• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5658 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۳۰ آذر

رضا جباري در گفت‌وگو با «اعتماد»:

تعطيلي ليگ به نفع پرسپوليس است

در اين برهه بركناري يحيي درست نيست

روزبه دلاور

به گزارش «اعتماد»، چند هفته‌اي است كه پرسپوليس از شرايط آرماني فاصله گرفته و اين اتفاق باعث عقب ماندن اين تيم از كورس قهرماني و طبعا ناراحتي هواداران پرشمار اين تيم شده است. هواداراني كه پس از فتح سه‌گانه در فصل پيش در فصل جاري هم انتظارات زيادي از يحيي و شاگردانش دارند. اما چرا پرسپوليس از ۹ بازي اخيرش فقط يك برد به دست آورده و به لحاظ فني هم عملكرد قابل دفاعي نداشته؟ اتفاقي كه باعث ‌شده بعضي از ‌هواداران پرسپوليس در فضاي مجازي خواستار بركناري يحيي شوند. رضا جباري يكي از پيشكسوتان اين تيم كه همواره از حاميان يحيي گل محمدي بوده بهتر مي‌تواند به اين سوال پاسخ دهد. در ادامه گفت‌وگوي اختصاصي خبرنگار اعتماد با اين پيشكسوت را مي‌خوانيد.

 

پرسپوليس مقابل استقلال خوزستان هم نتوانست برنده از زمين خارج شود. به نظر شما علت كسب يك مساوي مقابل تيم ته جدولي چيست؟

من اوايل بازي را نديدم كه چطور شد گل خورديم چون در تمرين تيم خودم بودم اما فكر مي‌كنم دريافت آن گل، تيم را به لحاظ روحي - رواني دچار مشكل مي‌كند. نمي‌دانم يك ربع، بيست دقيقه اول به پرسپوليس چه گذشت اما يك ضعف‌هايي مشهود است. تيمي كه افت مي‌كند به لحاظ روحي و تاكتيكي قابل مشاهده است و نمي‌شود كتمان كرد اما اينكه اين قضايا از كجا سرچشمه گرفته و چرا به اينجا رسيديم دلايل متعددي دارد.

چه دلايلي؟

خب يك بخشي از آن را يحيي در كنفرانس گفت كه به نظرم جاي آن صحبت‌ها در كنفرانس مطبوعاتي نبود. مي‌توانست در محفل ديگر يا مستقيم با هواداران در ميان بگذارد. چون اكثر هواداران مي‌دانند پرسپوليس چه مشكلاتي دارد. از بازيكنان مصدوم تيم يا حواشي ايجادشده اما مسوول فني تيم بايد بيشتر تمركز خودش را روي مسائل فني بگذارد. در مالكيت توپ و پرسينگ دفاعي پرسپوليس خوب بازي مي‌كرد كه دچار مشكل شده كه اينها دلايل مختلفي دارد. يك بخشي روحي - رواني است و يك بخش هم فني. به نظر من گروه فني تمركز كند روي كار فني‌. هرچقدر اين طرف و آن طرف بزنيم بيشتر دچار مشكل مي‌شويم.

پرسپوليس ۹ بازي است كه فقط يك برد داشته. در چنين مواقعي تيمي كه به لحاظ روحي آسيب‌پذير باشد خيلي سخت مي‌تواند به ‌شرايط آرماني برگردد. الان بازيكنان و كادرفني تحت فشار هستند، فكر مي‌كنيد‌ اين ‌تيم مي‌تواند به روزهاي خوبش برگردد؟

اصلا ماهيت پرسپوليس اين است يعني شما به عنوان بازيكن وارد اين باشگاه مي‌شويد يكسري محاسن دارد و يكسري مشكلات اينچنيني هم دارد. بايد هردو طرف را ديد. آن محبوبيت و شهرت فراوان. اينكه با چند بازي زود مي‌شود ترقي كرد و از يك طرف هم وقتي يك مقدار افت كني انتقادات به طرف شما مي‌آيد! پس بازيكني كه پيراهن پرسپوليس را بر تن مي‌كند بايد به اين ‌مقوله آشنا باشد. مگر آنكه آشنا نباشد يا آشنايش نكرده ‌باشند بعد بيايد در اين فضا گير كند و‌ نتواند از اين فضا خارج‌ شود. الان يكسري از بازيكنان پرسپوليس دچار اين مشكل شدند و انتقادات روي آنها سوار شده ‌و نتوانستند از اين فضا خارج شوند.

چطور مي‌توانند از اين فضا خارج ‌شوند؟

راهكارهاي متعددي دارد كه بازيكن به تنهايي نمي‌تواند حل كند قطعا نياز دارد با مشاورهايش صحبت كند و روانكاوي و روانشناسي بشود تا از اين فضا خارج‌ شود. مهم‌ترين ‌مساله خود فرد است حالا چه بازيكن يا سرمربي باشد اگر در اين فضا غرق شود قطعا آن فرد را پايين‌ مي‌كشد. ‌اول هم گفتم‌ كادر فني و بازيكنان از اين فضا بيايند بيرون. هرچقدر مصاحبه‌ كنند و هرچقدر وارد‌ جنگ شوند چه با تيم رقيب يا هواداران ‌خودي در مقام‌ پاسخگويي بربيايند ‌تيم دچار مشكل مي‌شود. توصيه‌ام ‌به يحيي اين است‌ كه از اين‌ فضا تيم را خارج ‌كند ‌و ‌حتي به ‌بچه‌ها اجازه ‌مصاحبه ‌ندهد و فقط تمركز كنند روي بازي. پرسپوليس به لحاظ تيمي و تاكتيكي هيچي از بالانشينان‌كم ‌ندارد ‌حتي به جرات بهتر هم هست اما در اين مقطع دچار افت شده است.

پرسپوليس بعد از بازي با شمس آذر ۴۰ روز فرصت دارد كه ريكاوري كند. فكر مي‌كنيد فرصت‌ خوبي براي برگشت به روزهاي اوج براي اين تيم است؟

به نظرم نكته درستي گفتي! من اصلا حواسم ‌نبود كه ۴۰ روز بازي‌ها تعطيل است. واقعا اين ۴۰ روز تعطيلي مي‌تواند به پرسپوليس كمك كند از طرفي در اين مدت تيم‌هايي كه خوب نتيجه گرفتند نياز به انجام بازي دارند و از طرفي تيم‌هايي كه خوب نتيجه نگرفتند نياز به زمان دارند كه از اين فضا خارج شوند. اين وقفه به نفع پرسپوليس است و مي‌توانند‌كاملا از اين فضا رها شوند. مديريت نقش اساسي دارد كه از اين فضاي حاشيه‌اي خارج شوند. الان هم ‌اگر بازي‌هاي عقب‌افتاده‌اش را ببرد سه امتياز فاصله است و پرسپوليس دوباره‌ مي‌تواند مدعي قهرماني باشد و به همان تيمي كه هواداران ‌دوست دارند‌ تبديل شود. به شرطي كه از مسائل حاشيه‌اي خارج‌ شود.

بعضي از هواداران پرسپوليس هم‌ خواهان‌ تغييركادر فني اين تيم هستند. نظر شما در اين باره چيست؟

يحيي خودش در پرسپوليس بازي كرده با اين فضا آشنا است و وقتي ‌تيم ‌نتيجه‌ نگيرد اين فشارها وجود دارد اما با يك برد دوباره ‌هواداران‌ حمايت مي‌كنند. هوادار دنبال اين است كه تيمش نتيجه بگيرد اما اينكه چه چيزي به نفع تيم است يك ‌مقدار مسائل كارشناسانه است كه بايد درباره آن صحبت شود. شخصا معتقدم با تغيير كادر در اين برهه زماني اصلا به نفع تيم ‌نيست مگر آنكه ‌تمام‌ هواداران به اين مساله برسند. حرف‌ من حرف همه هواداران است اما الان ‌بركناري يحيي خواسته همه هواداران نيست و بخش بزرگي از هواداران هم‌ خواهان ‌ماندگاري يحيي هستند‌ چرا كه نتايج خوبي با اين تيم گرفته. به نظر من به اين تيم اگر فرصت داده شود برمي‌گردد چرا كه مربي و بازيكنان خوبي دارد. در اين مقطع اجازه بدهيم تيم كارش را انجام ‌دهد مگر آنكه خلافش ثابت شود و يك راه نزولي در پيش بگيرد. به نظرم اتفاق خيلي خاصي رخ نداده كه به فكر تغيير كادر فني باشند.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون