• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5404 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۷ دي

خبر

موضعگيري‌ متفاوت السوداني و سران عراق درباره ادامه حضور امريكا

يك عضو برجسته چارچوب هماهنگي شيعيان عراق در واكنش به موضعگيري جديد نخست‌وزير اين كشور كه تاكيد كرد عراق هم‌چنان به همكاري با امريكا در مبارزه با داعش نياز دارد، اظهار كرد كه تفاوت‌هايي ميان رويكردهاي نخست وزير و برخي از سران ائتلاف درباره مساله حضور نظامي امريكا در عراق وجود دارد. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت العربي الجديد، عراق براي دومين هفته پياپي شاهد كشمكش سياسي بر سر مساله حضور نظاميان خارجي در خاك اين كشور است و سران چارچوب هماهنگي شيعيان عراق، ائتلاف سياسي حاكم در اين كشور و در راس آنها هادي العامري و قيس الخزعلي دوباره از كابينه عراق خواستند نيروهاي امريكايي را به شكل كامل از عراق اخراج كند. عائد الهلالي، عضو برجسته چارچوب هماهنگي شيعيان عراق به سايت العربي الجديد گفت: تفاوتي ميان موضعگيري‌هاي محمد شياع السوداني (نخست‌وزير عراق) و برخي از طرف‌ها در چاچوب در مورد مساله حضور نظاميان امريكايي در اين كشور وجود دارد، به اين شكل كه طرف‌هايي در داخل ائتلاف بر اخراج كامل اين نيروها در دوره السوداني تاكيد دارند اما السوداني به همراه برخي طرف‌هاي ديگر خواستار حضور اين نيروها بوده و در حال رايزني با امريكايي‌ها درباره تعداد و مناطق استقرار و فعاليت‌شان هستند.
السوداني اخيرا در مصاحبه‌اي با روزنامه امريكايي «وال استريت ژورنال» از حضور نيروهاي امريكايي در كشورش دفاع كرد و بدون تعيين جدول زماني براي خروج آنها گفت كه «ما به نيروهاي خارجي نياز داريم».
السوداني با اشاره به اينكه نيروهاي امريكايي و پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) به يگان‌هاي عراق براي مقابله با داعش آموزش و كمك مي‌دهند، گفت: نابودي داعش به زمان بيشتري نياز دارد. نخست وزير عراق در ادامه اين مصاحبه فاش كرد كه قصد دارد ماه آتي يك هيات عاليرتبه را براي انجام مذاكراتي با مسوولان امريكايي به واشنگتن اعزام كند: «عراق به دنبال برقراري روابط با امريكا مشابه روابط با عربستان و ديگر كشورهاي صادركننده نفت و گاز در حوزه خليج (فارس) با امريكا است.» او دو روز قبل در مصاحبه ديگري با شبكه دويچه وله آلمان گفته بود كه كابينه‌اش موافق ماندن نيروهاي امريكايي در عراق است و اين مساله از سوي برخي احزاب سياسي حمايت مي‌شود اما اين حضور با تعيين ماموريت‌هاي اين نيروها و نقاط حضور و استقرار آنها و نيز تعدادشان همراه است.
نزار حيدر، تحليلگر سياسي در گفت‌وگو با العربي الجديد اظهار كرد: مساله حضور امريكا مورد اختلاف السوداني و گروه‌هاي سياسي در چارچوب هماهنگي و نيز گروه‌هاي مسلح است، السوداني از خطر اقدام واقعي براي اخراج اين نيروها از عراق به خوبي آگاه است و به همين دليل موافق آن نيست. حيدر گفت: احتمال دارد اختلاف‌نظر ميان السوداني و برخي طرف‌ها در چارچوب و گروه‌هاي مسلح درباره حضور امريكا در مرحله آتي تشديد شود و كار به تنش رسانه‌اي و حتي در سطح مردمي برسد و براي تحت فشار قرار دادن السوداني، اعتراضاتي شكل بگيرند و فعاليت‌هاي نظامي عليه اهداف امريكايي به‌شدت از سرگرفته شوند به ويژه كه اين گروه‌ها متوجه شده‌اند كه كابينه فعلي عراق هيچ جديتي براي اخراج نيروهاي امريكايي ندارد.
عراق ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ به صورت رسمي اعلام كرد كه ماموريت نيروهاي امريكايي در اين كشور به مستشاري تغيير كرد، بر اساس توافق امضا شده ميان دو كشور نيروهاي امريكايي كه تعدادشان از ۲۰۰۰ تن فراتر نمي‌رود، در سه پايگاه اصلي در عراق مستقر هستند، يكي پايگاه عين الاسد واقع در ۱۳۰ كيلومتري شهر الرمادي، مركز استان الانبار، دومي پايگاه حرير در شمال اربيل در اقليم كردستان عراق و سومي پايگاه ويكتوريا واقع در مجاورت فرودگاه بغداد كه در آن يگان تحليل داده مستقر بوده و سفارت امريكا قرار دارد.

 

چاووش اوغلو براي گفت‌وگو درباره اف16 به امريكا مي‌رود

«مولود چاووش اوغلو» وزير خارجه تركيه، روز دوشنبه، ۱۶ ژانويه اعلام كرد كه اواخر هفته جاري به واشنگتن سفر خواهد كرد و رايزني درباره جنگنده‌هاي اف ۱۶، يكي از محورهاي ديدارش با همتاي امريكايي خواهد بود. به گزارش فارس به نقل از تي آر تي، وي به رايزني‌ها براي خريد جنگنده اف ۱۶ از امريكا در سطح نظامي ميان دو كشور اشاره كرد و گفت كه هيات‌هاي نظامي دو كشور ديدارهايي در اين خصوص انجام داده‌اند و كار در اين مرحله پايان يافته است. درخواست آنكارا براي خريد اين نوع جنگنده، در حال حاضر به كنگره ارسال شده است. تابستان گذشته بود كه وزارت دفاع تركيه از اعزام هياتي به امريكا براي مذاكره به منظور واردات و نوسازي جنگنده‌هاي « اف ۱۶» خبر داد. تركيه پس از ناكامي در خريد جنگنده‌هاي اف-۳۵، مدت‌هاست كه تقاضاي خريد ۴۰ فروند اف۱۶را به امريكا ارايه كرده است. دو روز پيش، روزنامه وال‌استريت ژورنال به نقل از مقامات امريكايي از مشروط شدن فروش جنگنده‌هاي اف-۱۶ به تركيه و منوط كردن آن به موافقت آنكارا با پيوستن فنلاند و سوئد به ناتو خبر داد. پيش‌تر، تركيه درخواست خريد يكصد فروند جنگنده اف-۳۵ ساخت همان شركت را ارايه داده بود، اما پس از اينكه تركيه سامانه دفاع هوايي اس- ۴۰۰ را از روسيه خريد، ايالات متحده درخواست تركيه را رد و اين كشور را در سال ۲۰۱۹ از برنامه ساخت آن جنگنده‌ها كنار گذاشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون