تجارت چيني در فوتبال اروپا
گزارش «اعتماد» از تغيير زمان پخش بوندس ليگا
علي ميرزايي / فوتبال تجارتي بزرگ و سودآور است. درآمد كلان از جيب اسپانسر و مخاطبان تامين ميشود، بنابراين بازاريابي فوتبال اهميت زيادي دارد. امروزه هواداران چيني تصميم ميگيرند كه بازيكنان اروپايي كي وارد زمين شوند. بعد از انگلستان و اسپانيا نوبت به بوندس ليگا رسيده است.
بازاريابي و پخش تلويزيوني دو منبع اصلي تامين مالي فوتبال اروپا هستند. ليگهاي اروپايي براي جذب هوادار، برنامه مسابقات را با چينيها هماهنگ ميكنند. تعدادي از مسابقات انگليس و اسپانيا در 2 عصر برگزار ميشود، به اين ترتيب مسابقات ميتواند به طور زنده در چين پخش شود. آلمان كشور بعدي است كه مجبور به انطباق با اين روال است. ليگ آلمان در حال برنامهريزي براي برگزاري بازيهاي يكشنبه فصل 17-2016 در 1:30 بعدازظهر است، اين خبر خشم هواداران آلماني را در پي داشته است. اما آسيا آنقدر ارزش دارد كه جلوي هر ترديدي را بگيرد؛ پاي مقدار زيادي پول در ميان است. آلمان راه انگليس را دنبال ميكند، ليگ برتر در چين موفقيت عظيمي به دست آورده است. حق پخش تلويزيوني بينالمللي ليگ جزيره ـ براي فصل 17ـ2016 ـ حدود 860 ميليون يورو است كه مقدار زيادي از آن مربوط به بازار آسياست. فوتبال آلمان حداكثر ميتواند انتظار 162 ميليون يورو داشته باشد. درآمد حق پخش بايرن در مجموع 75 ميليون يورو است در حالي كه تيمهاي ته جدولي «ليگ جزيره» هم بيش از 130 ميليون يورو كسب ميكنند.
برنامه زماني جديد
«دي اف ال» ليگ آلمان است كه بوندس ليگا 1 و 2 را برگزار ميكند. مدير اجرايي ليگ«كريستين سيفرت» قصد دارد در قرارداد پخش بعدي به رقم يك ميليارد يورو دست يابد. آلمان در قراردادي 4 ساله- تا 2017- به ارزش 5/2 ميليارد يورو است. در مقابل ليگ برتر انگليس حق پخش تلويزيوني خود را با قراردادي سه ساله- از 2016 به بعد- به مبلغ 7 ميليارد يورو فروخته. ديافال حقوق فصل 18-2017 را در آوريل سال آينده خواهد فروخت. سيفرت به هواداران خبر داده كه ممكن است سازمان ليگ دست به «اقدامي دوستنداشتني» بزند. منظور او تغيير ساعت برگزاري مسابقات براي هماهنگي با بازار آسياست. گزارش مجله « اسپانسرز» اين موضوع را فاش ساخت. طرحي آماده شده است كه در صورت تاييد برنامه زماني بوندسليگا را متفاوت ميكند. در اين برنامه مسابقات شنبه در 15:30، يكشنبه در 13:30 و رقابتهاي دوشنبه در 20:15 برگزار خواهد شد، در ضمن هيچ خبري از مسابقات جمعه شب نيست. تمركز مسابقات در شنبه باقي ميماند؛ نيمي از مسابقات در شنبه و باقي آنها در روزهاي يكشنبه و دوشنبه برگزار ميشود. سيفرت اعتقاد دارد زمان مسابقات دوشنبه استراحتي براي تيمهايي است كه پنجشنبه شب در ليگ اروپا بازي ميكنند. سيفرت افزود: «اين كار ديافال براي در نظر گرفتن شرايط همه است. ليگهاي ديگر كار خود را ساده ميكنند و به جز پول به ساير جذابيتها فكر نميكنند.» برنامه جديد احتمالا از ابتداي فصل 18-2017 اجرا ميشود.
طرح رومنيگه براي بازاريابي و انتقاد به انحصار شبكه «اسكاي»
سيفرت در گفتوگو با «دي ولت» دستيابي به رقم يك ميلياردي را هدفي واقعبينانه عنوان كرد. در پرتوي قرارداد تلويزيوني بزرگ انگليس، حركت بعدي آلمانها كليد راهي براي رقابت است. سيفرت ميگويد «قرارداد ليگ جزيره پيامدي براي بوندس ليگا دارد. پول به سمت بوندس ليگا سرازير ميشود و بايد به صورت هوشمندانه سرمايهگذاري شود. ما نبايد كوركورانه به دنبال هويجي كه انگليس جلوي ما آويزان كرده است برويم، بلكه بايد مراقب باشيم كه ايتاليا و اسپانيا يك بار ديگر ما را جا نگذارند.» در ميان تلاشها براي انتقال بازيها به دوشنبه، مدير اجرايي بايرن اعتقاد دارد كه اين كار منجر به افزايش درآمد باشگاهها نميشود. رومنيگه ميگويد: «مدت طولانيتر پخش، پول بيشتري نميآورد رقابت چرا.» او منتقد تسلط شبكه «اسكاي» بر بوندس ليگا است. رييس بايرن گفت: «ما بايد راه انگليس را برويم و افراد بيشتري را به بازار پرداخت تلويزيوني بياوريم. بايد فشار مسابقات را براي افزايش درآمد بيشتر كنيم.» رومنيگه از باشگاهها ميخواهد كه در مورد پخش تلويزيوني مذاكره كنند. مدير اجرايي بايرن اعتقاد دارد ليگ آلمان و مسابقات آن ارزشي بيش از قرارداد پخش منعقد شده دارد. بارسلونا و رئال با مذاكرات حق پخش- هر يك- 150 ميليون يورو درآمد كسب ميكنند, دو برابر بايرن. رومنيگه اعتقاد دارد اين اختلاف درآمد كار باشگاههاي آلمان در اروپا را مختل ميكند. او ادامه ميدهد «اگر ما بخواهيم حق تلويزيوني خود را بازاريابي كنيم ميتوانيم 200 ميليون يورو كسب كنيم؛ سه برابر رقم كنوني.»