• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5395 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱۷ دي

از اعتراض شديداللحن ايران به دولت فرانسه تا حمله سايبري به وب‌سايت شارلي ابدو

گروه جهان| در پي انتشار شماره‌اي از نشريه شارلي ابدو در فرانسه كه در آن به رهبر انقلاب و مرجعيت شيعه توهين شده ‌بود، وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران، ضمن احضار سفير فرانسه در تهران اعلام كرد كه در روابط فرهنگي با دولت فرانسه تجديدنظر كرده و همچنين انجمن ايران‌شناسي فرانسه در ايران را تعطيل مي‌كند.
در بيانيه‌اي كه روز پنجشنبه از سوي وزارت امور خارجه منتشر شده، آمده است: «وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اقدام‌ موهن نشريه بدنام فرانسوي در زيرپاگذاشتن موازين شناخته شده اخلاقي، تعدي ددمنشانه به مقدسات ديني، هتك ساحت مرجعيت سياسي و مذهبي و نيز اهانت به نمادهاي حاكميتي و ارزش‌هاي ملي ايرانيان را به شديدترين عبارات محكوم كرده و آن را نشانه ديگري از دست‌اندازي صهيونيسم بر عرصه رسانه در جهت ترويج اسلام‌ستيزي، اشاعه تنفر و تفرقه بين جوامع و انسان‌ها مي‌داند.» اين بيانيه مي‌افزايد: «اقدام ضدانساني نشريه هتاك فرانسوي كه شوربختانه سال‌هاست بي‌محابا مفهوم والاي آزادي بيان را مستمسك و پوششي براي اقدام‌هاي ضدفرهنگي و هتك حرمت انسان‌ها، كرامت انساني و ارزش‌هاي والاي اخلاقي و مذهبي قرار داده است، استمرار تحركات مشابهي است كه از جمله در قالب انتشار كاريكاتورهاي توهين‌آميز عليه پيامبر اعظم(ص) در سال‌هاي قبل بروز يافت و موجب خشم و اعتراض مقدس مسلمانان در سراسر جهان شد.» وزارت امور خارجه تصريح كرد: «جمهوري اسلامي ايران ضمن تقبيح بي‌عملي ادامه‌دار مراجع ذي‌ربط فرانسه در مقابله با مظاهر اسلام‌ستيزي و نفرت‌پراكني نژادپرستانه در نشريات فرانسوي، مسووليت مستقيم دولت فرانسه براي پاسخگو كردن عاملان و بانيان چنين نفرت‌پراكني‌هايي را يادآور شده و خواستار مقابله جدي با اسلام‌ستيزي و اسلام‌هراسي جاهلانه به عنوان مظهر نژادپرستي نهادينه شده در اين كشور است.» وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر مسووليت غيرقابل انكار دولت فرانسه در برابر نقض حرمت آزادي، هتك حقوق بشر، اهانت به ارزش‌هاي ديني، تعدي به باورهاي مذهبي و تهديد حاكميت ملي ديگر كشورها از سوي اشخاص حقيقي و حقوقي تحت حاكميت دولت فرانسه، سكوت در برابر اقدام ضد فرهنگي و ضد انساني نشريه مبتذل فرانسوي را برنتابيده و ضمن بازنگري در مناسبات فرهنگي با فرانسه و بررسي امكان ادامه فعاليت فرهنگي فرانسه در ايران، در گام نخست فعاليت انجمن ايران‌شناسي فرانسه در ايران را تعطيل مي‌كند.
احضار سفير فرانسه به وزارت امور خارجه
ناصر كنعاني، سخنگو و رييس مركز ديپلماسي عمومي وزارت امور خارجه در جريان احضار سفير فرانسه در تهران، ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شديد كشورمان به دولت فرانسه اظهار داشت: «جمهوري اسلامي ايران توهين به مقدسات و ارزش‌هاي اسلامي، مذهبي و ملي خود را به هيچ‌وجه نمي‌پذيرد و فرانسه حق ندارد به بهانه آزادي بيان، اهانت به مقدسات ديگر كشورها و ملت‌هاي مسلمان را توجيه كند.» سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان با اشاره به سابقه سياه نشريه فرانسوي در تعرض به ساحت مقدس پيامبر اسلام صلي‌الله عليه و‌آله و سلم، قرآن كريم و دين مبين اسلام افزود: «جمهوري اسلامي ايران مسووليت‌هاي ناشي از اين اقدام نفرت‌انگيز، توهين‌آميز و غيرموجه را متوجه دولت فرانسه مي‌داند.» كنعاني در پايان با تصريح بر اينكه جمهوري اسلامي ايران حق واكنش متناسب را براي خود محفوظ مي‌داند، يادداشت اعتراض رسمي وزارت امور خارجه كشورمان در اين رابطه را تسليم سفير فرانسه و تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران در انتظار توضيح و اقدام جبراني دولت فرانسه در محكوميت رفتار غيرقابل قبول نشريه فرانسوي است. سفير فرانسه در پاسخ تاكيد كرد كه ديدگاه‌هاي مطرح شده و متن يادداشت اعتراض را سريعا به مقامات كشورش منتقل خواهد كرد.
تشكر از موضع سازمان همكاري اسلامي
حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، روز جمعه در گفت‌وگوي تلفني با ابراهيم طه، دبيركل سازمان همكاري اسلامي از موضع دبيركل سازمان همكاري اسلامي در محكوميت اقدام موهن نشريه فرانسوي تشكر كرد. وي با اشاره به مسووليت دولت فرانسه در اين خصوص اظهار داشت: «در وراي اقدامات هتاكانه مكرر اين نشريه عليه مقدسات ديني و رموز جهان اسلام، نقش‌آفريني و هدايت صهيونيست‌ها ديده مي‌شود.» دبيركل سازمان همكاري اسلامي در اين تماس تلفني اقدام موهن نشريه فرانسوي را محكوم كرد و افزود: «در حال بررسي موضوع براي اقدام متناسب در پاسخ به آن هستيم.»
وزير خارجه فرانسه: در فرانسه آزادي مطبوعات وجود دارد
كاترين كولونا، وزير امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه اهانت به ارزش‌هاي ديني و مقدسات و مقامات جمهوري اسلامي ايران را به مقوله آزادي بيان در مطبوعات ربط داد. كولونا مدعي شد كه ما يادآوري مي‌كنيم كه آزادي مطبوعات در فرانسه برخلاف آنچه در ايران است، وجود دارد. قاضي در چارچوب قوه قضاييه مستقل بر اين آزادي نظارت مي‌كند. بدون شك ايران اين مساله را به خوبي نمي‌داند. وي گفت: «فرانسه قوانيني براي جرم‌انگاري توهين به مقدسات ندارد. ايران قبل از انتقاد از فرانسه بايد به آنچه در اين كشور در جريان است، توجه كند.»
حمله سايبري به وب‌سايت شارلي ابدو
دفتر دادستاني پاريس حمله هكري به وبگاه نشريه هتاك «شارلي ابدو» را تاييد كرد. به گزارش خبرگزاري مهر، دفتر دادستاني پاريس با تاييد اطلاعات منتشره از سوي راديو «اروپا ۱» اعلام كرد: تحقيق و تفحصي روز پنجشنبه پس از شكايت شارلي ابدو در رابطه با هك شدن وبگاه اين هفته‌نامه آغاز شده است. در بيانيه صادره از سوي دفتر دادستاني پاريس در اين خصوص آمده است: تحقيقات درباره حمله سايبري به وبگاه اين نشريه بعد از شكايت مديريت آن آغاز شده است. تحقيقات درباره اتهامات دسترسي متقلبانه به يك سيستم پردازش خودكار داده‌هاست و همچنين نگهداري، معرفي، اصلاح و استخراج متقلبانه داده‌ها و ممانعت از عملكرد چنين سيستمي را شامل مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون