• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5404 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۷ دي

بارسلونا قهرماني بدون مسي را تجربه كرد

الكلاسيكوي صحرا نقطه پرتاب بلوگرانا

بهرام سرگوسرايي

 

برنده شدن در اولين الكلاسيكوي سال ۲۰۲۳ آن هم در فينال سوپرجام، با معرفي ويژه يك چهره شاخص و كسب نخستين جام تحت هدايت ژاوي بدون حضور مسي هر كدام مي‌تواند پيام جداگانه‌اي به فوتبال اروپا ارسال كند. مجموع همه اين پيام‌ها اما يك نقطه را نشانه رفته؛ بارسلونا برمي‌گردد. 
مدت‌ها بود كه اخبار پيرامون بلوگرانا بيشتر حول‌وحوش اجاره دادن نيوكمپ براي مراسم عروسي، داستان‌هاي زرد رابطه پيكه و شكيرا و ساعت رولكس و كاسيو يا پيام‌هاي صوتي زشت مدير سابق بارسلونا عليه ليونل مسي و كوتوله هورموني خواندن او مربوط مي‌شد. از آن طرف قوهاي سپيد مادريد مدام مشغول درو كردن موفقيت بودند. قهرماني در لاليگا و ليگ قهرمانان اروپا، كسب توپ طلا توسط يك رئالي، كسب عنوان بهترين مربي سال توسط آنچلوتي و....
حتي در برهه‌اي اين ابهام به وجود آمده بود كه آيا واقعا ژاوي توانايي بازسازي بارسلونا را دارد يا او هم تبديل خواهد شد به يكي از بي‌شمار ستاره‌هاي مستطيل سبز كه روي نيمكت مربيگري ناكام مي‌مانند؟ دليل چنين ابهامي عملكرد سينوسي ژاوي بود. آنها با وجود هزينه‌هاي زياد در ليگ قهرمانان امسال نتوانستند از گروه خود صعود كنند و در برهه‌اي از ليگ از رقبا هم عقب افتادند. با اين حال زمان نشان داد كه مهندس سابق نيوكمپ مي‌تواند تبديل به معمار اصلي پروژه جديد آبي‌اناري‌ها بشود؛ آن هم با معرفي مهندس‌هاي جديدي نظير خودش. بازيكناني مثل گاوي و پدري و بالده.
بارسلونا يكشنبه شب در فينال سوپركاپ اسپانيا در عربستان مقابل رقيب سنتي خود قرار گرفت. دو تيم اول و دوم لاليگا با فاصله‌اي ۳ امتيازي كه هر دو با برتري در ضربات پنالتي خودشان را به فينال رسانده بودند، بارسا مقابل بتيس و رئال مقابل والنسيا.
نزديكي دو تيم در لاليگا و بازي سخت‌شان در نيمه نهايي نويد يك بازي پاياپاي و سخت را به هواداران و علاقه‌مندان مي‌داد اما اين‌بارسلونا بود كه در يك بازي يك طرفه توانست با حساب سه بر يك حريف خود را شكست دهد. گل‌هاي بارسلونا را گاوي، لواندوفسكي و پدري به ثمر رساندند و تك گل رئال را بنزما در دقيقه ۹۲ وارد دروازه ترشتگن كرد؛ گلي صرفا براي فرار از تحقيرآميزتر شدن شكست. 
سرمربي بارسا بعد از قهرماني گفت: «قهرماني بسيار مهمي را به دست آورديم. اين قهرماني نتيجه كار و تلاش زياد همه ما بود. ما از اين قهرماني بسيار خوشحال هستيم و اين نشان داد كه در مسير درستي هستيم. من ۱۸ سال در بارسلونا كار كرده‌ام و اكنون بعد از اين قهرماني بايد بگويم كه احساسات باور نكردني دارم. من نخستين قهرماني خود را به عنوان سرمربي با بارسلونا به دست آوردم. نمي‌توانم احساساتم را از اين قهرماني توصيف كنم و فقط مي‌گويم كه بسيار خوشحال هستم.»
با اين برد و قهرماني در دل كوير به نظر مي‌رسد بارسلونا به آن اعتماد به نفس و ثبات لازم براي قرار گرفتن در مسير موفقيت دست پيدا كرده باشد. گاوي بهترين بازيكن زمين كه با ثبت يك گل و دو پاس گل شاگردان آنچلوتي را به خاك و خون كشيد مي‌تواند همان ستاره‌اي باشد كه بارسا براي بازسازي به او نياز داشت. با حضور يك دروازه‌بان كه به روزهاي خوب خودش بازگشته و يك ماشين گلزني كه بي‌رحمانه دروازه حريفان را باز مي‌كند. 
بارسلونا اين روزها بهتر از هر زمان ديگري نشان داده راه زندگي بدون مسي و آن نسل طلايي سال‌هاي قبل را ياد گرفته است. تيمي كه به مدت ۲۳ سال عادت كرده بود مسي را در جشن‌هاي قهرماني باشگاه ببيند. آنها نشان دادند وارد يك عصر جديد شده‌اند و ديگر قرار نيست كسي براي گوارديولا، سوارز يا نيمار و ديگران دلتنگ باشد. جوان‌هاي ژاوي به خط شده‌اند تا بارسلونا را به روزهاي اوج برگردانند تا هم افتخار به دست آورند هم چك‌هاي لاپورتا مدير باشگاه برگشت نخورد! 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون