• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5686 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۳ بهمن

ستاره جمهوري‌خواهان خاموش شد

«ترامپ» بي‌رقيب؟

ران ديسنتيس، فرماندار ايالت فلوريدا كه به عنوان خطرناك‌ترين رقيب دونالد ترامپ وارد انتخابات مقدماتي جمهوري‌خواهان شد، روز يكشنبه اعلام كرد كه كمپين خود را به حالت تعليق درآورده و از اين به بعد، از كارزار انتخابات ترامپ حمايت مي‌كند.
پس از عملكرد ضعيف و نااميدكننده ديسنتيس در انتخابات درون‌حزبي هفته گذشته آيووا، او در اطلاعيه‌اي ويديويي، انصراف خود را اعلام كرد.
ديسنتيس گفت: «اگر راهي بود كه بتوان به نتيجه مطلوبي رسيد، قطعا انجام مي‌دادم، اما نمي‌توانم از حاميانم درخواست كنم كه داوطلبانه وقت و منابع خود را پاي كمپيني صرف كنند كه راهي به پيروزي ندارد. بنابراين از امروز كارزار انتخاباتيم را متوقف مي‌كنم.» سپس او سعي كرد طرفدارانش را به حمايت از ترامپ تشويق كند: «در حالي كه اختلافاتي (مانند نحوه مديريت همه‌گيري كرونا) با دونالد ترامپ دارم، اما او گزينه برتري نسبت به جو بايدن، رييس‌جمهور مستقر است.»
او خاطرنشان كرد: «من سوگندنامه‌اي امضا كردم كه از نامزد منتخب جمهوري‌خواهان حمايت كنم و به عهدم وفادار خواهم بود. ترامپ از حمايت من برخوردار است، زيرا نبايد باور قديمي جمهوري‌خواهان قدرت بگيرد. نيكي هيلي كه مواجب‌بگير كمپاني‌هاي بزرگ است، اين نوع تفكر را نمايندگي مي‌كند.» خروج ديسنتيس از رقابت‌هاي مقدماتي باعث شد كه نيكي هيلي تنها رقيب ترامپ باقي بماند. اكنون رييس‌جمهور سابق در نظرسنجي‌ها پيشتاز بوده و هيلي زمان زيادي براي كم‌ كردن فاصله خود با او ندارد. تصميم ديسنتيس چند روز پس از جلسه او با حاميان مالي‌اش عمومي شد. در ابتداي هفته روشن شد كه ديگر حمايت مالي كافي و توجيهي براي ادامه كارزار انتخاباتي او وجود ندارد. ديسنتيس و همسرش (كيسي ديسنتيس) در عصر يكشنبه اين تصميم را گرفته و بسياري از كاركنان و حاميان ارشد انتخاباتي فرماندار فلوريدا را شوكه كردند. دو تن از حاميان مالي كانديداهاي محافظه‌كار به سي‌ان‌ان گفتند كه او شخصا با حاميان مالي‌اش تماس گرفت و به آنها گفت كه هيچ راهي به پيروزي وجود نداشته و الان زمان انصراف است. ديسنتيس به حاميانش گفت كه ديگر دليلي براي اتلاف بيشتر وقت و پول در ادامه كارزار انتخاباتيش نمانده و افزود تا زماني كه ترامپ در رقابت‌ها حضور دارد، هيچ مسيري به پيروزي ديده نمي‌شود. ديسنتيس به شعارهاي حضار ميتينگ‌هاي انتخاباتيش اشاره كرد كه مي‌گفتند: «اگر ترامپ نبود، به تو راي مي‌داديم»! دو منبع مذكور افزودند كه ديسنتيس واقف است كه هنوز جوان است و شانس كافي براي كسب نامزدي جمهوري‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۸ را دارد. او مجبور شد كه از ترامپ حمايت كند. ناكامي ديسنتيس ضربه‌اي سنگين به آينده نويدبخش ستاره جمهوري‌خواهان وارد كرد و عملكرد ضعيف‌تر از انتظارات در رقابت‌ها باعث شد موجي از ترديد ميان متحدين و مشاورين نزديكش شكل بگيرد. برخي باور دارند كه ديسنتيس زمان زيادي را صرف حمله به ترامپ كرد. سايرين نيز تيم او را به دست‌كم گرفتن نيكي هيلي متهم مي‌كنند. هنوز عده زيادي باور دارند كه او مي‌توانست تلاش بيشتري براي خارج ‌كردن حزب جمهوري‌خواه از سلطه ترامپ انجام داده و طرفداران وفادار او را به سمت خود بكشاند. استيو ديس، كارشناس محافظه‌كار امريكايي و حامي فرماندار فلوريدا به سي‌ان‌ان گفت: «خيلي ساده‌ است به‌رغم پرونده‌سازي دموكرات‌هاي عليه ترامپ، راي‌دهندگان حاضر نشدند از رييس‌جمهور سابق عبور كنند. اين دور انتخابات زمان مناسبي براي حضور ديسنتيس نبود.» فرماندار فلوريدا نيز به نوبه خود بخشي از مسووليت عملكرد ضعيفش در برابر برخي حوزه‌ها مانند آب‌وهواي سرد آيووا، وفاداري رسانه‌هاي راستگرا به ترامپ و رگبار تبليغات منفي عليه خود را بر عهده گرفت.او از تنها چيزي كه رضايت داشت و پشيمان نبود، تبليغ كارنامه مديريتيش به عنوان فرماندار فلوريدا بود كه پيش از ورود رسمي به انتخابات، در سخنراني‌اش به آن مباهات مي‌ورزيد. نتيجه انتخابات هفته گذشته آيووا ضربه‌اي سهمگين تلقي شد. ديسنتيس وعده داده بود كه پيروز اين ايالت مي‌شود و حتي به عملكرد ميداني ستاد انتخاباتيش افتخار مي‌كرد و آن را سلاح مخفي كارزار خود مي‌دانست. در عوض، او با ۳۰ درصد اختلاف از ترامپ و در فاصله كمي از نيكي هيلي، در جايگاه دوم قرار گرفت. او سوگند خورده بود كه به مبارزه ادامه مي‌دهد، اما پس از افتضاح آيووا، به مرور براي بسياري از نزديكانش روشن شد كه كمپين ديسنتيس به انتهاي مسير خود رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها