• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3292 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۳ تير

خوشبين‌ترين اصولگرايان هم دلشوره دارند

نگراني «حداد عادل» از تكرار مجلس ششم

گروه احزاب| ماه‌هاست كه در تلاشند تا با خوبي و خوشي اعلام كنند تنها يك ليست انتخاباتي مي‌دهيم و محور وحدت‌مان را پيدا كرده‌ايم اما نه توانستند با قطعيت خبر از اجماع دهند و نه حتي معلوم شد چگونه مي‌خواهند به وحدت عملياتي برسند. اصولگرايان بعد از هزينه‌هايي كه احمدي‌نژاد روي دست‌شان گذاشت حالا بايد فكري به حال پايگاه اجتماعي متفرق و تحليل رفته خود بكنند اما هنوز نمي‌توانند يكصدا و همنوا با حاميان‌شان صحبت كنند. يكي از تكليف شرعي مي‌گويد، ديگري از صالح مقبول، يكي سكوت كرده و حزب راه مي‌اندازد، ديگري هر روز در رسانه‌هاست. عده‌اي مي‌گويند محوريت با جامعتين است، عده‌اي به دنبال نقش آيت‌الله مصباح هستند، ميان همه اين هياهوها به يكباره جامعه مدرسين حوزه علميه قم اعلام مي‌كند در فرآيند انتخابات مجلس نقش سياسي نخواهد داشت. هنوز اصولگراياني هستند كه دل در گرو احمدي‌نژاد دارند و ماهي يكي دو بار در ولنجك او را مي‌بينند. همان‌ها سر ميز مذاكره براي وحدت با موتلفه و ديگران مي‌نشينند. اين همه تنها يك پيام دارد و آن چيزي نيست جز سردرگمي كم‌نظير اصولگرايان. همين سردرگمي عجيب و بي‌سابقه است كه چنان تفرقي ايجاد كرده تا غلامعلي حداد عادل مدام بگويد بايد نگران بود. وقتي حداد دم از نگراني و دلشوره براي انتخابات مي‌زند معلوم مي‌شود كه احساس ناكامي احتمالي تا عميق‌ترين لايه‌هاي خوشبين اصولگرا هم رسوخ كرده است.

آنها امروز در وضعيتي هستند كه نه محور وحدت خود را شناخته‌اند و نه در استان‌ها توانسته‌اند ساز و كار مشخصي براي انتخاب كانديدا فراهم كنند. تنها به صورت مجمع‌الجزاير اصولگرا هر كدام كار خودشان را مي‌كنند. موتلفه با پايداري و ايثارگران نشست و برخاست مي‌كند، باهنر بين زمين و آسمان بازي با كارت لاريجاني يا فراموش كردن او مانده، يكتا تازه تاسيس شده و معلوم نيست چه مي‌خواهد و با كجا بسته، علي لاريجاني بي‌صدا مشغول هدايت مجلس و البته حزب رهروان است، پايداري ميان احمدي‌نژاد و آيت الله مصباح دو شقه شده، موتلفه از ابتدا تاكنون و احتمالا تا روز انتخابات خود را مريد روحانيت مبارز و نه هيچ گروه ديگر عنوان مي‌كند. شوراي همگرايي اصولگرايان كه ابداع سيدرضا تقوي، رييس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه بود در پيچ و خم وحدت ماند و نه توانست چتر خود را بر سر همه گروه‌ها بكشد و نه حتي توانست همان جلسات نيم‌بند وحدت در سال 93 را امسال ادامه دهد. با اين حال تقوي يكشنبه شب اصولگرايان را به ضيافت افطار دعوت كرد تا شايد مفري براي خروج از تفرقه فعلي بيابد.

همان‌جا بود كه حداد عادل در سخنانش گفت: شرايط ما و جامعه در انتخابات امسال با دوره‌هاي قبلي متفاوت است، آنهايي كه از سال 76 به اين طرف تجربه دارند تصديق مي‌كنند كه جاي نگراني وجود دارد، مومن از يك سوراخ دو بار گزيده نمي‌شود، مگر ما بايد از سوراخ تفرقه چند بار گزيده شويم؟ آيا بايد يك بار ديگر اين موضوع را تجربه كنيم؟ بنده معتقدم اگر تمام نيروهاي اصولگرا، ارزشي و جرياناتي كه به رهبر وفادار هستند دست به دست هم دهند باز هم نمي‌توانيم پيش‌بيني كنيم كه در آينده چه اتفاقي مي‌افتد. شرايط طوري است كه نمي‌شود هر كسي كار خود را انجام دهد، وقتي با وحدت كار سخت پيش رود ديگر با تفرقه چه اتفاقي خواهد افتاد؟

دلشوره‌هاي حداد

بر اساس گزارشي كه تسنيم از سخنان حداد عادل منتشر كرد وي گفت: آيا نگران نيستيد كه يك مجلس شبيه مجلس ششم تشكيل شود؟ آيا احساس مسووليت نمي‌كنيم؟ آيا به‌مصلحت انقلاب است كه اصولگرايان در انتخابات آينده چند ليست انتخاباتي بدهند؟ آيا به‌مصلحت است كه باز هم اختلاف كنيم؟ بايد آرزوي يك مجلسي را داشته باشيم كه در مسير انقلاب باشد، حتي اگر هيچ كدام از ما آنجا نباشيم. بودن يك جريان خودي و تحمل اختلافات با او بسيار آسان‌تر است تا اينكه شاهد اتفاقات بدتري باشيم. با خود فكر كنيم اگر اختلافات را كنار بگذاريم چه‌چيزي را به دست مي‌آوريم و اگر مجددا اختلاف كنيم چه‌چيزي عايدمان مي‌شود. سخنان حداد آنقدر جدي بود كه بر مبناي آن بتوان شرايط اصولگرايان را سخت‌تر از هميشه توصيف كرد اما اين تمام ماجرا نيست. او در عين ابراز نگراني كدهايي را هم به ديگران داده است كه از يك سوراخ دوبار گزيده نشوند.

نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: بايد آرزوي يك مجلسي را داشته باشيم كه در مسير انقلاب باشد، حتي اگر هيچ كدام از ما آنجا نباشيم. بودن يك جريان خودي و تحمل اختلافات با او بسيار آسان‌تر است تا اينكه شاهد اتفاقات بدتري باشيم. حداد عادل گفت: بنده معتقدم اگر تمام نيروهاي اصولگرا، ارزشي و جرياناتي كه به رهبر وفادار هستند دست به دست هم دهند باز هم نمي‌توانيم پيش‌بيني كنيم كه در آينده چه اتفاقي مي‌افتد. شرايط طوري است كه نمي‌شود هر كسي كار خود را انجام دهد، وقتي با وحدت كار سخت پيش رود ديگر با تفرقه چه اتفاقي خواهد افتاد؟ وي در ادامه با تقدير از تلاش‌هاي برخي چهره‌هاي جريان اصولگرايي گفت: در چند ماه اخير شاهد تلاش‌هاي دوستان اصولگرا بودم، آقايان حبيبي، محصولي و فدايي نهايت بصيرت را در اين مسير نشان دادند و با هم جلسه گذاشتند و تلاش كردند كه اصولگرايان به‌سمت وحدت بروند. نماينده مردم تهران به فعاليت‌هاي جبهه يكتا اشاره و تصريح كرد: شاهد تلاش‌هايي هم توسط برخي فعالان دولت قبل هستيم، آنها دور هم جمع شده‌اند تا بتوانند به وحدت جريان اصولگرايي كمك كنند. حداد عادل با انتقاد از برخي جريانات سياسي تصريح كرد: يكي از جفاهايي كه در دو، سه سال اخير شاهد آن بوديم اين است كه عده‌اي سعي دارند روي تلاش‌هاي دولت گذشته خط بطلان بكشند، اين افراد جز سياه‌نمايي كار ديگري نمي‌كنند، اين جريانات طوري شد كه مقام معظم رهبري در هفته دولت به آنها فرمودند: به فكر تخطئه دولت قبل نباشيد تا براي خود كسب وجهه كنيد. البته عده‌اي در دولت قبل اشتباه كردند كه دودش به چشم همه از جمله برخي برادران مخلص و خدمتگزار آن دولت رفت. نماينده مردم تهران در مجلس نقش جامعتين را در موضوع وحدت اصولگرايي موثر دانست و گفت: تلاش‌هاي زيادي در اين زمينه شده كه جامعتين نقش پدري خود را ايفا كند، البته همه ما در 10 سال گذشته از فتنه و انتخابات‌هاي مختلف صدمه ديده‌ايم و اميد و انتظارمان اين است كه جامعتين در جايگاه منطقي و بايسته خود بر وحدت اصولگرايان نقش ايفا كنند و نقش تعادل‌بخش و راهنمايي را داشته باشد. حداد عادل تصريح كرد: اصراري كه ما بر وحدت جريان اصولگرايي داريم حاكي از تشنگي قدرت نيست، اگر صرفا براي پيروزي و ورود به مجلس تلاش كنيم با روح انقلاب و آرمان شهدا مغاير است، ولي چرا بر وحدت اصرار داريم؟ رهبري در ديدار شب گذشته خود با دانشجويان فرمودند يك جرياني بعد از ارتحال امام در اين كشور تصميم گرفت كه راه امام و مباني امام را كنار بگذارد و اين هدف خود را رسما اعلام كرد و از اشتباهات راهبردي اين جريان نيز همين بود.

نقش حزبي رييس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه

اما در اين مراسم سيد رضا تقوي هم سخناني را ايراد كرد كه بيشتر نشان از يأس وي در همگرايي اصولگرايان داشت. رييس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كه به سياستگذاري براي جريان اصولگرا مشغول است با شكست در همگرايي حداكثري ميان همفكرانش غروب يكشنبه اعلام كرد كه جريان همگرايي بناي كار انتخاباتي و ارايه ليست كانديداها ندارد.

وي با اشاره به عملكرد خود در شوراي همگرايي اصولگرايان اظهار داشت: خوشبختانه كارها به‌خوبي پيش رفته و يك احساس عمومي در كل كشور براي نيروهاي ارزشي ايجاد شده است. يكي از شگردهايي كه كارهاي مثبت را خنثي مي‌كند فضاسازي‌هاي منفي است كه از سمت گروه‌هايي ايجاد مي‌شود، بارها اعلام كرديم كه كار ما، كار حزبي مرسوم نيست و ما فقط در جهت وحدت و يكپارچگي تلاش مي‌كنيم. ما براي كنار هم قرار دادن نيروهاي ارزشي آمديم و كار ما حزبي نيست بلكه يك كار جمعي است و بايد اختلافات بين نيروهاي ارزشي را برطرف كنيم. در جريان نيروهاي ارزشي و اصولگرا نگاه‌مان صفر و صدي است اما اين‌گونه نيست كه به نيروهاي بين نيز توجه نكنيم. وي تندروي‌ها و كندروي‌ها را از ديگر مشكلات اصولگرايان دانست و گفت: نبايد اختلافات مقطعي داشته باشيم و بايد اين اختلافات را از خود دور كنيم، در برخي جريانات خودباوري كاذب وجود دارد كه بايد اين موضوع كنار گذاشته شود. گاهي عدم تحمل سلايق درون يك حوزه وجود دارد كه بايد گذشت را در اين مواقع سرلوحه امورات خود قرار دهيم. بايد يك مرجعيت هماهنگ‌كننده وجود داشته باشد تا كارها را پيش ببرد و آن را دنبال كند. البته ما با جامعتين در ارتباط هستيم و قصدمان اين است كه تمام نيروهاي ارزشي را كنار هم قرار دهيم.

 

جامعتين وارد مصاديق انتخاباتي نمي‌شوند

 

يك عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينكه اصولگرايان قدم‌هاي موثري براي دستيابي به وحدت برداشته‌اند، گفت: نقش جامعتين در انتخابات آينده مجلس نقش ارشادي خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمين رضا آشتياني در گفت‌وگو با ايسنا، درباره تحركات اصولگرايان براي انتخابات مجلس دهم اظهار كرد: همان افرادي كه معمولا در دوره‌هاي قبل هم دست‌اندركار بودند الان هم مرتب در تهران، استان‌ها و شهرستان‌ها جلساتي دارند. مثلا آقاي تقوي چند جلسه خوب و مهم برگزار كرد و الان تقريبا هر هفته جلسه دارند. ايشان با آقايان ديگر از رهپويان و ايثارگران هم مرتب جلسه دارند و به تفاهمات بالاي 70 تا80 درصد رسيدند كه هسته مركزي در تهران باشد و در سراسر كشور كارهايي كه مي‌شود نشأت گرفته ازاين هسته مركزي باشد و وحدت صددرصدي ايجاد شود. وي افزود: تا به حال قدم‌هايي كه در جهت ايجاد وحدت بين اصولگرايان برداشته شده، قدم‌هاي خوبي بوده است. اينها مرتب با هم مي‌نشينند و راهكارهاي خوبي براي رسيدن به وحدت ارايه كرده‌اند و به نتايج خوبي رسيده‌اند. فكر مي‌كنم در آينده هم بهتر مي‌شود كه در كل كشور تشكل‌هايي كه براي فعاليت ايجاد مي‌شود از يك هسته مركزي در تهران نشات بگيرد.

نماينده مردم قم در مجلس درباره نقش جامعتين در دستيابي اصولگرايان به وحدت نيز تصريح كرد: احتمالا در مصاديق به اين شكل نخواهد بود كه جامعتين وارد ميدان شود اما در هدايت و ارشاد و راهنمايي تشكل‌هاي اصولگرا براي رسيدن به وحدت حتما نقش جامعتين نقش پررنگي خواهد بود. آشتياني با پيش‌بيني ورود اصلاح‌طلبان به عرصه رقابت‌هاي انتخابات مجلس دهم نيز گفت: اصولگرايان بايد با هم منسجم باشند كه حداقل خودشان با هم اختلاف نداشته باشند و جزيره‌اي كار نكنند كه لطمه بخورند، بلكه به انسجام و وحدت خوبي برسند كه بتوانند با اصلاح‌طلبان رقابت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون