• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5404 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۷ دي

فرهاد از نگاه ديگران

هنرمندي بالفِطره با دغدغه‌هاي سياسي

گروه هنر و ادبيات

درباره فرهاد مهرداد بسيار گفته و نوشته شده و نظرات متفاوت و متنوعي درباره او داده‌اند. او از زمره خوانندگاني بود كه هم بين سلايق عمومي طرفدار داشت و هم خواص و دشوارپسندان از او به عنوان هنرمند محبوب خود ياد مي‌كنند. او به باور بسياراني تنها خواننده نبود، بلكه ابعاد مختلفي از هنر را در ارايه اثرش متبلور مي‌ساخت. هنرمندي كه دانش و مطالعه به او جهان‌بيني و ايده‌هايي در باب موضوعات سياسي و اجتماعي مي‌داد و رد اين ايده‌ها در اثرش كاملا پيدا بود. شعر و ترانه براي فرهاد تنها براي تكميل ملودي و آهنگ نبود بلكه كلام را پس از تامل و تعمق برمي‌گزيد و به عبارتي آن را زندگي مي‌كرد و سپس در هنرش جاري مي‌ساخت. در ادامه گفتار بعضي از هنرمندان و اهالي فرهنگ را درباره فرهاد مي‌خوانيد.

تورج شعبانخاني، خواننده و آهنگساز درباره فرهاد گفته است: «عقايد فرهاد را خيلي مي‌پسنديدم. فرهاد يك هنرمند بالفطره بود، اگر كسي ۱۰ دقيقه پيش او مي‌نشست و با او حرف مي‌زد، مي‌فهميد كه اصلا متعلق به اين دنيا نيست. آدم خاصي بود، ساعت چهار نيمه شب گيتار دست مي‌گرفت و آواز مي‌خواند. بعد از مرگ فرهاد حس كردم كه نوبت ما هم مي‌رسد. فرهاد براي نسل ما الگوي شاخصي بود. پس از او ديگر بازگشت به شيوه‌هاي پيشين ممكن نبود.»
 اسماعيل خويي نويسنده و شاعر نيز درباره فرهاد اين‌طور گفته است: «فرهاد هاله‌اي بود از تفكري اجتماعي كه در شخصيت و خوانندگي او شكل گرفته بود. همه ما او را به عنوان يك خواننده اجتماعي مي‌شناسيم نه فردي كه تنها براي سرگرم كردن و لذت هنري بخشيدن به مردم و كسب درآمد بيشتر خوانده باشد. صداي فرهاد از آن جنس صداهايي است كه شما به هيچ عنوان نمي‌توانيد آن را با صداي ديگري اشتباه بگيريد.»
 فريدون شهبازيان آهنگساز و موسيقيدان هم درباره فرهاد عنوان كرده است: «بايد سال‌ها بگذرد تا بتوان به تعريفي از سبك خوانندگي او دست پيدا كرد. ايشان به جز سليقه خوبش در انتخاب اشعار، بسيار خوب و قابل تامل و تفكر در انتخاب موسيقي مناسب كه حال و هواي صداي خودش را هم داشته باشد تبحر داشت. شايد بتوان گفت اجراي او به نوعي بود كه خواننده ديگري نمي‌توانست مانند او آن ترانه‌ها را اجرا كند. از نظر دكلماسيون واقعا بي‌نظير بود و شما وقتي صدايش را مي‌شنيديد، مي‌فهميديد كه هر واژه از شعرش و هر مصراعي كه مي‌خواند، كاملا با مفهوم بيان مي‌شود. به شكلي كه معناي تلفيقي آن بي‌اثر نبود. شايد سال‌ها بگذرد تا بتوانيم براي سبك او تعريفي داشته باشيم اما اگر از من بپرسيد، مي‌گويم سبك او سبك رمانتيك بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون