• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5455 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۱۷ فروردين

عبدالصمد ابراهیمی حقوقدان ورزشي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

پرسپوليس و استقلال شرايط گرفتن مجوز حرفه‌اي را ندارند

فروش سهام دو باشگاه به هيچ عنوان درست نبود!

روزبه  دلاور 

شرايط حاكم بر دو باشگاه پرطرفدار پرسپوليس و استقلال همچنين وضعيت صدور يا عدم صدور مجوز حرفه‌اي براي اين دو باشگاه و ساير مسائل پيرامون آنها كه در روزهاي اخير بيش از گذشته در رسانه‌ها بازتاب داشته سوژه‌اي شد تا با عبدالصمد ابراهيمي يكي از حقوقدانان نام‌آشناي كشورمان كه در زمينه ورزشي نيز تسلط دارد گفت‌وگويي انجام دهيم. توضيح اينكه در حال حاضر وضعيت باشگاه استقلال بسيار پيچيده‌تر از وضعيت پرسپوليس است! در آخرين گفت‌وگويي كه وزير ورزش درخصوص اين باشگاه انجام داده ابراز اميدواري كرده كه با رايزني فدراسيون فوتبال پيگيري گرفتن مهلت از AFC صورت بگيرد. وزارت ورزش اميدوار است كه جلوي حذف استقلال از آسيا را بگيرد اما نكته مبهم به بارگذاري ساير مدارك موردنظر در جهت اخذ مجوز حرفه‌اي در زمان مقرر برمي‌گردد كه ظاهرا اين اتفاق تا روز دهم فروردين كه آخرين مهلت AFC بود از جانب مديران استقلال صورت نگرفته و همين مساله ثابت مي‌كند كه شانس اين باشگاه براي گرفتن مجوز نزديك به صفر است و عملا آبي‌ها از بازي‌هاي آسيايي كنار گذاشته شده‌اند. با اين حال وزير ورزش اميدوارانه از آينده حرف مي‌زند! در سوي ديگر درويش مديرعامل پرسپوليس كه از مدت‌ها قبل با رفع معايب و گرفتن رضايت از طلبكاران مدارك مورد نظر AFC را در زمان مقرر به اين نهاد ارسال كرده اميدوار به گرفتن مجوز حرفه‌اي است. بايد ديد سرانجام باشگاه بزرگي از پايتخت موفق به گرفتن مجوز حرفه‌اي مي‌شود يا آبروريزي ديگري براي فوتبال كشورمان در راه است! در ادامه ماحصل گفت‌وگو با عبدالصمد ابراهيمي را بخوانيد.

   شرايط خصوصي‌سازي پرسپوليس و استقلال از نظر شما صحيح بوده است ؟ 
به هيچ عنوان اين انتقال صحيح نبود، به هيچ عنوان اين وضعيت درستي براي خصوصي‌سازي نيست. اگر قرار باشد به زبان عاميانه در اين باره صحبت كنيم ماجرا مانند اين است كه يك ساختمان ده طبقه داشتيم مالك به يك‌باره اين ساختمان ده طبقه را به دويست طبقه افزايش داده و حالا ده درصد از آن دويست طبقه را به مردم فروخته است! در اين بين مالكيت دولت نسبت به اين دوباشگاه نه تنها كمتر نشد بلكه بيشتر هم شد .
   از چه لحاظ اين‌طور مي‌گوييد؟ 
اولا ايراد عمده‌اي كه در اين بحث مطرح است دو باشگاه كه از لحاظ تراز مالي كاملا زيان ده هستند و شايد بتوان گفت ورشكسته اقتصادي محسوب مي‌شوند را با افزايش سرمايه مواجه كردند و بخشي از آن افزايش سرمايه‌اي كه واقعي نيست را به هواداران اين دو تيم واگذار كردند. اين نوع خصوصي‌سازي ره به جايي نخواهد برد، اين نوع خصوصي‌سازي فوتبال ما را به بن‌بست‌هاي بيشتري مي‌كشاند و اگر در همين مسير گام ‌برداريم مطمئن باشيد هم استقلال و هم پرسپوليس راهي جز نابودي نخواهند داشت.
  معتقديد اين روش خصوصي‌سازي صحيح نبوده؟ لطفا بيشتر توضيح دهيد. 
باشگاه‌هايي كه از نظر مالي بدهي‌هاي كلان دارند چگونه مي‌توانند افزايش سرمايه داشته باشند؟ افزايش سرمايه در قانون تجارت به يكسري مبنا نياز دارد: يا بايد دارايي‌هاي باشگاه‌ها افزايش پيدا كند يا مطالبات باشگاه وصول شده باشد تا منجر به افزايش سهام يا همان افزايش سرمايه شود. ما فقط سهم اسمي باشگاه‌ها را افزايش داديم و ده درصد آن را به هواداران اين دو باشگاه واگذار كرديم. اين يك سياست غلط اقتصادي است كه بعدها دامنگير فوتبال ما و اين دو باشگاه خواهد شد.
  در خصوص اتفاقاتي كه پيرامون باشگاه استقلال رخ داد چه نظري داريد؟ 
باشگاه استقلال در شرايطي به سر مي‌برد كه در رسانه‌ها مطرح شده و بر اساس آن شرايط مي‌توانم نظر بدهم. نظرم اين است كه هيچ نظارتي در دو دوره اخير مديريتي اين باشگاه وجود نداشته. يعني هم در دوره مديريت قبلي و هم در دوره مديريت فعلي هيات‌مديره در جريان وضعيت صورت‌حساب‌هاي مالي نبوده يا اگر در جريان قرار داشتند به سادگي از كنار آن عبور كردند‌ تا منجر به وضعيتي شود كه الان قربانزاده در تلويزيون اعلام مي‌كند كه ششصد ميليارد بدون اجازه كميته مصارف در اين باشگاه هزينه شده است. يا براي پرداخت چند فقره چك دو بار پرداختي داشتند؛ يك بار در سال ۹۳ و يك بار در همين اواخر.
   آيا اين موضوع مي‌تواند در دادگاه هم رسيدگي شود؟ 
قطعا مي‌شود زيرا هر شركتي كه ۵۰ درصد از سهام آن متعلق به دولت باشد دولتي محسوب مي‌شود و باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس همچنان دولتي هستند، چون الان بيش از ۵۰ درصد از سهام آنها متعلق به دولت است و هر برداشت غيرمجاز و به نفع خود اشخاص ديگر از محل منابع مالي و دارايي آن اختلاس محسوب مي‌شود و اختلاس هم جنبه كيفري و قابليت پيگرد دارد.
  شاكي يا شاكيان چه شخصي يا اشخاصي مي‌توانند باشند؟ 
ببينيد، در بحث اختلاس به عنوان يك جرم داراي جنبه عمومي، دادستان به عنوان مدعي‌العموم هركسي كه گزارش‌دهنده باشد صرف يك گزارش هم كه باشد باعث رسيدگي خواهد شد. حالا آقاي قربانزاده و سازمان خصوصي‌سازي اين گزارش را آماده كردند من ديدم دستور دادستان كل كشور را هم داشت و برمبناي اين شكايت و اين گزارش پرونده قابليت رسيدگي را دارد.
  تكليف پول‌هاي مردم چه مي‌شود؟ 
پول‌هاي مردم ارتباطي به اين ماجرا پيدا نمي‌كند. مردم پول دادند و سهامي را خريدند اگرچه آن سهام همان‌طور كه قبلا هم عرض كردم سهام واقعي و درستي از نظر من نيست اما الان مردم اوراق سهام دارند و اين سهام مانند اين است‌ كه شما پول داديد تا مساحتي از يك ملكي را خريداري كنيد حالا فروشنده پول شما را حيف و ميل كند يا هر اتفاقي براي آن پول بيفتد تاثيري در مالكيت شما ندارد. فروشنده پول مرتبط با خودش و سهمي كه بايد مديريت مي‌كرده را از بين برده اما مالكيت مردم نسبت به سهام پابرجا و مستقر است.
  به نظر شما اين دوباشگاه مي‌توانند مجوز بگيرند؟ 
واقعيت امر اين است كه فوتبال ما حرفه‌اي نيست. اگر قرار است براساس واقعيت‌ها باهم صحبت كنيم ما دو باشگاه كاملا ورشكسته و دو باشگاه كاملا مشكل‌دار و دو باشگاه داراي مالكيت مشترك و دوباشگاهي كه همه مواردي كه براي يك باشگاه حرفه‌اي مدنظر است را ندارند! از حيث سخت افزاري و نرم افزاري و در خيلي موارد اين دوباشگاه با مشكل مواجه هستند. AFC حتي در سال‌هاي قبل از اينكه فوتبال ما استقلال و پرسپوليس را به آسيا بفرستد استقبال مي‌كرد چون پتانسيل هواداران اين دوباشگاه در جذب اسپانسر ليگ قهرمانان موثر بود و به همين خاطر مورد استقبال AFC بود اما الان و با توجه به اينكه خيلي از ستاره‌هاي جهان مثل كريستيانو رونالدو در آسيا حضور دارند و جاذبه‌هاي بسيار زيادي در فوتبال آسيا ايجاد شده AFC هرگونه اغماض و چشم‌پوشي از مشكلات فوتبال ما را كنار گذاشته است. اگر قبلا چشمان‌شان را در مقابل مشكلات پرسپوليس و استقلال مي‌بستند الان ديگر چنين كاري نمي‌كنند. اعتقاد دارم اگر قرار باشد فوتبال ما يك بار براي هميشه وضعيت حرفه‌اي‌سازي اين دوباشگاه را تعيين تكليف كند چه بهتر كه واقعي باشد اگر براساس واقعيت‌ها باشد اين دو باشگاه از نظر من حرفه‌اي نيستند و مجوز حرفه‌اي نمي‌توانند دريافت كنند. به دلايل متعدد كه الان جاي بحث آن نيست و فرصت زيادي را لازم دارد. در كل خوشبين نيستم ‌نسبت به صدور مجوز حرفه‌اي براي هردو باشگاه چون ساختار معيوب و دولتي دامنگير هر دو تيم ‌خواهد شد.
  صحبت پاياني؟ 
اميدوارم يك روزي درباره‌ داشته‌هاي‌مان ‌صحبت‌ كنيم‌ نه درباره چالش‌هايي كه ناشي از نداشته‌هاي‌مان ‌است. اين فوتبال با روشي كه در پيش گرفته و تورم سرسام‌آور دستمزدها، چشم و هم چشمي در هزينه‌كرد و همچنين نابودي استعداديابي در باشگاه‌ها و از بين بردن اركان فوتبال پايه به نظرم دير يا زود به ته خندق سقوط خواهد كرد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون