• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5448 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۴ اسفند

پشت پرده انتخاب امير قلعه‌نويي به عنوان سرمربي تيم ملي

همان‌ها كه تاج را آوردند، امير را سرمربي كردند

چه كساني در ليست سياه قرار دارند؟

علي ولي‌اللهي

امير قلعه‌نويي به تازگي سرمربي تيم ملي شده است. طبق اطلاعاتي كه به خبرنگار روزنامه اعتماد رسيده، پروسه انتخاب سرمربي سابق گل‌گهر سيرجان براي نيمكت يوزها پيچيدگي‌هاي خاصي داشته است و در اين راه برخي نهادهاي خارج از فوتبال دخيل بوده‌اند. طبق شنيده‌ها قلعه‌نويي در نخستين قدم قصد دارد تغييراتي در نفرات اصلي تيم ملي نيز ايجاد كند. 

چند روز پيش بالاخره امير قلعه‌نويي به عنوان سرمربي تيم ملي برگزيده شد. اين در حالي است كه پيش از اعلام نام او، نزديك‌ترين گزينه به نيمكت تيم ايران فليكس سانچز اسپانيايي سرمربي سابق تيم ملي قطر بود كه در نهايت راهي اكوادور شد. قبل‌تر از آن فدراسيون از چند نفر از مربيان داخلي درخواست كرده بود برنامه خود را براي همكاري با فدراسيون ارايه دهند تا يك نفر از آنها برگزيده شود. در ميان نام اين افراد امير قلعه‌نويي هم به چشم مي‌خورد كه البته اين مربي با انتشار يك استوري و به بهانه نبودن نام چند مربي داخلي در ليست كانديداها انصراف خودش را اعلام كرد! 
اطلاعاتي كه از يك منبع آگاه غيررسمي به خبرنگار «اعتماد» رسيده پرده از اين شرايط عجيب و غريب در پروسه انتخاب سرمربي تيم ملي برمي‌دارد. طبق شنيده‌ها ماجرا از اين قرار است كه همان كساني كه مهدي تاج را در شهريور امسال به رياست فدراسيون فوتبال رساندند، تاكيد زيادي داشتند كه امير قلعه‌نويي بايد سرمربي تيم ملي بشود. اين افراد كه در خارج از فوتبال حضور دارند در يكي، دو سال گذشته تاثيرات زيادي روي اتفاقات فدراسيون فوتبال به جا گذاشته‌اند . 
با اين حال مهدي تاج موافق حضور قلعه‌نويي روي نيمكت تيم ملي نبود و قصد داشت يا از جواد نكونام استفاده كند يا مربي خارجي. در اين ميان فشار بازيكنان بزرگ تيم ملي روي تاج هم مزيد بر علت بود. طبق اطلاعات رسيده به خبرنگار روزنامه اعتماد بيشتر بازيكنان بزرگ و باتجربه تيم ملي مخالف حضور قلعه‌نويي در تيم ملي به عنوان سرمربي بودند و اين نكته را بارها به گوش تاج رسانده بودند. 
شنيده‌ها حاكي از آن است كه در نهايت مهدي تاج براي اينكه بتواند بر اوضاع مسلط شود، آن نمايش عجيب براي انتخاب سرمربي تيم ملي را به راه انداخت با اين اميد كه هم بتواند نظر آنهايي كه او را به صندلي فدراسيون برگردانند، تامين كند هم كاري كند كه گزينه‌هاي ديگر خودشان كنار بكشند. نقشه‌اي كه تا حد زيادي هم عملي شد. مهدي تاج با اعلام اينكه از 7 سرمربي برنامه خواسته به نوعي قلعه‌نويي را در وضعيت بدي قرار داد به شكلي كه سرمربي اسبق استقلال بالاخره خودش انصراف داد. اين يك پيروزي بزرگ براي تاج به حساب مي‌آمد، چراكه مي‌توانست به افكار عمومي و آنهايي كه مصرانه پيگير انتخاب قلعه‌نويي بودند، بگويد اين مربي خودش نخواست سرمربي تيم ملي باشد. 
با انصراف تمام گزينه‌هاي داخلي راه تاج براي انتخاب سرمربي خارجي هموار شد و در حالي كه مي‌رفت همه ‌چيز با امضاي قرارداد با سانچز تمام شود فشارها روي مهدي تاج براي تغيير شرايط زيادتر شد. طبق شنيده‌ها آنهايي كه قرار بود به مهدي تاج بابت تامين منابع استخدام مربي خارجي كمك كنند، كنار كشيدند. تاج هم در شرايطي كه هنوز با پرونده ويلموتس درگير است و با يك شكايت جديد از سوي رييس قبلي فدراسيون يعني شهاب‌الدين عزيزي‌خادم مواجه شده نخواست ريسك كند. در واقع تاج انتظار داشت تضمين‌هايي در مورد پرداخت حقوق سرمربي خارجي در صورت بروز مشكلات مربوط به تحريم و انتقال بانكي از برخي مقامات بگيرد كه اين اتفاق با وجود قول‌هاي اوليه رخ نداد. در عين حال تماس‌هايي برقرار شد كه به تاج نشان داد قرار نيست او به تنهايي بحث انتخاب سرمربي تيم ملي را پيش ببرد.
به اين ترتيب همان آدم‌هاي خارج از فوتبال كه روزي مهدي تاج را به رياست فدراسيون برگرداندند، امير قلعه‌نويي را نيز بر خلاف نظر اكثر بازيكنان تيم ملي و رييس فدراسيون به نيمكت تيم ملي رساندند.
طبق اطلاعات رسيده به خبرنگار روزنامه اعتماد، نشستن امير قلعه‌نويي روي نيمكت تيم ملي نه تنها پايان‌دهنده حواشي موجود و ثبات پيدا كردن يوزها نخواهد بود كه مشكلات زيادي را نيز به وجود خواهد آورد. يك منبع آگاه در اين زمينه به خبرنگار اعتماد اطلاع داد كه سرمربي جديد تيم ملي كاملا از تعداد و اسامي مخالفان خودش براي برگشت به تيم ملي آگاه است و به همين دليل اولين اقدام او خط زدن چند بازيكن قديمي تيم ملي است آن هم صرفا به خاطر يكدست كردن محيط اردو و در نطفه خفه كردن هرگونه مخالفت. اين اقدام ممكن است در نخستين اردوي تيم ملي انجام گيرد يا بعد از نخستين اردو با بهانه‌هاي انضباطي. آن‌طور كه مشخص شده در ليست سياه قلعه‌نويي نام چند بازيكن سرشناس كه دست‌كم تا جام ملت‌ها مي‌توانستند در تركيب بمانند نيز ديده مي‌شود. همچنين گفته شده برخي از اين نفرات جزو لژيونرهاي فوتبال ايران به حساب مي‌آيند. 
در روزهاي گذشته بحث مدت قرارداد سرمربي تيم ملي نيز واكنش‌ها و حاشيه‌هايي را به دنبال داشته است. برخي كارشناسان اعتقاد داشتند كه بستن قرارداد تا پايان جام ملت‌ها اقدامي حرفه‌اي نيست. اما در اين ميان اخبار تلخ‌تري نيز از تيم ملي به گوش مي‌رسد. اينكه برخي بازيكنان و مديران فدراسيون انتظار دارند امير قلعه‌نويي حتي تا جام ملت‌هاي آسيا روي نيمكت تيم ملي نماند! اتفاقي كه در صورت وقوع اندك اميدهاي فوتبال ملي براي طلسم‌شكني در جام ملت‌ها را بر باد خواهد داد. هرچند با وضعيت موجود هم نمي‌توان اميد داشت كه تيم ملي ايران بتواند در مقابل قدرت‌هاي فوتبال آسيا كه در جام جهاني راهي دور حذفي شدند يا آرژانتين قهرمان را شكست دادند نتيجه قابل قبولي بگيرد . 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون