• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3292 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۳ تير

خروج جامعه مدرسين از روند وحدت اصولگرايان براي انتخابات مجلس را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

ارايه ليست واحد بدون دخالت جامعتين

ناصر ايماني٭

در حال حاضر روند وحدت اصولگرايان روند كندي است و با فاصله هفت تا هشت ماهه‌اي كه تا انتخابات فرصت داريم، روند وحدت هنوز سرعت پيدا نكرده است. البته اين مساله طبيعي است و مي‌بينيم كه همين وضعيت هم در اردوگاه اصلاح‌طلب مشاهده مي‌شود. اصلاح‌طلبان نيز در رسيدن به وحدت و انسجام در درون خود هنوز روند كندي را طي مي‌كنند و سرعت نگرفته‌اند. جامعتين همواره نقش هماهنگ‌كننده و وحدت‌بخش را در درون جريان اصولگرايي به عهده داشته است. بنابراين جامعه مدرسين از معادلات و فعاليت‌ها حذف نخواهد شد اما ممكن است به ميزاني كه بعضي جريان‌هاي اصولگرايي از جامعتين انتظار نقش‌آفريني دارند، محقق نشود. ممكن است نقش جامعتين در روند وحدت به صورت كلي باشد و وارد مصاديق نشود وعملا نقش محدود‌تري نسبت به تمايل برخي افراد را به عهده بگيرد. البته نقش محدود‌تر جامعتين در روند وحدت و شركت آنها در فرآيندهاي كلي آن بهتر و محتمل‌تر است. ما در گذشته نيز اين تجربه را داريم كه جامعتين نقش هماهنگ‌كننده كلي جريان اصولگرا را به عهده گرفته است. هر چه جامعتين كمتر وارد انتخاب مصاديق ليست انتخاباتي اصولگرايان شود آسيب هم كمتر خواهد بود چرا كه در مساله انتخابات ما هر چه به تعيين ليست نزديك شويم، اختلاف نظرها نيز بيشتر مي‌شود. اگر جامعتين در تعيين ليست شركت كند هر گونه آسيب عدم توافق به جامعتين نيز مي‌رسد. بهتر است كه جامعتين خود را از اين آسيب‌ها دور نگه دارد و نقش ميانجي را به عهده بگيرد. در صورت عدم دخالت آنها در تعيين مصاديق اصولگرايان مي‌توانند به وحدت برسند. اينكه طيف‌هاي مختلف اصولگرايي وارد مصاديق شوند و جامعتين نقش هماهنگ‌كننده آن را به عهده بگيرد، مفيدتر است.

٭فعال سياسي اصولگرا

 

همگرايي اصولگرايان نياز به باز‌تعريف دارد

ابوالقاسم رئوفيان٭

در جريان اصولگرايي تلاش‌هايي با هدف همگرايي طيف‌هاي اين جناح صورت گرفته است اما متاسفانه اين تلاش‌ها فراگير نبوده است تا همه فعالان و احزاب اصولگرا در زير يك چتربتوانند زمينه وحدت را فراهم آورند. اگر بخواهيم اين تلاش‌ها به نتيجه برسد بايد نوعي بازخواني در شيوه و تاكتيك فعالان اين بخش صورت گيرد. به تعبيري بايد راه رسيدن به همگرايي اصولگرايي باز تعريف شود. اگر اين اتفاق بيفتد حتي با وجود اينكه زمان زيادي تا انتخابات مجلس باقي نمانده است باز هم مي‌توان به وحدت رسيد. باز تعريف و اتخاذ روش فراگير تنها راه همگرايي و وحدت نسبي بالاي اصولگرايان خواهد بود اما اگر روش كنوني همچنان ادامه پيدا كند، با مشكل مواجه خواهيم شد. جامعه مدرسين در گذشته دخالتي در انتخابات نكرده است و اكنون هم در انتخابات مجلس دخالت نخواهد داشت. استراتژي جامعه مدرسين همواره فراخوان عمومي براي برگزاري انتخابات پرشور با حضور حداكثري بوده است. اگر هم جامعه مدرسين بخواهد در انتخابات دخالت داشته باشد در اين صورت افراد مورد نظر را با شاخص‌هايي كه دارد مشخص كرده و مي‌سنجد. همچنين با وجوه اشتراك فراواني كه جامعه مدرسين با جامعه روحانيت مبارز و برخي احزاب اصولگراي مرتبط با جامعه روحانيت به جمع‌بندي خواهند رسيد. البته اگر به حضور افرادي كه به عنوان اصولگرايان تندرو شناخته مي‌شوند اصرار شود در اين صورت اقبال عمومي را در پي نخواهد داشت. مردم ديگر به نيروهاي تندرو گرايشي ندارند. در مجموع جامعه مدرسين يكي از راهنماهاي جريان اصولگرايي بوده است و مي‌تواند به روند وحدت در اين جريان كمك كند.

٭فعال سياسي اصولگرا

 

جامعه مدرسين تعيين تكليف نمي‌كند

اميررضا واعظ آشتياني٭

همواره نقش جامعه مدرسين راهنمايي جريان اصولگرايي بوده است. آنها هيچگاه براي اصولگرايان تعيين تكليف نكرده‌اند. اين مساله بستگي به اصولگرايان دارد كه به وحدت دست يابند يا خير. آنها خود بايد همچون دوره‌هاي گذشته به وحدت برسند. اين موضوع تنها مختص اصولگرايان نيست و اصلاح‌طلبان نيز براي رسيدن به وحدت تلاش مي‌كنند. اصولگرايان گام به گام به سمت وحدت حركت مي‌كنند. جامعه اصولگرايي جامعه وسيعي است و رسيدن به وحدت با توجه به گستردگي آن مشكل است. نشست‌هايي كه احزاب و گروه‌هاي مختلف با يكديگر دارند نشان مي‌دهد كه آنها مي‌خواهند كه به يك ليست واحد برسند. نشست برخي گروه‌ها به‌طور ادواري درون جريان اصولگرايي در حال انجام است. البته برداشت من اين است كه با توجه به اينكه گروه‌هاي زيادي مي‌خواهند وارد عرصه انتخابات شوند، احتمال تعدد ليست وجود دارد. بحثي مبني بر عقب‌نشيني جامعه مدرسين از انتخابات پيش‌نيامده است. جامعه مدرسين بر اساس تكليف شرعي كه دارد نقطه نظراتي درباره انتخابات و پررنگ بودن حضور مردم در انتخابات دارد و در اين زمينه نيز نقش فعالي را دارد. جامعه مدرسين از نگاه تكليفي به موضوع نگاه مي‌كند و در عين حال برد سياسي را هم مد نظر قرار مي‌دهد. اين‌طور نيست كه جامعه مدرسين عقب‌نشيني كند و رهنمودي براي انتخابات نداشته باشد. اسلام دين سياست است. در اين صورت مگر مي‌شود متوليان دين و بزرگان آن عقب‌نشيني كنند. جامعه مدرسين با رهنمود‌هاي خود و نگاه‌هايي كه منجر به حضور حداكثري مردم در انتخابات مي‌شود اصولگرايان را ياري خواهد كرد. اصولگرايان نيز از اين رهنمودها استفاده خواهند كرد.

٭عضو شوراي مركزي حزب موتلفه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون