• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5404 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۷ دي

رييس اتاق تهران مطرح كرد

تحريم تراشي دستگاه سياست خارجي

گروه اقتصادي

مسعود خوانساري، رييس اتاق بازرگاني تهران با انتقاد از شرايط موجود الزام اصلاح شرايط كنوني را رفتار خردمندانه و عقل‌گرايي با پيش‌شرط دستيابي به همدلي مطرح كرد. او معتقد است اكنون به هيچ عنوان فرصت و زمانه اختلاف‌افكني نيست و جامعه كارآفريني نيز بدون سياست‌زدگي، آماده كمك به كشور است. خوانساري گفت: بخش خصوصي در اين روزها تحت انواع فشارهاي اقتصادي قرار دارد. تحريم‌هاي بين‌المللي كسب‌وكار فعالان اقتصادي را نشانه رفته و مصائب آن بيش از آنكه دامان سياست‌مداران را بگيرد، فعاليت‌هاي بخش‌خصوصي را با چالش همراه ساخته است.  رييس اتاق بازرگاني تهران با تاكيد بر اينكه لطمه‌هاي سخت شعارهايي چون بي‌اثر قلمداد كردن تحريم‌ها بر اقتصاد كشور غيرقابل كتمان است، گفت: نمونه آشكار آنكه درآمد ارزي كشور رو به كاهش، جذب سرمايه خارجي فرساينده و ناكافي، ورود تكنولوژي مدرن به كشور محدود و در نتيجه اقتصاد ايران كوچك شده به‌طوري رتبه ايران در ميان اقتصادهاي بزرگ جهان تنزل يافته است. خوانساري عنوان كرد كه نتيجه تمامي اين فرآيندها در تورم فزاينده و سفره‌هاي كوچك شده مردم انعكاس يافته و امروز بخشي از طبقه متوسط ايراني به طبقه فقير سقوط كرده است. او ادامه داد: طي چند دهه گذشته نه‌تنها اثرات تحريم‌هاي خارجي بر بدنه اقتصاد ايران كم نشده، بلكه همزمان خودتحريمي‌ها و به تعبيري تحريم‌هاي داخلي هم به اهرمي پرفشار عليه اقتصاد ملي ايران تبديل شده ‌است. در اين موقعيت كارآفرينان هم از جبهه خارجي آسيب مي‌بينند ‌و هم سنگر پشت جبهه براي آنان ويران شده ‌‌است. رييس اتاق تهران با بيان اينكه براي برون‌رفت از بحران‌هاي موجود، اقتصاد ايران بايد با نگاهي فراگير و ملي، مباني توسعه و پيشرفت را بپذيرد، افزود: هيچ كشوري، هيچ جامعه و هيچ اقتصادي حداقل طي يك قرن اخير موفق نشده از پس شرايط نامطلوب خود برآيد، بدون آنكه به سمت توسعه با محور بخش‌خصوصي و كارآفريني چرخش كند. اگر كارآفريني محور باشد، دستگاه سياست خارجي هم به جاي اينكه تحريم‌تراشي كند به سمت تنش‌زدايي و رفع تحريم‌ها مي‌رود. همين‌طور نظام سياست‌داخلي در عوض اينكه هر لحظه موانع بي‌شمار پيش روي فعالان اقتصادي بگذارد، به سوي حل مشكلات قدم بر‌مي‌دارد. در يك كلام آنكه تمام نظام تصميم‌گيري كشور، خود را با محور پيشرفت و توسعه اقتصادي و اجتماعي هم‌ساز مي‌كند. رييس اتاق بازرگاني تهران تاكيد كرد كه جامعه وقتي به آسايش مي‌رسد كه متكي به اقتصادي توانمند و توسعه‌يافته باشد و ادامه داد: اگر حال اقتصاد خوب باشد، احوال همه مردم رو به بهبود مي‌رود. البته كه ارزش‌هاي ديگري مانند آزادي و عدالت نيز وجود دارد كه بايد به همگي آنها توجه كرد. شعار بخش خصوصي نيز هميشه دفاع از رقابت سالم، مبارزه با فساد و رانت‌خواري، توزيع عادلانه و بهينه ثروت ملي بوده است.

چالش چهل  ساله؛ حكمراني  نامطلوب
خوانساري ادامه داد: بايد اعتراف كرد بزرگ‌ترين چالش كشور در طول چهار دهه گذشته حكمراني نامطلوب و ديوان‌سالاري بوده است. ديوان‌سالاري كشور را به ورطه عقب‌ماندگي انداخته و همچون موريانه با ايجاد فساد، رانت، بوروكراسي‌هاي پيچيده، بي‌عدالتي، انواع گسست‌هاي اجتماعي و فرهنگي كشور را از مسير توسعه منحرف كرده است.او با اشاره به اينكه اقتصاد دولتي سال‌هاي طلايي را كه مي‌توانست فرصتي براي جهش اقتصادي و توسعه كشور همچون كشورهاي تركيه، كره‌جنوبي، ژاپن، مالزي و اندونزي باشد، از دست داده است، افزود: چه دردناك است كه كشور قطر كه وسعتي به اندازه استان بوشهر دارد با جذب سرمايه‌گذاري خارجي، ارتباط سازنده و تعاملي با دنيا و بهره گرفتن از درآمد ميدان گاز مشترك با ايران به ثروتي دست يافته كه امروز با داشتن بالاترين درآمد سرانه در منطقه، ‌مي‌تواند ميزبان جام جهاني باشد و همه نگاه‌ها را به سوي خود جلب كند. اما در اين سوي خليج فارس ما درگير تامين گاز زمستان مردم هستيم و به دليل ناتواني در جذب سرمايه‌گذار براي توسعه ميدان‌هاي گازي، نه تنها آرزوي استراتژيك صادرات انرژي را محقق نكرديم، بلكه نيازهاي خودمان را هم نتوانستيم تامين كنيم.
كشور نيازمند عقل‌گرايي است
خوانساري با تاكيد بر اينكه بايد به آينده ايران اميدوار بود، اين گزاره را مطرح كرد كه شرايط كنوني كشور، نيازمند رفتارهاي خردمندانه است. او افزود: نيازمند اقداماتي هستيم كه برآمده از عقل و به دور از تندروي، رفتار غيركارشناسي و سياست‌زدگي باشد. عقل‌گرايي يعني، پرهيز از هيجانات ناشي از اتفاقات روز و عمل به آنچه صحيح و صلاح است. البته كه پيش‌شرط حركت در اين مسير، دستيابي به همدلي است. از بعد داخلي و خارجي، اكنون به هيچ عنوان فرصت و زمانه اختلاف‌افكني نيست. ملت، دولت و حاكميت مي‌توانند در كنار هم به حل‌و‌فصل اموري بپردازند كه اكنون به چالشي براي كشور تبديل شده است. تاريخ چند دهه گذشته نشان داده كه هر زمان وحدت فراگير در ميان تمام اقشار كشور ايجاد شده، از پس عبور از گردنه‌هاي سهمگين برآمده‌ايم.رييس اتاق بازرگاني تهران با اشاره به ظرفيت‌هاي بالاي اقتصادي ايران مانند معادن، نفت‌وگاز، راه‌هاي سراسري، حضور نيروي كار تحصيلكرده و ارزان، دسترسي به درياي آزاد و امكان صادرات كالا به بازارهاي منطقه‌اي 400 ميليوني تاكيد كرد كه اگر از دل اين نعمت‌هاي خدادادي، اقتصاد و جامعه‌اي سرشار از رفاه، سرزنده و كارآمد، مدرن و رو به جلو بيرون نيايد، نشانه آشكار ضعف در مديريت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون