• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5421 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۸ بهمن

زلزله در مهم‌ترين ليگ فوتبال جهان

منچسترسيتي به خاطر بيش از 100 بار نقض قانون از ليگ برتر اخراج مي‌شود!

علي ولي‌اللهي

منچسترسيتي توسط ليگ برتر به تخلفات مالي متهم شده است. اين امر پس از تحقيقات چهار ساله در مورد حاميان مالي و قراردادهاي اين باشگاه انجام مي‌شود.

به گزارش روزنامه اعتماد و به نقل از ديلي‌ميل، مديران منچسترسيتي صبح روز گذشته هنگامي كه اوراق قانوني ليگ برتر را در ساعت15 :‌10 صبح دريافت كردند مبهوت ماندند. به اين دليل كه در آن اوراق اتهاماتي مربوط به نقض قوانين فيرپلي مالي درج شده بود كه مي‌تواند منجر به كسر امتياز يا اخراج از ليگ برتر شود. 
اتهامات عليه مدافع عنوان قهرماني ليگ برتر انگليس مربوط به اطلاعات مالي اين تيم در رابطه با درآمد، جزييات پاداش مربي و بازيكنان، مقررات يوفا و سودآوري و پايداري همكاري با تحقيقات ليگ برتر است. 
در بيانيه‌اي از ليگ آمده است كه نقض‌هاي مندرج شده در برگه اتهامات از سپتامبر 2009 تا پايان فصل 2018 انجام شده است و اكنون اينها به يك كميسيون مستقل ارجاع داده خواهد شد. سيتي همچنين به دليل عدم همكاري با تحقيقاتي كه در دسامبر 2018 آغاز شد نيز با اتهاماتي روبرو است. 
در اين بيانيه آمده است كه باشگاه قوانين ليگ را كه تيم را ملزم مي‌كند «اطلاعات مالي دقيق كه ديدگاهي درست و منصفانه از وضعيت مالي باشگاه با حسن‌نيت كامل ارايه ‌دهد» را آگاهانه نقض كرده است. 
اگر من‌سيتي گناهكار شناخته شود آنها با طيف وسيعي از تحريم‌هاي احتمالي از جمله كسر امتياز يا حتي اخراج از سطح اول فوتبال مواجه مي‌شوند. اگرچه ممكن است اين كار سال‌ها به طول بينجامد تا به نتيجه برسد. 
باشگاه منچسترسيتي متهم است كه بيش از 100 بار طي 9 فصل قوانين مالي را زير پا گذاشته است كه همه اين موارد پس از تصاحب باشگاه توسط مالكان اماراتي در سال 2009 اتفاق افتاد. 
منچسترسيتي در بيانيه‌اي اعلام كرد از شنيدن تخلفات ادعايي متعجب شده است. 
در بيانيه اين باشگاه آمده است: «اف‌سي منچسترسيتي از صدور اين موارد ادعايي در مورد نقض قوانين ليگ برتر شگفت‌زده شده است. به ويژه با توجه به تعامل گسترده باشگاه با اتحاديه فوتبال انگليس و مقدار زياد اطلاعات دقيقي كه به آنها ارايه شده است.»
در ادامه اين بيانيه آمده است: «باشگاه از بررسي اين موضوع توسط يك كميسيون مستقل استقبال مي‌كند تا بي‌طرفانه مجموعه جامعي از شواهد غير قابل انكار را كه در حمايت از موضع باشگاه وجود دارد را بررسي كند. به اين ترتيب ما مشتاقانه منتظريم كه اين موضوع يك بار براي هميشه متوقف شود.»
اين موضوع قابل درك است كه در اوراقي كه به منچسترسيتي داده شده اتهاماتي درج شده كه پيش از اين شايعاتي در موردش به گوش مي‌رسيد. 
بين تاريخ‌هاي ذكر شده من‌سيتي سه قهرماني ليگ برتر، يك جام حذفي و سه جام كارابائو را به دست آورده است. 
ليگ برتر در بيانيه‌اي اعلام كرد: «بر اساس قوانين ليگ برتر شماره1. 82. Wاين نهاد تاييد مي‌كند كه امروز تعدادي از موارد ادعايي نقض قوانين توسط باشگاه منچسترسيتي به كميسيون مستقل ارجاع شده است.»
سيتي به‌شدت هرگونه نقض قوانين را رد كرده اما تحقيقات در دسامبر 2018 پس از آنكه وب‌سايت آلماني اشپيگل اسنادي را از حافظه پنهان فوتبال ليكس منتشر كرد آغاز شد. اين اسناد توسط يك هكر پرتغالي با نام كاربري روي پينتو به دست آمده بود. 
در اين اسناد ادعا شده بود كه سيتي درآمد اسپانسرينگ خود را بيشتر اعلام كرده است. در واقع باشگاه مبالغي را از مالکين كه با اسپانسرهاي مالي ارتباط داشتند را به پول اسپانسرينگ اضافه كرده بود . 
گفته مي‌شود دستمزد روبرتو مانچيني از طريق قراردادي مخفيانه بين يك باشگاه در ابوظبي دوبرابر شده بود. اين در حالي است كه گفته مي‌شود آنها قوانين به خدمت گرفتن بازيكنان جوان را نيز زير پا گذاشته‌اند. 
در ژوئيه 2021 يك رسانه با نام Mail on Sunday در مورد ايميل‌هايي گزارش داد كه ظاهرا نشان مي‌داد ابوظبي ميليون‌ها دلار به باشگاه پول داده تا به افزايش درآمد تيم كمك كند. 
در فوريه 2020 اين باشگاه پس از اينكه مشخص شد اتحاديه فوتبال اروپا يوفا را به‌طور جدي گمراه كرده است و قوانين فيرپلي مالي را زير پا گذاشته است از ليگ قهرمانان اروپا محروم و 25 ميليون پوند جريمه شد. 
سپس دادگاه داوري ورزش اين حكم را لغو و باشگاه را به پرداخت 9 ميليون پوند جريمه محكوم كرد. 
اتهامات جديد ليگ برتر عليه منچسترسيتي سه سال پس از آن صورت مي‌گيرد كه CAS محروميت دوساله اين باشگاه را لغو و جريمه 25 ميليون پوندي را به 9 ميليون پوند كاهش داد. 
مقامات در آن زمان گفتند منچسترسيتي به اين اصل كه باشگاه‌ها بايد با تحقيقات هيات حاكمه همكاري كنند «بي‌اعتنايي» نشان داده و «ممانعت از تحقيقات» انجام داده است. 
با اين حال بر اساس يافته‌هاي مركزي اتاق قضاوت CFCB مالكين منچسترسيتي در ابوظبي بودجه واقعي خود را به عنوان حمايت مالي مستقل توسط شركت‌هاي تجاري بين‌المللي پنهان كرده‌اند. دادگاه حكميت ورزش متوجه شد: «اكثر موارد نقض قانون كه ادعا شده يا مورد اثبات قرار نگرفتند يا داراي محدوديت زماني هستند.»
اگرچه قوانين ليگ برتر بيان مي‌كند كه بحث محدوديت زماني در مورد وقوع تخلف‌ها در قوانين وجود ندارد. در همين راستا يك دادگاه داوري به سيتي دستور داد تا دو سال پس از شروع تحقيقات ليگ برتر «اسناد و اطلاعات خاصي را به ليگ برتر ارايه كند.»
در مارس 2019، ليگ برتر پس از اينكه تعدادي از باشگاه‌هاي مطرح جهان موضوع اتهامات عليه سيتي را مطرح كردند براي اولين‌بار تاييد كرد كه تحقيقاتي در مورد منچسترسيتي در حال انجام است. 
در بيانيه ليگ برتر آمده است: «روند رسيدگي به كميسيون، مطابق با قانون82 .Wليگ برتر، محرمانه خواهد بود و اظهارات متهمان به صورت خصوصي استماع مي‌شود. طبق قانون2 .82 .Wليگ برتر، راي نهايي كميسيون در وب‌سايت ليگ برتر منتشر خواهد شد. اين تاييد مطابق با قوانين ليگ برتر انجام شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها