• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5404 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۷ دي

خبرخوان


داده‌هاي اشتباه براي دريافت ماليات بر خانه‌هاي خالي

سيد محمدرضا ميرتاج‌الديني، عضو كميسيون تلفيق بودجه در خصوص بودجه ۱۴۰۲ بخش ماليات گفت: ماليات خانه‌هاي خالي در سال گذشته محقق نشده است و اين امر باعث شده تا اين بخش مالياتي عودت داده شود تا قيمت‌ها اصلاح شود. عضو كميسيون تلفيق بودجه گفت: بخش ماليات‌ستاني در بودجه ۱۴۰۲ با مشكلاتي روبه‌رو است كه بايد برطرف شود. وي در ادامه بيان كرد: دريافت ماليات از اشخاص حقوقي سخت و دشوار است و اينكه تاكنون فرارهاي مالياتي همه از سوي اشخاص حقوقي صورت گرفته است با توجه به صحبت‌هاي وزير اقتصاد و رييس سازمان امور مالياتي در روزهاي گذشته گفته شد ماليات براساس تورم و رشد اقتصادي  درست نبوده است فارغ از اينكه در بودجه ۱۴۰۱ نيز ماليات پيش‌بيني شده بوده اما محقق نشده است و در بودجه ۱۴۰۲ نيز ماليات بيش از سال گذشته اعلام شده است و دولت بايد راه و روش شناسايي و ماليات‌ستاني را مشخص كند.


انتقاد كارگران از افزايش ۲۰درصدي حقوق كارمندان

محمدرضا تاجيك؛ نماينده كارگران در شوراي عالي كار با ابراز اينكه «هنوز خبري از برگزاري جلسه شوراي عالي كار نيست» گفت: «تورم» و هزينه «سبد معيشت» دو عاملي است كه هنگام تعيين مزد بايد به آن توجه شود. وي راجع به افزايش مزد 20درصدي در بودجه براي كارمندان گفت: عدد افزايش مزد در بودجه به‌نظر منطقي نيست، دستمزد بايد براساس دو آيتم تورم و هزينه سبد معيشت تعيين شود، با نگاهي جزيي به قيمت‌هاي سبد معيشت مشاهده مي‌شود كه هزينه سبد معيشت حداقل 3برابر سال گذشته است، بنابراين افزايش مزد 20درصدي غيرمنطقي است. اين نماينده كارگران اظهار داشت: در مدت يكي، دو ماه گذشته اقلام خوراكي و غيرخوراكي مورد نياز خانوار كارگري بسيار گران شده است، انتظارمان اين است كه در جلسات كارشناسي مزد به اين مسائل توجه شود.


چهار مشكل باغداران  در فروش مركبات

امسال باغداران مركبات با مشكلاتي مواجهند كه عمده‌ترين آن نبود نظارت سازمان تعاون روستايي است، امسال تنظيم بازار ميوه‌هاي نوروزي به اتحاديه‌ها واگذار شده است، اما اتحاديه‌ها براي خريد ارزان‌تر ميوه باغدار تعلل مي‌كنند و باغدار مجبور به فروش ميوه تا يك‌دهم قيمت بازار به دلال است و باغداران با 4 مشكل روبرو شده‌اند.1. امسال توليد مركبات در كشور بيشتر است و عرضه فراوان در بازار قيمت‌ها را پايين آورده است.2.صادرات انجام شده است اما كافي نيست.3.اتحاديه‌ها براي ارزان‌تر خريدن در خريد ميوه از باغدار تعلل مي‌كنند. 4.همزماني نوروز 1402 با ماه رمضان و احتمال كاهش تقاضاي مركبات‌.


نتايج ملموس بهره‌گيري قطر  از ميدان مشترك گازي

مسعود خوانساري، در مراسم اعطاي هفتمين نشان كارآفريني امين‌الضرب، اظهار كرد: در حالي كه ما درگير تامين گاز مردم هستيم قطر با جذب سرمايه خارجي و بهره‌گيري از ميدان مشترك گازي به ثروتي دست يافته كه بالاترين درآمد سرانه منطقه را دارد. وي ادامه داد: چه دردناك است كشور قطر كه وسعتي به اندازه استان بوشهر دارد با جذب سرمايه خارجي، ارتباط سازنده و تعاملي با دنيا و بهره‌گيري از ميدان گاز مشترك با ايران به ثروتي دست يافته كه امروز با داشتن بالاترين درآمد سرانه در منطقه ميزبان جام جهاني باشد و همه نگاه‌ها را به خود جلب كند.
خوانساري افزود: اما در اين سوي خليج فارس ما درگير تامين گاز زمستان مردم هستيم و به دليل ناتواني در جذب سرمايه‌گذاري براي توسعه ميادين گازي نه تنها آرزوي استراتژيك صادرات انرژي را محقق نكرديم بلكه نيازهاي خودمان را هم نتوانستيم تامين كنيم.

۴ استان پرمصرف گاز كشور مشخص شدند

روز (25 دي‌ماه) از مجموع 848 ميليون مترمكعب گاز تزريق‌شده به شبكه سراسري، 644 ميليون مترمكعب در بخش خانگي، تجاري و صنايع غيرعمده به مصرف رسيد، درواقع بيش از 77 درصد گاز مصرفي كشور در بخش خانگي، تجاري و صنايع غيرعمده مصرف شده و حدود 23 درصد گاز در دسترس، در ساير بخش‌ها از جمله صنايع عمده و نيروگاه‌ها به مصرف رسيده است. 25 دي‌ماه استان تهران با جابه‌جايي ركورد مصرف خود از 125 ميليون مترمكعب در 24 ساعت، به 127 ميليون مترمكعب مصرف گاز در يك شبانه‌روز رسيد. پس از استان تهران، استان خراسان رضوي با مصرف 60 ميليون مترمكعب دومين استان پرمصرف كشور در بخش گاز بود. سومين و چهارمين استان‌هاي پرمصرف گاز در اين روز، به ‌ترتيب استان اصفهان با 46 ميليون مترمكعب و آذربايجان شرقي با 41 ميليون مترمكعب بود.

طبقه متوسط در حال فروپاشي است

كامران ندري، كارشناس اقتصادي اظهار داشت: به نظر مي‌رسد كه در بر همان پاشنه مي‌چرخد و هر گلي كه بودجه سال‌هاي گذشته بر سر اقتصاد زده، بودجه 1402 همان گل را بر سر اقتصاد خواهد زد. ندري گفت: آن چيزي كه نمي‌توان انكار كرد اين است كه جامعه ايراني روز به روز در حال ضعيف شدن است. آمارهاي بانك‌ جهاني هم حاكي از اين است كه در چند سال گذشته جايگاه ايران از كشورهايي كه درآمدهاي آن بالاي متوسط بود به جايگاه كشورهايي كه درآمد آنها كمتر متوسط درآمدهاي منطقه است تنزل پيدا كرده و اين مساله باعث فقيرتر شدن و كاهش رفاه خانوار از مساله جدي اقتصاد ايران در سال آينده خواهد بود ولو اينكه نرخ بيكاري هم كاهش محسوسي نداشته باشد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون