعال تجاري ديگر حدود ۲ ميليارد تومان است.
او در بخش ديگري گفت: مطابق تحقيقات انجام شده، تعداد شركت‌هاي صوري ثبت شده، ۲۵۸ شركت است كه از اين تعداد، ۱۹۸ شركت به اشخاص حقيقي و حقوقي فروخته شده و از ميان شركت‌هاي فروخته شده، ۵۵ شركت در استان البرز و ۱۴۳ شركت ديگر نيز در استان تهران ثبت شده است.

۱۲۶ متهم
فاضلي هريكندي با تاكيد بر اينكه به محض شناسايي شركت‌هاي صوري به منظور جلوگيري از ادامه اقدامات مجرمانه، با دستور قضايي، فعاليت تمامي اين شركت‌ها به حالت تعليق درآمده است، گفت: براي ۱۲۶ نفر از متهمان پرونده به اتهام تشكيل و عضويت در شبكه جعل، استفاده از اسناد مجعول، رشاء و ارتشاء، كيفرخواست صادرشده كه برخي از آنها تحت قرار بازداشت موقت در زندان هستند و سايرين با توديع وثيقه آزاد شده‌اند و نيز ۱۷۱ نفر از افرادي كه از مدارك هويتي آنها سوءاستفاده شده به عنوان شاكي مراجعه كرده‌اند.
او اضافه كرد: علاوه بر اشخاص عادي، تعدادي كارمند ادارات امور مالياتي استان‌هاي البرز و تهران نيز در بين متهمان هستند كه از اين اشخاص ۳ نفر سر مميز مالياتي و مابقي مميز مالياتي بودند، همچنين ۵ نفر از مديران موسسات حقوقي مربوط به ثبت شركت‌ها، ۹ نفر وكيل دادگستري و ۴ نفر مشاور املاك نيز در بين متهمان وجود دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون