• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5392 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۳ دي

اسراييل صبح دوشنبه را با حمله به فرودگاه دمشق و به شهادت رساندن دو فلسطيني در جنين آغاز كرد

آغاز آتش‌افروزي نتانياهو

جعفر قنادباشي: ظاهر تهاجمي دولت جديد اسراييل براي پنهان كردن مشكلات داخلي اين رژيم است

شهاب شهسواري

سه روز بعد از آغاز به كار دولت جديد اسراييل، حملات نظاميان اسراييلي به فلسطينيان و همسايگان اسراييل با شدت بيشتري آغاز شده است. روز دوشنبه بسياري از وزراي تازه‌كار كابينه اسراييل، مسووليت را از اسلاف خود در وزارتخانه‌هاي متبوع دريافت كردند و مي‌توان گفت كه اين روز عملا روز نخست كاري دولت جديد نتانياهو بود. بامداد روز دوشنبه، ارتش اسراييل فرودگاه دمشق را موشك‌باران كرد. به نوشته خبرگزاري رسمي سوريه در اين حمله دو نظامي سوري جان خود را از دست دادند و عمليات فرودگاه دمشق براي ساعاتي متوقف شد. اين دومين بار است كه اسراييل به فرودگاه دمشق حمله مي‌كند، ماه ژوئن سال ۲۰۲۲ هم اسراييل در عملياتي ديگر فرودگاه دمشق را هدف قرار داد كه باعث توقف عملكرد اين فرودگاه براي چند روز شد. ماه سپتامبر هم اسراييل به فرودگاه شهر حلب سوريه حمله كرده ‌بود. همزمان نظاميان اسراييلي بامداد دوشنبه به شهر جنين در كرانه باختري رود اردن حمله كردند تا منزل دو فلسطيني را كه به تازگي در يك عمليات عليه يك ايست بازرسي اسراييلي به شهادت رسيده ‌بودند تخريب كنند. بر اساس گزارش منابع فلسطيني در پي اين اقدام نظاميان اسراييلي، ميان ساكنان جنين و نظاميان درگيري ايجاد شد كه در اين درگيري‌ها دست‌كم دو فلسطيني ديگر شهيد شدند و چهار نفر ديگر هم مجروح شدند. اقدامات اخير اسراييل در حالي انجام مي‌شود كه دولت جديد اسراييل وعده داده است به سرعت تعداد زيادي از شهرك‌هاي غيرقانوني يهوديان را در كرانه باختري رود اردن به اسراييل ضميمه كند و به توسعه شهرك‌سازي‌هاي جديد در كرانه باختري متعهد بماند.دولت جديد اسراييل به رهبري بنيامين نتانياهو، راست‌گراترين و تندروترين دولت اسراييل از زمان تاسيس اين رژيم شناخته مي‌شود. هر چند در دوران دولت پيشين اسراييل كه توسط مخالفان نتانياهو اداره مي‌شد، اقدام‌هاي نظامي عليه سوريه و كرانه باختري رود اردن متوقف نشده ‌بود و با شدت ادامه داشت، اما پيش‌بيني مي‌شود كه دولت نتانياهو اقدامات خشونت‌بار عليه فلسطينيان و همسايگان اسراييل، به ويژه سوريه و لبنان را به شكل چشمگيري تشديد كند. برنامه دولت جديد اسراييل براي ضميمه‌سازي بخش‌هاي بيشتري از سرزمين‌هاي اشغالي ۱۹۶۷ به ويژه در كرانه باختري رود اردن، نگراني‌ها در مورد خيزش گسترده شهروندان فلسطيني كرانه باختري را افزايش داده است كه مي‌تواند به خشونت‌ها در سرزمين‌هاي اشغالي دامن بزند. 

حمله  به  جنين
صبح روز دوشنبه نظاميان اسراييل، منزل شهيد احمد ايمن ابراهيم عابد و شهيد عبدالرحمن هاني صبحي عابد دو مجري عمليات تيراندازي اخير در ايست بازرسي جلمه كه به هلاكت يك افسر اسراييلي منجر شده بود را محاصره كردند. حضور نظاميان اسراييلي با هدف تخريب منزل اين دو شهيد فلسطيني، با واكنش جوانان فلسطيني مواجه و به تبادل آتش ميان دو طرف منجر شد. بر اساس گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين، محمد سامر حوشيه ۲۱ ساله و فواد محمود احمد عابد ۱۷ ساله دو جوان فلسطيني بر اثر تيراندازي نيروهاي اسراييلي در شهرك كفر دان در غرب جنين، به شهادت رسيدند. به نوشته منابع فلسطيني در حملات صبح ديروز نظاميان اسراييلي به كرانه باختري، دست‌كم ۱۵ فلسطيني بازداشت شده‌اند. پيكر دو شهيد حمله روز گذشته اسراييل به شهرك كفر دان، بعد از ظهر ديروز با حضور هزاران فلسطيني در اين شهرك تشييع شد.
به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين،  روز گذشته نظاميان اشغالگر اسراييلي همچنين به منزل عدنان غيث استاندار قدس يورش برده و اخطاريه‌اي در رابطه با تمديد ممنوعيت ورود او به كرانه باختري تحويل وي دادند.
تلاش براي پنهان كردن  اختلاف‌هاي  داخلي
برخي تحليل‌گران معتقدند كه موضع تهاجمي دولت جديد اسراييل از روي نگراني و به دليل پوشاندن اختلاف‌هاي داخلي رژيم است. جعفر قنادباشي، تحليل‌گر مسائل منطقه معتقد است: «حملات اسراييل با هدف خروج از انفعال و خروج آنها از مجموعه‌اي از نگراني‌ها صورت مي‌گيرد.» وي معتقد است: «اسراييل بعد از ناكامي‌هاي جدي در اجراي طرح معامله قرن، ضميمه‌سازي كرانه باختري، ناكامي در ادامه حيات داعش، ناكامي در واردكردن ضربات كاري به ايران، در شرايط بسيار دشواري در مقايسه با كل دوران رژيم اسراييل قرار بگيرند. امروز ارتش اسراييل به عنوان يك ارتش شكست‌ناپذير و رژيم اسراييل به عنوان يك رژيم تثبيت شده و مقاوم در مقابل تهديدات شناخته ‌نمي‌شود، بلكه بسيار آسيب‌پذير شده‌اند.» قنادباشي مي‌گويد: «دو اتفاق جديد در داخل سرزمين‌هاي اشغالي اتفاق افتاده است؛ يكي انسجام و اتحاد فلسطينيان در مبارزه با اسراييل است كه براي نخستين‌بار، فلسطينيان در غزه، كرانه باختري و مناطق اشغالي ۱۹۴۸، آمادگي برخورد مشترك با اسراييل دارند. دومين اتفاق اين است كه درون اسراييل هم به شكل عجيب احزاب و گروه‌هاي اسراييلي رودرروي هم قرار گرفته‌اند. حتي در كابينه يكدست راست افراطي نتانياهو هم اختلاف‌ها مشهود است. علاوه بر اين رقابت جدي ميان ارتش و دستگاه‌هاي اجرايي و وزارتخانه شكل گرفته است كه در داخل اسراييل به آن كودتاي كابينه عليه نيروهاي مسلح عنوان داده‌شده است.» قنادباشي معتقد است: «آنچه اسراييل انجام مي‌دهد و اعلام مي‌كند براي اين است كه بر اختلاف‌هاي داخلي و تضادهاي داخلي سرپوش بگذارد. تلاش اسراييل اين است كه در داخل اسراييل و در جامعه بين‌المللي توجه‌ها را به يك تنش منطقه‌اي جلب كنند تا مسائل داخلي آنها پنهان بماند. اسراييلي‌ها مي‌خواهند كه چهره‌اي تهاجمي از آنها در منطقه تصوير شود. اسراييلي‌ها علاقه‌مند هستند وضعيت منطقه به گونه‌اي در جامعه جهاني تصوير شود كه التهاب‌هاي منطقه‌اي در حال افزايش است و دور نيست كه به دليل اين التهاب‌ها جريان صادرات نفت خام متوقف شود. بر اساس اين تحليل اسراييلي‌ها به گونه‌اي رفتار مي‌كنند كه نگراني غرب از وضعيت منطقه را افزايش دهند و آنها را وارد ميدان تنش‌ها در خاورميانه كنند.»
برنامه بن‌گوير براي تعرض به مسجدالاقصي
ايتامار بن گوير، وزير جديد امنيت داخلي رژيم اسراييل اعلام كرده است كه قصد دارد به زودي به مسجدالاقصي برود. اين نخستين‌بار نيست كه اين عضو تندروي كابينه اسراييل و رهبر حزب قدرت يهود، قصد تعرض به مسجدالاقصي دارد اما نخستين‌بار خواهد بود كه در مقام وزير اين اقدام را انجام مي‌دهد. در صورت اقدام بن‌گوير براي ورود به محوطه مسجدالاقصي، اين نخستين‌بار در پنج سال گذشته خواهد بود كه يك وزير كابينه اسراييل وارد مسجدالاقصي مي‌شود. بر اساس قواعد جاري در قدس اشغالي، بازديد غيرمسلمانان از مسجدالاقصي ممنوع نيست، اما غيرمسلمانان اجازه عبادت در محوطه مسجدالاقصي ندارند. با اين حال، حضور مقام‌هاي اسراييلي در مسجدالاقصي همواره با واكنش تند گروه‌هاي فلسطيني مواجه شده است. حضور بن‌گوير به عنوان يك چهره افراطي در مسجدالاقصي باعث واكنش‌هاي تندتري خواهد شد. يايير لاپيد، نخست‌وزير پيشين اسراييل از دولت نتانياهو خواسته است كه جلوي اقدام بن‌گوير را بگيرد و اجازه ندهد كه او به مسجدالاقصي برود. به نوشته رسانه‌هاي اسراييلي گروه حماس از طريق مصر رژيم صهيونيستي را تهديد كرده كه تعرض بن غفير به مسجدالاقصي موجب خواهد شد تا آرامش نسبي حاكم بر نوار غزه از بين رفته و تا فرودگاه بن گوريون خبري از امنيت و آرام‌سازي اوضاع نخواهد بود.
اظهارات ضد ايراني وزير خارجه جديد اسراييل
وزير خارجه جديد اسراييل، الي كوهن، در نخستين روز كاري‌اش در اين مقام اظهاراتي عليه ايران بيان كرد.  وي كه در سخنراني روز نخست كاري خود از اولويت همكاري با دولت امريكا، به‌رغم پيش‌بيني برخي مشكلات در روابط دوجانبه سخن مي‌گفت تاكيد كرد: «اسراييل بر اين تمركز مي‌كند كه يك جبهه بين‌المللي عليه ايران وجود داشته‌باشد كه در كنار آمادگي ارتش و تقويت توانايي‌هايش براي نبرد در هر سناريويي عمل كند.» اين مقام اسراييلي گفت: «اسراييل در هر شرايطي بايد جلوي دسترسي ايران به توانايي هسته‌اي را بگيرد، به ويژه اينكه توافق ۲۰۱۵ براي مهار برنامه هسته‌اي ايران ديگر عملا وجود ندارد.» وي با تكرار ادعاهاي واهي در مورد برنامه هسته‌اي ايران گفت: «ايران نه تنها مي‌خواهد به سلاح هسته‌اي دست پيدا كند، بلكه پروژه‌هاي موشك‌هاي برد بلند و پهپاد دارد.» الي كوهن همچنين در بخشي از اظهارات خود در واكنش به راي مجمع عمومي سازمان ملل متحد براي نظرخواهي از ديوان دادگستري بين‌المللي در خصوص اشغالگري اسراييل، مدعي شد كه سران تشكيلات خودگردان فلسطيني بايد در برابر دادگاه لاهه محاكمه شوند.


امارات  متحده عربي  نخستين سفر خارجي  نتانياهو

رسانه‌هاي اسراييلي اعلام كرده‌اند كه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير جديد اسراييل قصد دارد نخستين سفر خارجي خود را به امارات متحده عربي انجام دهد. برخي منابع اسراييلي گزارش كرده‌اند كه گفت‌وگو در مورد ايران در دستور كار اين سفر قرار دارد. بر اساس گزارش تايمز آو اسراييل، سفر به امارات قرار است هفته آينده انجام شود، هر چند هنوز تاريخ دقيق و جزييات اين سفر مشخص نشده است و دفتر نخست‌وزيري اسراييل هنوز رسما اين سفر را تاييد نكرده است. بنيامين نتانياهو، در دوره پيشين نخست‌وزيري خود توانسته‌بود در همكاري با دولت پيشين ايالات متحده امريكا، توافقنامه‌هاي عادي‌سازي روابط را با بحرين و امارات متحده عربي امضا كند، اما به دليل مشكلات مختلف، از جمله جهانگيري كرونا، مشكلات برنامه‌ريزي و بحران سياسي داخلي، موفق نشد تا پيش از پايان دوره نخست‌وزيري‌اش سفري رسمي به امارات متحده عربي انجام دهد. او قرار بود اندكي قبل از پايان دوره نخست‌وزيري‌اش، بهار سال گذشته به امارات سفر كند، اما به دليل اقدامات اسراييل در قدس اشغالي، اردن اجازه پرواز از آسمان اين كشور به نخست‌وزير اسراييل نداد و اين سفر بار ديگر لغو شد. نهايتا نفتالي بنت، نخست‌وزير بعدي سفري رسمي به امارات متحده عربي انجام داد و چندي پيش نيز عبدالله بن زايد، وزير خارجه امارات، در سالروز امضاي توافق عادي‌سازي روابط، موسوم به توافق‌هاي ابراهيم، به اسراييل سفر كرد و با يايير لاپيد، نخست‌وزير وقت اسراييل ديدار و گفت‌وگو كرد. محمد بن زايد، رييس امارات يكي از نخستين رهبران جهان بود كه بعد از راي اعتماد كنست اسراييل به نتانياهو، با او تماس گرفت و نخست‌وزيري‌اش را تبريك گفت. براساس گزارش خبرگزاري رسمي امارات در اين تماس تلفني بن زايد «از نتانياهو و همسرش براي سفر رسمي به امارات دعوت كرد و دو طرف توافق كردند كه اين امر به زودي انجام شود.» بر اساس گزارش شبكه ۱۴ تلويزيون اسراييل، اين سفر هفته آينده انجام مي‌شود و ساره همسر نتانياهو و زاحي هنگبي رييس جديد شوراي امنيت داخلي رژيم صهيونيستي و شماري ديگر از وزراي اسراييلي نيز او را در اين سفر همراهي خواهند كرد. منبع مذكور اشاره كرد كه محور اين سفر موضوع ايران و تقويت روابط بين رژيم صهيونيستي و امارات خواهد بود

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون