• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5686 -
  • ۱۴۰۲ سه شنبه ۳ بهمن

روتين بچه‌ها را از خودتان دريغ نكنيد

غزل حضرتي

شايد از خودتان بپرسيد كه چرا بچه‌داري در زمان‌ ما براي پدرها و مادرهاي‌مان خيلي آسان‌تر بود و امروز از سخت‌ترين كارهاي روي زمين محسوب مي‌شود؟ چرا پدرها و مادرهاي‌مان اين حجم از درگيري را با بچه‌هاي‌شان نداشتند كه ما داريم؟ چگونه با داشتن 3، 4 بچه از پس هزار كار برمي‌آمدند و ما با يك يا نهايتا دو بچه در روزمره‌مان مانده‌ايم؟ اگر كمي ريزبيني داشته باشيم و نگاهي به كودكي‌هاي خودمان بيندازيم، مي‌بينيم كه ما به كل متفاوت از بچه‌هاي‌مان بزرگ شده‌ايم. هيچ كدام از ما اين حجم از اسباب‌بازي را نداشتيم ولي به جايش همبازي‌هاي زيادي داشتيم، از خواهر و برادرهاي خودمان گرفته تا بچه‌هاي فاميل و همسايه. مراودات خانواده‌ها با هم آنقدر زياد بود كه هيچ‌ وقت دغدغه پر كردن وقت بچه‌ها را نداشتند. هر جا بزرگ‌ترها مي‌رفتند، ما هم مي‌رفتيم. هيچ ممنوعيتي براي حضور بچه‌ها در هيچ مهماني، ختم يا عروسي نبود. 
ما در كودكي به ياد نداريم كه پدر و مادرهاي‌مان با ما بازي كرده باشند، وقت اختصاصي براي هر كدام از ما گذاشته باشند و روزي مثلا نيم ساعت بنشينند و با ما همبازي شوند. اما ما در مقام پدر و مادر بايد روزي نيم‌ساعت هم شده براي هر كدام از بچه‌ها وقت باكيفيت يا همان Quality Time را بگذاريم، بازي كنيم، دل به دل‌شان بدهيم تا مطمئن شويم وظيفه‌مان را انجام داده‌ايم. 
يكي از راه‌هاي سعادت در بچه‌داري امروزي، داشتن روتين است. بچه‌ها عاشق روتين‌اند. مطمئن باشيد اگر اين روتين را در زندگي كودكان‌تان اعمال كنيد، شما هم عاشقش مي‌شويد. ذهن بچه‌ها دوست دارد منظم باشد. سر يك ساعت مشخص از خواب بلند شود، صبحانه بخورد، از خانه بيرون برود، بعدازظهر خوراكي‌اش را سر ساعت بخورد، سر ساعت شام بخورد و بخوابد. حتما در طول انجام اين كارها با مقاومت كودك مواجه مي‌شويد، اما بدانيد و آگاه باشيد، هرچه زودتر براي كودك‌تان روتين درست كنيد، زودتر بازي را برده‌ايد. 
كارشناسان كودك مي‌گويند بهتر است روتين خواب كودك را از 6 ماهگي درست كنيد؛ يعني چه؟ يعني اينكه براي او ساعت خواب بگذاريد، اينكه بگوييد حالا چه كاري است بچه‌ام ساعت 7 بخوابد، از كار و زندگي و مهماني بيفتم كه در 6 ماهگي 7 شب بخوابد؟ حالا كو تا مدرسه كه مجبور شود 6 صبح بيدار شود؟ نه دوستان، اشتباه نكنيد. اين روتين فقط براي بيدارباش صبح و مدرسه نيست، اين كار را مي‌كنيم كه هم خودمان زندگي كنيم، هم بچه درست زندگي كند، هم ذهنش آرام  بگيرد. 
اگر كودك‌تان عادت كرد 7 صبح بيدار شود، يعني شب را خوب خوابيده، يعني شامش را به موقع خورده، يعني از 10 شب تا 2 بامداد كه زمان ترشح هورمون رشد است را او خواب بوده و رشد را از دست نداده است. كارشناسان رشد كودك معتقدند در كودكاني كه دير مي‌خوابند يا الگوي خواب منظمي ندارند، اين عامل باعث مي‌شود كه ترشح اين هورمون مختل شود، چون بيشترين ميزان ترشح اين هورمون را در شب و دو ساعت ابتدايي خواب داريم از اين رو كودكاني كه دير مي‌خوابند يا الگوي خواب منظمي ندارند، ترشح اين هورمون در آنها مختل مي‌شود.
آنها همچنين توصيه مي‌كنند كودك تا حد امكان يك ساعت قبل از خواب، قندهاي ساده مثل شكر، شكلات، آب‌‌نبات، تافي و... مصرف نكند، چون قندهاي ساده نيز در ترشح هورمون رشد اختلال ايجاد مي‌كنند.
كارهايي مثل زمان دادن به كودك براي اتمام بازي‌اش، داشتن روتين منظم مثل حمام بردن شبانه، قصه خواندن پيش از خواب، پخش كردن لالايي محبوبش، تاريك كردن خانه مي‌تواند در ترغيب بچه‌ها به سمت خواب موثر باشند. مغز كودك مي‌داند وقتي حمام مي‌كند و پيژامه‌اش را مي‌پوشد، وقتي صداي قصه مادر يا پدر مي‌آيد و لالايي پخش مي‌شود، بايد دستور خواب  بدهد. 
حالا اين كار چه سودي براي پدر و مادر دارد؟ ممكن است شما را از مهماني‌هاي شبانه‌اي كه داشتيد، محروم كند، ممكن است لازم باشد هر جا كه هستيد مجبور باشيد 8 شب خود را به خانه برسانيد. اما اين مي‌شود كار هر شب‌تان. ديگر ذهن خودتان هم منظم مي‌شود. آن وقت است كه شما و همسرتان مي‌توانيد در آرامش شام بخوريد، صحبت‌ كنيد، فيلمي تماشا كنيد، كارهاي عقب‌افتاده‌تان را انجام دهيد و از همه مهم‌تر براي خودتان وقت بگذاريد. آرامش و سكوت خانه را تجربه كنيد. 
اينكه كودك‌تان تا آخرين لحظه‌اي كه شما بيداريد، بيدار باشد و از سر و كول‌تان بالا برود و دايم مجبور باشيد بكن نكن بكنيد و يك لحظه نتوانيد براي خودتان گوشه‌اي خلوت كنيد، فاجعه است. مادرها و پدرها عاشق بچه‌هاي‌شان هستند، اما نياز دارند براي اينكه صبح روز بعد بتوانند با انرژي روزشان را با كودكان‌شان آغاز كنند، زمان مفيدي را براي خود داشته باشند. اين زمان را از خود دريغ نكنيد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها