• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5442 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۵ اسفند

سعادت در ۴ بازي با دو كامبك رويايي

آرتتا روح پيروزي را به آرسنال تزريق كرد

ميكل آرتتا از دسامبر ۲۰۱۹ به عنوان جانشين اوناي امري هدايت آرسنال را برعهده گرفت و اين تيم را پس از سال‌ها ناكامي در آستانه كسب عنوان قهرماني در ليگ جزيره قرار داده است. وقتي آرتتا هدايت آرسنال را برعهده گرفت بسياري از هواداران خوشبين اين تيم فكرش را هم نمي‌كردند او در لندن موفق شود و پس از كسب چند نتيجه ضعيف و سقوط آرسنال به رتبه‌هاي پايين جدول عرصه براي اين مربي جوان اسپانيايي تنگ‌تر هم شد تا جايي كه صحبت از اخراج و حتي جايگزين‌هاي احتمالي آرتتا در تيترهاي اول رسانه‌هايي انگليسي قرار گرفت. اما بعد از مدتي شرايط براي آرسنال و آرتتا بهتر شد و آنها روند عملكرد مثبت خود را در اين فصل به اوج رساندند و حالا هم در 12 هفته مانده به پايان فصل در صدر ليگ ‌برتر جا خوش كرده‌اند! در آرسنال دوران حكومت آرتتا چه چيزي تغييركرده تا هواداران اين تيم براي به يادآوردن روزهاي خوب تيم‌شان ناچار نباشند به دوران درخشان آرسن ونگر رجوع كنند؟ آرتتا چگونه موفق شد از سايه سنگين دوران پسا ونگر به سلامت عبور كند؟

غيرتجملاتي اما جنگنده شبيه به گوارديولا 
براي رسيدن به سوالات بالا و درك بهتر از راز موفقيت آرسنال در فصل جاري كارشناسان نظرات متفاوتي دارند اما نظر جامع شايد روي يك نقطه مشترك باشد و آن هم روحيه جنگندگي است كه آرتتا در زمان حضور خود، به آرسنال تزريق كرد. با اينكه رسانه‌هاي انگليسي ميكل را يك مربي خرافاتي مي‌دانند اما او در مربيگري تقريبا از همان اصلي پيروي مي‌كند كه قبلا در كنار گوارديولا و همراه با منچسترسيتي تجربه‌اش را به دست آورده است. آرتتا خودش را خاص نمي‌داند و بدون ترس از كم تجربگي جوانان به آنها بازي مي‌دهد و به اين ترتيب روحيه جنگندگي و ميل به پيروزي را از طريق همين جوانان باانگيزه و مستعد به تيمش تزريق كرده است.

سعادت در ۴ برد با 2 كامبك 
بعد از شكست آرسنال مقابل منچسترسيتي و با توجه به كسب يكي، دو نتيجه نه چندان خوب در قبل از بازي با سيتي اين ذهنيت در حال شكل‌گيري بود كه نتايج درخشان آرتتا با آرسنال روند نزولي خواهد گرفت اما اين‌چنين نشد و توپچي‌ها در مقابل آستون‌ويلا با اينكه با دو گل عقب افتاده بودند در نهايت با به ثمر رساندن چهار گل جبران كردند و بردهاي اين تيم در سه بازي ديگر هم ادامه داشت. بازي آخر مقابل بورنموث هم با كامبك رويايي ديگري شكل گرفت تا جايي كه ‌گري اونيل، مربي بورنموث بعد از بازي با اينكه بازي دو بر صفر برده را از رقيب باخته بود لب به ستايش از آرسنالي‌ها باز كرد و به همين حد كه تيمش مقابل توپچي‌ها بازي خوبي انجام داد، راضي بود! توپچي‌ها در اين بازي در حالي كه در دقيقه 97 همچنان دو امتياز ارزشمند را برابر تيم نوزدهم جدول از دست داده بود، با گل ويلسون امارات را فرستاند روي هوا. ويلسوني كه به عنوان يا تعويضي وارد زمين شده بود و با دادن يك پاس گل و به ثمر رساندن گل سه امتيازي و فوق ارزشمند نشان داد مربي تيم چه شناخت خوبي از نفراتش دارد. 

جواناني كه اهداف آرتتا را پيش مي‌برند 
آرتتا براي حفظ روحيه برتري جويانه در تيمش از بازي دادن به جوانان هراسي ندارد. در دفاع ويليام ساليبا ۲۱ ساله و در نيمه هجومي بازيكناني مثل مارتين اودگارد و گابريل مارتينلي نقش كليدي در نتايج درخشان اين تيم دارند. اما بوكايا ساكا با ۲۱ سال سن در حد يك فوق ستاره ظاهر شده و گلزني و گلسازي مي‌كند. يكي از عمده تفاوت‌هاي آرسن ونگر در اواخر دوران حضورش در آرسنال و آرتتا هم شايد در همين مطلب خلاصه شود كه ونگر در سال‌هاي پاياني دوران مربيگري خود با اينكه به جوانان بازي مي‌داد اما تيمش اين انگيزه بردن و روحيه جنگندگي امروز را نداشت. ولي شرايط با حضور آرتتا تغيير كرده و حالا جوانان آرسنالي با روحيه و انگيزه‌اي كه از مربي جوان خود مي‌گيرند خيلي خوب كارهاي تاكتيكي تمرين شده را در زمين مسابقه اجرا مي‌كنند و تا آخرين لحظه از بازي براي كسب پيروزي مي‌جنگند.

هر هفته‌ به قهرماني نزديك‌تر مي‌شوند 
با اتكا بر توانايي‌هاي ستاره‌هاي جوان و روحيه برتري‌جويانه‌اي كه توسط آرتتا به آرسنال تزريق شده اين تيم هر هفته به شكستن طلسم ناكامي و رسيدن به عنوان قهرماني نزديك‌تر مي‌شود. در ايستگاه بيست و ششم و با توجه به پيروزي آرسنال مقابل بورنموث، اين تيم با 5 امتياز بيشتر نسبت به منچسترسيتي در صدر جدول قرار دارد. رقابت جذابي كه به نظر مي‌رسد تا هفته‌هاي پاياني ليگ ادامه دارد باشد و بايد صبر كرد و ديد در جدال بين شاگرد و استاد كدام فاتح ليگ خواهد بود ؟ آيا آرتتا با همين فرمان پيش مي‌رود و مچ گوارديولا را مي‌خواباند يا گوارديولا كه ‌منتظر لغزش آرسنال است فوت آخر كوزه‌گري را رو خواهد كرد؟ هر نتيجه‌اي به دست بيايد فلسفه تقريبا يك شكل اين دومربي و نقش اول مربيان ممتاز ليگ برتر در فصل جاري متعلق به آنها خواهد بود. مربياني كه غيرتجملاتي و كمي هم خرافاتي‌ هم تعريف شوند از دانش و انگيزه برتري‌جويانه و مضاعف آنها نمي‌شود به سادگي گذشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون