• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5686 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۳ بهمن

سوءاستفاده از عنوان تشكل‌هاي فرهنگيان

محمد داوري

سايت رسمي وزارت آموزش و پرورش روز چهارشنبه 27 دي ماه بيانيه‌اي را تحت عنوان قدرداني شوراي هماهنگي تشكل‌هاي فرهنگيان سمنان از رييس‌جمهور به خاطر اجراي رتبه بندي معلمان منتشر كرده و متن كامل آن را روي سايت قرارداده است كه به نظر مي‌رسد عنوان مبهم و كلي شورا و تشكل‌هاي فرهنگيان در ذهن مخاطب اين پيام را منتقل مي‌كند كه همه تشكل‌هاي فرهنگيان استان سمنان در اين اقدام يعني صدور بيانيه تشكر از رييس دولت نقش داشتند و موافق اين بيانيه بوده‌اند.
از آنجاكه به لطف دولت گذشته و وزارت علي اصغر فاني جايگاهي به عنوان مشاور وزير در امور تشكل‌ها ايجاد شد و در حال حاضر هم وجود دارد، مي‌شود از هاشمي‌نكو كه در حال حاضر اين سمت را برعهده دارد، پرسيد كه وقتي از شوراي هماهنگي تشكل‌ها سخن به ميان مي‌آيد، منظور چه تشكل‌هايي است و اين تشكل‌ها رسميت و مشروعيت خود را از كجا و چگونه به دست آورده‌اند؟ و نكته ديگر كه اسامي اين تشكل‌ها قيد شود و دبيران كل آنها معرفي شوند تا مخاطب دقيقا بداند كه چقدر اين عنوان واقعيت دارد و چه كساني و با چه انديشه‌ها و انگيزه‌هايي از عنوان شوراي تشكل‌هاي فرهنگيان استفاده مي‌كنند.
به نظر مي‌رسد بدون مشخص كردن هويت تشكل‌هاي مدعي استفاده از اين عنوان، يك بداخلاقي مدني و يك تخلف حقوقي است و در اصل سوءاستفاده از عنوان تشكل‌هاي فرهنگيان است كه طيف گسترده‌اي را شامل مي‌شود و حداقل مي‌شود گفت در عرصه صنفي و سياسي دو جريان كلي تشكل‌هاي اصلاح‌طلب و تشكل‌هاي اصولگرا را شامل مي‌شود و اگر تشكل‌هاي مستقل از اين دو طيف را هم در نظر بگيريم سه دسته را شامل خواهد شد. لذا مشاور وزير آموزش و پرورش در امور تشكل‌ها وظيفه قانوني و اخلاقي دارد كه نخست با همه طيف‌ها در تعامل باشد مانند الگویي كه در زمان وزارت سيدمحمد بطحايي شكل گرفت. با راه‌اندازي خانه انديشه‌ورزان و اختصاص دفتري براي همه تشكل‌هاي جريان‌هاي مختلف و دعوت از همه طيف‌ها صداي همه آنها را مي‌شنيدند و ديدگاه‌ها و نظرات همه آنها را منعكس مي‌كردند، عمل كنند و اگر چنين اراده‌اي ندارند حداقل هويت تشكل‌هاي همسو با خود را مشخص كنند تا مخاطبان دچار اشتباه نشوند. در غير اين صورت عناوين كلي و مبهم سوءاستفاده‌اي خواهد بود كه بايد هم مشاور وزير، هم شخص وزير و هم دست‌اندركاران چنين بيانيه‌هايي پاسخ دهند. صرف نظر از اينكه موضوعاتي مانند اجراي ناقص رتبه‌بندي نه تنها جاي تشكر ندارد، بلكه جاي تاسف و گلايه دارد و به بهانه رتبه‌بندي از افزايش حقوق معلمان به تناسب تورم سرباز زدند و بسياري از بي‌تدبيري‌هاي ديگر كه روز به روز بر بي اعتمادي و بي انگيزگي معلمان افزوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها