• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5490 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۲ خرداد

پاسخ مسوولان كتابخانه ملي به گزارش «اعتماد»

توضيح درباره علت تعطيلي 150 روزه شيفت شبانه مطالعه

گروه اجتماعي| به دنبال انتشار گزارشي با تيتر «محدود شدن‌ پژوهش و مطالعه با صرفه‌جويي در مصرف انرژي!» در روز 28 ارديبهشت در صفحه اجتماعي روزنامه اعتماد، سازمان اسناد و كتابخانه ملي جوابيه‌اي با امضاي محمد هادي ناصري طاهري؛ مديركل حوزه رياست، روابط عمومي و امور بين‌الملل اين سازمان فرهنگي براي «اعتماد» ارسال كرد. 


توضيح در خصوص مطلب «دردسرهاي تعطيلي شيفت شب كتابخانه ملي براي كاربران»
«روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي با توجه به مطلبي كه در تاريخ 28 ارديبهشت 1402 روزنامه اعتماد منتشر كرده است مواردي را به اطلاع عموم مخاطبان محترم مي‌رساند.
1- همانطور كه در گزارش آن روزنامه ذكر شده در طول بيش از يكصد سال گذشته، تنها از سال 1390 نوبت شبانه كتابخانه ملي فعاليت داشته و در همين مدت نيز چند بار ديگر نيز اين نوبت تعطيل شده است.
2- برخلاف آنچه ادعا شده استفاده از نوبت شبانه، عمدتا براي مطالعه توسط داوطلبان آزمون‌هاي دكتري و آزمون‌هايي مانند وكالت و زبان بود و ادعاي پژوهش در اين نوبت به دليل تعطيل بودن تمامي بخش‌هاي منابع و اطلاعات كتابخانه ملي عملا منتفي است.
3- گزارش‌هاي موجود نشان مي‌دهد كه در هر نوبت شبانه حداكثر 50 نفر از اين نوبت استفاده كرده و البته بين ساعت 24 تا 5 صبح نيز حداقل تعدادي از آنان در نمازخانه يا روي ميز مطالعه به استراحت مي‌پرداختند.
4- در تغييراتي كه از آذر ماه سال قبل صورت گرفت با توجه به اينكه تراكم استفاده از نوبت شبانه، تا ساعت 24 بود، ارايه خدمات تا اين ساعت حفظ شد.
5- صرفه‌جويي در مصرف انرژي يكي از دلايل تصميم‌گيري در مورد كاهش ساعات نوبت شب بود و عوامل ديگري همچون عدم استفاده بهينه در ساعات 24 شب تا 6 صبح و عدم تناسب هزينه‌هاي مصرف‌شده براي تعداد كمي از مراجعان غيرپژوهشي نيز در اين تصميم‌گيري موثر بوده است.
6-  اصولا استفاده از تالارهاي كتابخانه ملي براي مطالعه غيرپژوهشي در فهرست وظايف و ماموريت‌هاي اين سازمان نبوده چرا كه اگر قرار باشد كاركرد كتابخانه و قرائتخانه عمومي در دستور كار كتابخانه ملي قرار گيرد، طبيعتا محدود كردن اعضاي كتابخانه ملي به فارغ‌التحصيلان مقطع كارشناسي ارشد و دكتري نيز قابل ترديد بوده و مي‌بايست اين عضويت شامل تمامي آحاد مردم شريف ايران باشد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون