• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3292 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۳ تير

وكيل خانواده روح‌الاميني در واكنش به اظهارات احمدي مقدم در گفت‌وگو با «اعتماد»:

آقاي احمدي مقدم پيش‌تر هم حقايقي را براي خانواده روح‌الاميني روشن كرده بود

ناهيد مولوي/ پيرو صحبت‌هاي سردار احمدي مقدم مبني بر اعلام آمادگي براي حضور در دادگاه براي ايراد شهادت در پرونده مرحوم محسن روح‌الاميني از قربانيان كهريزك در وقايع سال 88، با وكيل خانواده روح‌الاميني تماس گرفتيم و نظر او را در اين مورد جويا شديم. متن گفت‌وگوي «اعتماد» با ميرمجيد طاهري را در ادامه مي‌خوانيد:

بعد از آخرين جلسه دادگاه كهريزك آقاي مرتضوي اعلام كردند كه موكل شما آقاي روح‌الاميني درخواست احضار چند نفر از جمله سردار احمدي مقدم را كرده‌اند. حالا سردار احمدي‌مقدم براي حضور در دادگاه اعلام آمادگي كرده و گفته حاضر است در دادگاه حاضر شود و شهادت دهد. آيا شما ادعاي آقاي مرتضوي را تاييد مي‌كنيد و اينكه نظر شما و موكل‌تان درباره اعلام آمادگي سردار احمدي مقدم براي شهادت در دادگاه چيست؟

ظاهرا آقاي مرتضوي دوست دارد در نقش سخنگوي خانواده روح‌الاميني ظاهر شود. هر تصميمي كه دادگاه بگيرد در راستاي كشف حقيقت و شفاف شدن ماجراست. جلسه دادگاه غير علني بوده و ما اجازه نداريم جزييات دادگاه را بيرون از آن و در جمع خبرنگاران فاش كنيم، اما ايشان چنين اجازه‌اي را به خود مي‌دهند كه تصميم دادگاه را زير پا بگذارند. ما اجازه نداريم درمورد جزييات و اسامي اشخاص حرفي بزنيم و به همين دليل الان من نمي‌توانم چيزي در اين رابطه بيان كنم. توصيه من هم به عنوان وكيل خانواده روح‌الاميني اين است كه حرف‌هاي ايشان را حمل بر صحت نگذاريد زيرا ايشان برخي حرف‌ها را وارونه بيان و مطالب را طور ديگري بيان مي‌كنند كه حتي ممكن است باعث تشويش اذهان عمومي هم شود.

حالا فارغ از اينكه ادعاي آقاي مرتضوي درست بوده يا نه سوال مي‌كنم. با توجه به اينكه امروز سردار احمدي مقدم اعلام آمادگي براي شهادت در دادگاه كرده‌اند آيا شما و موكل‌تان از اين موضوع استقبال مي‌كنيد و از شهادت ايشان در جريان كشف حقيقت بهره مي‌بريد ؟

من در مورد در خواست احضار افراد و حرفي كه آقاي مرتضوي مطرح كرده است هيچ صحبتي نمي‌كنم چرا كه ايشان نه خودشان و نه حرف‌هاي‌شان مورد قبول ما نيست. اما تشخيص حضور هر مقام و شخص ديگري در دادگاه به عنوان شاهد به عهده دادگاه است.

اما شما هم مي‌توانيد درخواست حضور افراد را به عنوان شاهد در مسير روشن شدن حقيقت براي دادگاه بدهيد.

بله. ما مي‌توانيم چنين درخواستي را به دادگاه بدهيم اما تصميم‌گيرنده قاضي دادگاه است. او بايد بپذيرد چه شخصي در دادگاه براي شهادت يا هر امر ديگري حاضر شود. در روند پرونده هم در بسياري از مقاطع ما درخواست حضور افراد را نكرده‌ايم اما قاضي پرونده تشخيص داده است كه فلان شخص بايد بيايد و به سوالات قاضي پاسخ دهد، زيرا حضور و اظهاراتش مي‌تواند به كشف حقيقت كمك كند. ما در اين مسير تنها تقاضا‌دهنده هستيم و تصميم‌گيرنده قاضي است. در مواقعي ممكن است قاضي بدون حضور شاهد و شهادتش و صرفا با استناد به برخي حرف‌ها اقناع شود اما در مواقعي هم مي‌گويد حتما خود شخص هم بايد حضور داشته باشد و در دادگاه شهادت دهد و حرف‌هايش استماع شود. بنابراين لزوما اين نيست كه افراد بيايند و در دادگاه حاضر شوند.

آقاي احمدي مقدم مدعي شده‌اند قبلا جلساتي با خانواده روح‌الاميني داشته‌اند. شما به عنوان وكيل خانواده اين ادعا را تاييد مي‌كنيد؟

بله. ايشان جلسه‌اي را با خانواده روح‌الاميني داشته‌اند و بسياري از حقايق را ايشان براي خانواده مرحوم محسن روح‌الاميني روشن كردند. حقايقي كه ايشان بعدا هم مطرح كردند.

با توجه به شايبه حضور افرادي براي گواه در دادگاه، امكان اينكه پاي خانواده‌هاي ديگري كه فرزندان‌شان را در كهريزك از دست داده‌اند دوباره به دادگاه باز شود و پرونده‌هاي‌شان به جريان بيفتد وجود دارد؟

در حال حاضر تنها پرونده در جريان كهريزك پرونده مرحوم محسن روح‌الاميني است. خانواده جوادي فر هم در مقطعي رضايت دادند.

پرونده پزشك كهريزك چطور ؟ آيا خبر داريد كه اين پرونده در چه مرحله‌اي است ؟

پرونده مرحوم پوراندرجاني پرونده مستقلي است. در حال حاضر هم اين پرونده در جريان است. دوره‌اي در دادسراي نظامي پيگيري مي‌شد كه بعد شكايت از آقاي مرتضوي و همكاران‌شان در دادسراي كاركنان دولت مطرح شد كه در شعبه 76 بررسي مي‌شد و بخش‌هايي هم در شعبه 9 فعلي است.

شما گفته بوديد احتمالا تا دو، سه جلسه ديگر دادگاه راي خود را صادر خواهد كرد. شما به عنوان وكيل خانواده روح‌الاميني چقدر نسبت به راي صادره خوش‌بين هستيد؟

من تنها وكيل هستم و وظيفه‌ام اين است كه تمام سعي و تلاش خود را براي احقاق حق موكلم انجام دهم و تصميم‌گيرنده نهايي قاضي دادگاه است. اينكه آيا اين پرونده به نتيجه‌اي كه مطلوب ما است برسد يا نرسد بر عهده ما نيست و تنها قاضي تصميم‌گيرنده است. اگر قاضي اسناد و مدارك و محتويات پرونده را كافي بداند با استناد به آنها حكم صادر خواهد كرد. اگر خانواده روح‌الاميني اميدي نداشتند قطعا پرونده را پيگيري نمي‌كردند. همه شاهد هستند كه در اين چند سال خانواده روح‌الاميني چقدر تلاش و دوندگي كردند و امروز توانستيم پرونده را به اين نقطه برسانيم. اميدواريم همه اين تلاش‌ها و پيگيري‌ها به نتيجه برسد و احقاق حق شود. در حال حاضر هم دادگاه رسيدگي‌هاي خودش را انجام مي‌دهد و فكر نمي‌كنم جاي هيچ گونه ابهامي باشد. اين پرونده يك پرونده عادي و معمولي نيست و پرونده سنگيني است كه اظهارات بسياري در آن ثبت شده است و در مجموع نمي‌توان گفت اين پرونده صد درصد به نتيجه‌اي كه مطلوب ما است خواهد رسيد و نه مي‌توان گفت به نتيجه نخواهد رسيد، اما با توجه به محتويات پرونده بسيار اميدوارم كه سرانجام حق به حق‌دار خواهد رسيد و حقي از كسي ضايع نشود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون