• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5395 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۷ دي

نگاهي به حمايت‌هاي تسليحاتي فرانسه از اوكراين

محمود فاضلي

جنگ در اوكراين بدون مشاهده هيچ تغييري در جبهه موافقان و مخالفان طرف‌هاي درگير، به يكسالگي خود نزديك مي‌شود و امريكا و كشورهاي غربي و به‌ويژه اعضاي ناتو براي مقابله با پيشروي  ارتش روسيه، ضمن ارسال انواع تسليحات پيشرفته به ارتش اوكراين، تاكنون تحريم‌هاي زيادي عليه روسيه اعمال كرده‌اند. البته راه‌حل تحريم، جبهه غرب را با تورم بي‌سابقه، افزايش بها، كمبود سوخت و كاهش قابل توجه ذخاير تسليحاتي مواجه كرده است. مخالفان حمله نظامي روسيه به اوكراين در اين ماه‌ها همچنان بر تحريم سخت‌تر مسكو و كمك مالي، نظامي و لجستيكي به  اوكراين تاكيد دارند.
 در روزهاي ابتدايي سال جديد ميلادي حمايت مقامات سياسي و نظامي و همچنين نهادهاي مختلف اروپايي از اوكراين ادامه دارد. جوزپ بورل نماينده عالي اتحاديه اروپا در امور خارجي و سياست امنيتي اعلام داشت كه جنايات جنگي روسيه بدون مجازات نخواهند ماند و حمايت از اوكراين از جانب اتحاديه اروپا تضعيف نخواهد شد. ينس استولتنبرگ دبيركل ناتو نيز از كشورهاي عضو اين سازمان خواست تا به ارسال تسليحات به اوكراين ادامه دهند. حمايت نظامي از اوكراين كوتاه‌ترين راه به سوي صلح است و پوتين رييس‌جمهور روسيه بايد متقاعد شود كه به هدف خود (كنترل بر اوكراين) دست نخواهد يافت و در اين صورت احتمال دارد راه‌حل مذاكرات صلح كه ضامن بقاي اوكراين به عنوان يك كشور مستقل و دموكراتيك باشد، مطرح گردد.  در اين ميان فرانسه از جمله كشورهايي است كه به طرق مختلف به اوكراين كمك رساني مي‌كند. كمك‌هاي نظامي فرانسه به اوكراين كه ماكرون رييس‌جمهوري فرانسه پس از گفت‌وگوي يك ساعته تلفني اخيرش با زلنسكي رييس‌جمهوري اوكراين از آن خبر مي‌دهد شامل تجهيزات شناسايي براي پشتيباني از نيروهاي پياده نظام است. به ادعاي او «تا زمان پيروزي و برقراري صلح در اروپا، حمايت ما از اوكراين ضعيف نخواهد شد. اوكراين بيش از هر زمان ديگري نياز به حمايت ما دارد.»  شواهد نشان مي‌دهد اعلام كمك‌هاي فرانسه به اوكراين در اين زمينه سرعت بيشتري خواهد گرفت و تسليحاتي آتي تحويل به اوكراين شامل «تانك‌هاي سبك AMX-10 RC» خواهد بود و احتمالا در طول چند هفته تحويل خواهند شد. اين نخستين‌بار است كه نيروهاي اوكراين به زره‌پوش‌هاي غربي تجهيز مي‌شوند. تعداد تانك‌هاي اهدايي فرانسه هنوز مشخص نشده‌اند ولي از سهميه نيروي زميني ارتش فرانسه تامين مي‌شوند كه داراي 248 عدد از اين اتومبيل‌هاي زرهي با كاربرد شناسايي و حمايت از پياده‌نظام است. اين تانك‌ها ساخت شركت فرانسوي «نكستر» است كه سابقه ساخت آن به سال 1970 باز مي‌گردد و به‌طور معمول از آن به عنوان «تانك» ياد نمي‌شود و كارشناسان نظامي معتقدند مي‌توان آن را يك «سگ نگهبان براي حمل‌ونقل نيروهاي زميني و پشتيباني از پياده نظام زميني» دانست. اوكرايني‌ها از همان ابتداي جنگ اوكراين خواستار داشتن اين تانك‌ها بوده‌اند و براي استفاده از حملات خود عليه نيروهاي روسي، آن را مطالبه مي‌كردند. متحدين نظامي ‌كي‌يف تاكنون از دادن تانك به اوكراين، حتي از نوع سبك آن، خودداري مي‌كردند زيرا نگرانند كه اين اقدام باعث تنش‌هاي بيشتر از سوي روسيه در جنگ بشود.
مقامات كاخ سفيد و گروهي از كشورهاي عضو ناتو بر اين باورند كه در افزايش حمايت‌هاي نظامي غرب از اوكراين در جنگ عليه ارتش روسيه، ارايه خودروهاي زرهي اهميت بسياري دارد و بايد به ارتش اوكراين توانايي مانورهاي نظامي‌ بزرگ را داد و ارايه خودروهاي زرهي به نيروهاي مسلح اوكراين اين امكان را مي‌دهد تا با موفقيت زير آتش دشمن پيشروي كنند. آنها اعتقاد دارند كه بايد اوكراين را براي جنگي طولاني عليه روسيه آماده كنند.
 به ‌گفته وزير دفاع فرانسه، چگونگي تحويل اين تانك‌ها به زودي و هماهنگي‌هايي كه بين روساي جمهور فرانسه و اوكراين و وزراي دفاع دو كشور انجام خواهند شد، مشخص مي‌شوند. احتمالا وضعيت ارسال نوع ديگري از آلات حمل و نقل نظامي فرانسه به نام «باستيون» كه از سال 2022 قرار بوده است به اوكراين صادر شود هم در گفت‌وگوي آتي رييس‌جمهور فرانسه با همتاي اوكرايني خود مشخص خواهد شد.
فرانسه اولين كشور اروپايي است كه از اين نوع تجهيزات نظامي‌ كه به آنها «ماشيني كه مي‌تواند وارد جنگ‌هاي نزديك شود» مي‌گويند به اوكراين مي‌دهد و شواهد نشان مي‌دهد تامين تسليحات و مهمات براي اوكرايني‌ها  و از آن جمله ارايه سامانه‌هاي عالي دفاع هوايي و زميني ساخت فرانسه ادامه خواهد يافت.
فرانسه از اواسط سال‌هاي 1980 از اين تانك‌هاي سبك در چاد، مالي، عراق و كوزوو استفاده كرده است. به گفته وزير دفاع فرانسه، دادن اين تسليحات به اوكراين باعث تضعيف نيروهاي فرانسوي نمي‌شود در حالي كه احتمالا 18عراده توپ سزار كه به اوكراين داده شده است، مي‌تواند در توان «آموزشي نظاميان فرانسوي»، كاستي‌هايي به وجود بياورد. به‌گفته دميترو كولبا وزير امور خارجه اوكراين، «هيچ‌يك از رهبران اروپايي، به غير از امانوئل ماكرون رييس‌جمهور فرانسه، موضوع ضمانت‌هاي امنيتي براي روسيه را مطرح نكرده است.» ماكرون اقدامات مفيد بسياري براي اوكراين انجام داده است تا اوكراين بتواند از خود در مقابل روسيه دفاع كند. بسياري سفر اخير وزير نيروهاي مسلح فرانسه به كي‌يف را تاييدي بر ادامه حمايت نظامي «مطمئن و مستمر» فرانسه از اوكراين مي‌دانند. اين سفر نشان مي‌دهد حمايت فرانسه در تامين تسليحات و مهمات براي اوكرايني‌ها ادامه خواهد يافت.
فرانسه اعتقاد دارد تنها ملت اوكراين بايد تصميم بگيرد كه «چه زماني و چگونه مذاكرات را آغاز كند. ما بايد در اين خصوص كه جنگ چگونه پايان خواهد يافت، تواضع پيشه كنيم. ما به نوبه خود بايد از اوكراين حمايت كنيم، اين مانع ما نخواهد شد كه مسووليت و عقلانيت خود را نشان دهيم تا از گرفتار شدن در مارپيچ مرگ جلوگيري كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون