• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3292 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۳ تير

خبر كوتاه

تكذيب خبر مرگ رهبر داعش افغانستان

گروه تروريستي داعش روز گذشته نواري صوتي منتشر كرد و مدعي شد كه مربوط به رهبر اين گروه در افغانستان است؛ ادعايي كه گزارش‌ها مبني بر اينكه اين فرد در يكي از حملات پهپادي امريكا كشته شده است را نقض مي‌كند. ظاهراً اين پيام صوتي از سوي حافظ سعيد، رهبر گروه تروريستي داعش در افغانستان است كه در يكي از وب‌سايت‌هاي اين گروه دو روز پس از آن منتشر شده كه آژانس اطلاعاتي افغانستان گفته بود وي در يكي از حملات پهپادي امريكا كشته شده است. البته هنوز نمي‌توان بطور مستقل صحت اين نوار صورتي را تاييد كرد. آژانس اطلاعاتي افغانستان پيشتر اعلام كرده بود حافظ سعيد كه يك فرد پاكستاني است اواخر روز جمعه در منطقه آچين واقع در ولايت ننگرهار كشته شده است. حافظ سعيد سال گذشته ميلادي از طالبان جدا شده و با داعش بيعت كرد.

 

تغيير در كابينه عربستان

پادشاه عربستان روز گذشته تغييرات محدودي را در بدنه دولتي اين كشور انجام داد. ملك سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه عربستان خالد عيسي را به جاي احمد سويلم كه با دستور پادشاه از سمت خود بركنار شد، تعيين كرد. سلمان بن عبدالعزيز همچنين ماجد حقيل را به عنوان وزير مسكن و مشعل بن عبدالله را به عنوان امير مرزهاي شمالي عربستان تعيين كرد. پادشاه عربستان آوريل گذشته نيز با انجام تغييراتي احمد بن عقيل خطيب، وزير بهداشت را از سمت خود بركنار كرده بود. همچنين سلمان بن عبدالعزيز، محمد بن عبدالملك بن عبدالله آل شيخ را به عنوان وزير بهداشت تعيين كرد.

 

انهدام القاعده در تونس

محمد غرسي، وزير كشور تونس روز گذشته اعلام كرد كه دستگاه امنيتي اين كشور توانسته است يك گروهك تروريستي وابسته به القاعده را از بين ببرد و به امدادرساني‌هاي تروريست‌ها در تونس لطمه جدي وارد كند. وي افزود: در عمليات دستگاه‌هاي امنيتي تونس سركرده‌هاي گروه تروريستي عقبه بن نافع هدف قرار گرفته و پنج تروريست مهم اين تشكيلات به هلاكت رسيده‌اند كه از جمله اين افراد حكيم حزي بود كه از سال 1994 تحت تعقيب بود و در عمليات مسلحانه در مالي شركت كرده بود. محمد غرسي تصريح كرد: تروريست‌ها در مقرهاي‌شان هدف قرار گرفتند و 90 درصد از گروه موسوم به گردان عقبه بن نافع از بين رفته‌اند. گروه عقبه يكي از فعال‌ترين تشكيلات مسلح افراطي در تونس است كه در واقع شاخه تونسي تشكيلات القاعده در مغرب اسلامي محسوب مي‌شود و تاكنون چندين حمله مسلحانه عليه گردشگران خارجي و مواضع دولتي انجام داده كه ده‌ها كشته بر جاي گذاشته است. وزير كشور تونس ادامه داد: برخي از نيروها توانستند فرار كنند اما مهم اين است كه تمام توان اين گروه تروريستي از بين رفته است. اين عمليات امنيتي در چارچوب تشديد تدابير امنيتي صورت مي‌گيرد كه مسوولان تونسي پس از حمله به شهر ساحلي سوسه اتخاذ كرده‌اند.

 

دور جديد عمليات آزادسازي انبار

پس از آنكه مراحل اوليه عمليات آزاد‌سازي استان انبار كه بنا بود به همراه ارتش و قبايل محلي اين استان طي ماه‌هاي گذشته انجام شود با شكست مواجه شد و شهر رمادي از دست نيروهاي دولتي خارج شد و در اختيار تروريست‌هاي داعش قرار گرفت حالا يك بار ديگر نيروهاي مردمي به همراه ارتش و پليس فدرال عراق عزم خود را جزم كرده‌اند تا مانند عمليات آزاد‌سازي استان صلاح‌الدين، استان انبار را نيز از وجود تروريست‌هاي داعش پاكسازي كنند. نيروهاي عراقي در مرحله اول عمليات پاكسازي خود به سمت شهر فلوجه يورش برده‌اند و پس از آن راهي شهر رمادي و مركز استان انبار مي‌شوند كه به عنوان حياتي‌ترين نقطه اين استان به حساب مي‌آيد. دولت عراق با اعلام آغاز اين عمليات تاكيد كرد كه مرحله اول عمليات آزادسازي شهر فلوجه، دومين شهر بزرگ استان انبار، در جريان است و از تمامي ساكنان اين شهر خواسته شده تا مناطق خود را براي تسهيل انجام عمليات ترك كنند. از سوي ديگر داعش به مقاومت در رمادي ادامه مي‌دهد. اين گروه در جديدترين اقدام با استفاده از موشك، خمپاره و خودروهاي بمب‌گذاري‌شده، از تمامي محورها به شهرستان خالديه حمله كرده است. به گفته رييس كميته امنيتي در اين شهرستان اين حملات كه از دو محور حصيبه در شرق و ابوفليس در مجاورت رود فرات انجام شد، دفع شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون