• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3122 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ آذر

خبر كوتاه

قيمت‌هاي جديد پنج نوع نان در تهران

 بر اساس توافق استانداري تهران با اتحاديه‌هاي نان، از ديروز قيمت نان سنگك ۸۰۰ تومان، بربري ۷۰۰ تومان، تافتون سنتي ۴۲۵ تومان، تافتون گردون ۲۲۵ تومان و نان لواش ۲۲۵ تومان شد. رييس اتحاديه نان‌هاي حجيم و نيمه حجيم تهران در حاشيه كارگروه تعيين قيمت نان در استانداري تهران با بيان اينكه نرخ نان بايد از سال 91 افزايش مي‌يافت، گفت: دولت هم‌اكنون گندم را هر كيلوگرم 1150 تومان خريداري مي‌كند و به كارخانجات آرد با سوبسيد هر كيلوگرم را 465 تومان مي‌فروشد و اكنون با 200 تومان افزايش به 665 تومان مي‌فروشد كه بازهم يارانه زيادي مي‌دهد. بايد به سمتي حركت كنيم كه قيمت گندم و آرد و نان اصلاح و به روز شود. وي گفت: تاكنون آرد را به قيمت هر كيلوگرم 610 تومان مي‌خريديم كه قرار شد از اين به بعد براي نان‌هاي حجيم هر كيلوگرم 850 تومان بفروشند. هزينه‌هاي كارگري و ديگر هزينه‌ها در قيمت نان تاثيرگذار است اما اتحاديه‌ها توافق كردند كه نان را فعلا با قيمتي كه دولت اعلام كرده است عرضه كنند تا سال آينده تصميم‌گيري جديدي صورت پذيرد.

تحليل بازار طلا و ارز از زبان قائم‌مقام وزير

قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: بنگاه‌ها، جامعه تجار و بازرگانان قبل از مذاكرات هسته‌يي تقاضاهاي خود را در بازار ارز عملي نكردند و منتظر نتايج مذاكره باقي ماندند ولي بعد از مذاكرات به دليل حجم تقاضاي زياد، قيمت ارز افزايش يافت و به دنبال آن نرخ طلا نيز بالا رفت. مجتبي خسروتاج اظهار كرد: معمولا روال كلي قيمت طلا به اين صورت است كه همگام با نرخ ارز حركت مي‌كند و در اكثر مواقع نرخ ارز و طلا به موازات يكديگر افزايش يا كاهش دارند و طلا نيز از نرخ بازار جهاني متاثر بوده و نرخ بازار جهاني نيز در بازار داخلي تاثيرگذار است. در سال‌هاي بعد از انقلاب همواره نرخ ارز در جهتي معكوس از قيمت نفت حركت مي‌كرد؛ به اين معني كه اگر قيمت نفت در بازار جهاني بالا مي‌رفت نرخ ارز كاهش مي‌يافت و برعكس. قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: زماني كه قيمت نفت در بازار جهاني كاهش مي‌يابد اين انتظار رواني براي بنگاه‌هاي اقتصادي به وجود مي‌آيد كه چون قيمت نفت كاهش يافته بنابراين درآمد حاصل از صادرات نفت نيز كاهش مي‌يابد و اين موضوع مي‌تواند در موجودي ارزي كشور تاثيرگذار باشد. خسروتاج بيان كرد: زماني كه قيمت نفت پايين مي‌آيد تصور بنگاه‌ها اين است كه اين موضوع بر درآمدهاي ارزي كشور تاثير مي‌گذارد و درآمدهاي نفتي كاهش مي‌يابد و به دنبال آن، عرضه ارز نيز كم مي‌شود و اگر چنانچه تقاضاها در حد خودش باقي بماند، طبيعي است كه اين موضوع منجر به بالا رفتن نرخ ارز مي‌شود. قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار كرد: بنگاه‌ها و جامعه تجار و بازرگانان كشور زماني كه قرار بود در رابطه با مذاكرات 1+5 تصميم‌گيري شود، منتظر نتيجه ماندند و خريدي انجام ندادند تا نتيجه مذاكرات مشخص شود و در واقع تقاضاهاي خود را در بازار عملي نكردند. بعد از مذاكرات به دليل حجم تقاضاي زياد، قيمت ارز افزايش يافت و چون نرخ ارز و طلا به موازات هم حركت مي‌كنند قيمت طلا نيز افزايش يافت.

پيش‌بيني بازار طلا و ارز در روزهاي آينده

 رييس اتحاديه طلا و جواهر با بيان اينكه قيمت طلا و دلار هيجاني است، پيش‌بيني كرد كه قيمت‌ها به مرور واقعي شوند و در نقطه‌يي به تعادل برسند و ثابت شود ولي زمان آن مشخص نيست. محمد كشتي‌آراي، اظهار كرد: در حال حاضر يكي از موضوعات مهم در بازار ارز، بحث كاهش شديد قيمت نفت در بازار‌هاي جهاني است كه باعث بالارفتن ارزش دلار شده است و بالا‌رفتن ارزش دلار در برابر ديگر ارز‌ها باعث افزايش قيمت سكه و طلا نيز شده است. وي گفت: نكته‌ قابل تامل اين است كه دفعات قبل زماني كه هيجان قيمت به بازار طلا و ارز وارد مي‌شد، تعداد متقاضيان افزايش مي‌يافت ولي با توجه به اينكه دست‌اندركاران طلا تصور مي‌كنند اين موضوع شوك قيمتي است كه به بازار طلا وارد شده و در زماني قيمت طلا كاهش خواهد يافت بنابراين ميزان تقاضا افزايش نيافت. رييس اتحاديه طلا و جواهر در رابطه با تاثير مذاكرات هسته‌يي بر روند قيمتي در بازار گفت: مذاكرات هسته‌يي بحث كلي سياست و اقتصاد كشور است و به طور كلي در همه حوزه‌ها تاثيرات خود را مي‌گذارد و در واقع بحث مذاكرات اثرات كلي در اقتصاد كشور دارد. در بازار روز گذشته سكه تمام با كاهش 8500 توماني به 952 هزار تومان رسيد و هر دلار امريكا نيز 100 تومان كاهش يافت و 3460 تومان فروخته مي‌شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون