• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5428 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۷ بهمن

بررسي «اعتماد» براساس آمار رسمي منتشر شده نشان مي‌دهد تاكنون حدود ۳۱۹ دانش‌آموز دچار مسموميت شدند

در دام سريال مسموميت‌هاي ناشناخته

گروه حوادث| حدود ۸۸ روز است كه از مسموميت سريالي دانش‌آموزان آن هم به دلايلي ناشناخته مي‌گذرد. ديروز وزير بهداشت براي بررسي‌هاي لازم وارد قم شد. در حال حاضر نيز ۱۸ دانش‌آموز قمي در بيمارستان «شهيد بهشتي»، ۶ دانش‌آموز در بيمارستان «فرقاني» و ۲ دانش‌آموز ديگر هم در بيمارستان «شهدا» با علائم مسموميت بستري هستند.  اين موضوع ابهامات و پرسش‌هايي را در افكار عمومي ايجاد كرده و تاكنون هم مسوولان علت مشخصي را براي اين مسموميت‌هاي سريالي دانش‌آموزان نتوانستند، عنوان كنند تا اينكه پاي اين مسموميت‌ها به مدرسه‌اي در تهران هم كشيده شده است.  
پیشتر منابع مطلع در آتش نشانی قم که نمی خواهند نامشان فاش شود به خبرنگار اعتماد گفتند در قریب به اتفاق مدارسی که گزارش مسمومیت از آنها اعلام شده گازی که منجر به مسمومیت دانش آموزان شود پیدا نشده است، در چند مورد نشت منواکسید کربن به میزان اندک از سیستم های گرمایشی مدارس ثبت شده است.
روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ حدود ۳۰ دانش‌آموز يك مدرسه در منطقه ۱۱ تهران دچار مسموميت شدند. مقامات آموزش و پرورش دليل اين مسموميت را انتشار «اسپري حشره‌كش» در فضاي كلاس در پي «كنجكاوي كودكانه» اعلام كردند. تعدادي از اين دانش‌آموزان كه دچار استرس شده بودند به اورژانس بيمارستان انتقال داده شدند. در پي اين حادثه والدين برخي دانش‌آموزان مقابل مدرسه در منطقه منيريه تجمع كردند.  اين در‌حالي است كه همزمان با اين مسموميت در شهر قم نيز والدين دانش‌آموزان ساعت ۱۱ صبح مقابل فرمانداري قم حاضر شدند و در همين زمينه ۳۰ خانواده شكايت‌هاي خود را در مراجع قضايي قم ثبت كردند. در فيلم‌هايي كه از اين تجمع منتشر شده، خانواده‌ها خواهان پاسخگويي فرمانداري و جوابگويي شفاف مسوولان به موضوع مسموميت احتمالي در مدارس شدند. آنها همچنين از مسوولان خواستار پاسخگويي به چرايي اين حوادث شدند و براي حفظ سلامت وضعيت جسماني فرزندان‌شان درخواست كردند تا علت مشخص نشده، كلاس‌ها به صورت غيرحضوري برگزار شود. «شفافيت، شفافيت» و «تدريس را آنلاين كنيد» از جمله شعارهايي بود كه تجمع‌كنندگان سر مي‌دادند.  فرماندار قم نيز با اشاره به منفي شدن نتايج تمام آزمايشات و نمونه‌هاي گرفته شده از دانش‌آموزان دچار علائم مسموميت در عالي‌ترين آزمايشگاه‌هاي مرجع در تهران، گفت: «تاكنون موردي از مشاهده آلودگي و مسموميت در خون و نمونه‌هاي گرفته شده از دانش‌آموزان مورد آزمايش مشاهده نشده و اولياي دانش‌آموزان بايد بدانند كه تاكنون هيچ‌ فردي به خاطر علائم مشكوك به مسموميت‌ دچار عارضه‌اي نشده است.»  محبي، معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي قم نيز روز سه‌شنبه ۲۵ بهمن ماه جاري در اين رابطه گفت: «در برخي از مدارس شاهد بوديم ۱۱۷ دانش‌آموز با علائمي مشابه مسموميت به مراكز درماني قم مراجعه كردند. ۱۰درصد از آنها طي روزهاي آينده ترخيص مي‌شوند.»  صبح سه‌شنبه (۲۵ بهمن) حوادث مسموميت در مدارس قم ادامه يافت و سه مدرسه در شيفت صبح درگير حوادث مشابه شدند. دانش‌آموزان مدرسه «حضرت فاطمه» منطقه ۳۰ متري كيوانفر حوالي ساعت ۱۱ صبح با علائم ناشي از مسموميت راهي بيمارستان شدند. در ادامه تعدادي از دانش‌آموزان مدرسه «شاهد رضوي» در منطقه هنرستان و تعدادي از دانش‌آموزان هنرستان «حسن برقعي» در محله عمار ياسر با علائمي همچون سرفه شديد، تهوع، سرگيجه و سردرد توسط آمبولانس‌هاي اورژانس به بيمارستان‌هاي قم منتقل شدند. با اين سه مدرسه شمار حوادث گزارش شده به ۱۲ مي‌رسد.  اين درحالي است كه معاون دانشگاه علوم پزشكي قم در گفت‌وگويي با صدا و سيماي قم، علت اين حوادث را «تند تند نفس كشيدن دانش‌آموزان دختر و استرس آنها دانسته است.»  رييس دانشگاه علوم پزشكي قم نيز در ارتباط با مسموميت‌هاي سريالي مدارس اين شهر طي نامه‌اي به مديركل مديريت بحران نوشت: «معلمان مدارس با كيسه فريزر هواي ناحيه مسموم شده و دم و بازدم دانش‌آموزان را جهت نمونه‌برداري ذخيره كنند.»  مسعود ستايشي سخنگوي قوه قضاييه در مورد مسموميت‌هاي دانش‌آموزان گفت: «مراكز امنيتي، اطلاعاتي و قضايي مشغول بررسي مسموميت‌ها هستند.»  احمد اميرآبادي فراهاني نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي نيز دليل بستري شدن تعدادي از دانش‌آموزان را «فوبيا» خواند و گفت: «اگر در يك جمعي ۱۰ نفر بگويند كه ما در حال خفه شدن هستيم افراد ديگر كه بيماري زمينه‌اي داشته باشند نيز احساس خفگي به آنها دست مي‌دهد و مي‌گويند كه ما هم در حال خفه شدن هستيم.»
  
شروع مسموميت‌هاي دانش‌آموزان در شهر قم به ۹ آذر ماه ۱۴۰۱ برمي‌گردد و از آن پس سريال مسموميت دانش‌آموزان همچنان ادامه دارد به گونه‌اي كه بيش از ۱۲ مدرسه تحت‌الشعاع قرار گرفته‌اند و حدود ۳۱۹ دانش‌آموز دچار مسموميت شدند. حالا «اعتماد» براساس آمار رسمي منتشر شده مسموميت دانش‌آموزان را در سال ۱۴۰۱ بررسي مي‌كند. 
   اوايل آذر ماه سال جاري با اعلام روابط عمومي اداره كل آموزش و پرورش قم ۱۸ دانش‌آموز «هنرستان دخترانه نور» به دليل مسموميت در بيمارستان بستري شدند. مسموميت اين دانش‌آموزان با علائمي همچون بي‌حالي، سوزش گلو و سرگيجه همراه بود. 
  ۹ و ۲۲ آذر ماه جاري در هنرستان «نور يزدان» شهر قم بيش از ۵۰ دانش‌آموز در دام اين مسموميت ناشناخته افتادند. 
  ۸ بهمن ماه جاري نيز ۱۵ دانش‌آموز در مدرسه «فاطميه» صفاشهر قم مسموم شدند. 
  ۱۰ بهمن ماه هم ۱۸ دانش‌آموز در مدرسه «فاطميه» صفاشهر قم دچار علائم مشابه شدند. 
  ۱۲ بهمن ماه جاري نيز ۷ دانش‌آموز و يك معلم در مدرسه «بلقيس برقعي» قم دچار مسموميت شدند. 
  ۱۶ بهمن ماه سال جاري ۳ دانش‌آموز در دبيرستان دخترانه «قرائتي» «ميثم، طاها و امامي» مسموم شدند. 
  ۱۷ بهمن ماه جاري ۶۱ دانش‌آموز در مدارس «حضرت فاطمه»، «شاهد رضوي» و هنرستان «حسن برقعي» دچار علائم مسموميت شدند. 
  ۲۵ بهمن ماه جاري نيز ۳۰ دانش‌آموز در منطقه منيريه تهران و ۱۱۷ دانش‌آموز هم در قم به دليل علائم مسموميت به مراكز درماني منتقل شدند. 
اولين علت كارشناسي ۶۸ روز بعد از اولين حادثه يعني در ۱۷ بهمن ماه جاري اعلام شد و معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي قم در اين باره گفت: «نمونه‌هاي آزمايشگاهي جهت تشخيص علت حادثه از دانش‌آموزان تهيه شده است. يافته‌هاي اوليه از حوادث قبلي و مشابه وجود گاز منوكسيدكربن را در تعدادي از مدارس تاييد مي‌كند و بررسي‌ها براي شناسايي علت‌هاي احتمالي ديگر نيز ادامه دارد.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون