• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3122 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ آذر

همزمان با پيشروي ارتش عراق اعلام شد

گزارش تكان‌دهنده عبادي از فساد در ارتش

 

شرايط ميداني در جنگ ميان ارتش عراق و تروريست‌هاي داعش حساس‌تر از گذشته دنبال مي‌شود. خبرگزاري‌هاي عربي به نقل از يك منبع آگاه روز گذشته اعلام كردند بيش از 160 داعشي در حمله ناكام خود به شهر كركوك كشته شده‌اند. اين منابع آگاه افزوده‌اند جنگنده‌هاي ائتلاف نيز 100 عضو ديگر از داعشي‌هاي مجروح را كه در بيمارستان حويجه تحت مداوا بودند هدف قرار داده‌اند و آنها را به هلاكت رسانده‌اند. همچنين محمد كمال از اعضاي شوراي استانداري كركوك در خصوص اين حمله به العربيه گفته است: اين حمله از دو محور صورت گرفته و اعضاي داعش شب هنگام توانسته‌اند جاي پايي را براي خود ايجاد كنند اما پس از مدتي مجبور به عقب‌نشيني شده‌اند و تلفات بسيار زيادي داشته‌اند. وي اعلام كرد اين حمله در نطفه خفه شد و با كمك تمهيداتي كه از قبل به اين منظور در نظر گرفته شده بود، آنها حتي نتوانستند يك متر هم پيشروي كنند. از سوي ديگر در ادامه پيشروي‌هاي پيشمرگ‌هاي عراقي، اين نيروها در حمله‌يي زميني تعدادي از روستاهاي تحت تصرف داعش در جنوب شرق موصل را تحت كنترل خود درآوردند. در پي آن نيز جنگنده‌هاي ائتلاف مواضع داعش را در اين منطقه هدف قرار دادند و 25 داعشي را به هلاكت رساندند.
در همين راستا، سعيد مموزيني، مسوول اطلاع‌رساني شعبه 14 حزب دموكرات كردستان در نينوا در مصاحبه با الشرق الاوسط اعلام كرد: نيروهاي پيشمرگ در حمله‌يي گسترده، تمام روستاهاي شهرستان مخمور و ناحيه كوير (60 كيلومتري غرب اربيل) را تحت كنترل خود درآورده‌اند. در اين حمله دست‌كم 75 تروريست داعش به هلاكت رسيده‌اند. گفتني است داعش در بيانيه‌يي اذعان داشت كه ضربات سنگيني در موصل خورده و تعداد زيادي از نيروهاي خود را از دست داده است. در اين بيانيه آمده است: افراد نفوذي در «ولايت نينوا» حضور دارند كه به نفع ائتلاف صليبي عليه داعش جاسوسي مي‌كنند. داعش همچنين اعلام كرد: آنها از دستگاه‌هاي شنود مختلف استفاده كردند تا دشمنان ما را مجهز سازند و ما در نتيجه اين امر تعداد زيادي از «ياران» خود را از دست داديم. داعش همچنين در راستاي توجيه قطع تماس‌ها در موصل نيز تصريح كرد: جنگنده‌هاي صليبي خطوط ارتباطي داعشي‌ها را زيرنظر داشتند و تحركات آنها را دنبال مي‌كردند به همين دليل داعش تصميم گرفت دكل‌هاي مخابراتي را هدف قرار دهد.
آمار هولناك عبادي
شرايط كنوني در عراق را بايد نتيجه اتحاد ميان ارتش، نيروهاي مردمي عراق و پيشمرگ‌هاي كرد اين كشور دانست كه باعث شده است داعش نتواند مانند گذشته در عراق فعاليت كند تا ديگر شاهد واقعه‌يي مانند موصل نباشيم، كه در يك حمله شبانه اين شهر به دست نيروهاي داعش بيفتد. گفتني است هنگام پيشروي داعش نيروهاي نظامي و امنيتي عراق كه از فساد گسترده رنج مي‌بردند به طور كامل متلاشي شدند و كاروان‌هاي نظامي با تمام ادوات خود به سوي مناطق امن‌تر از جمله اقليم كردستان پا به فرار گذاشتند.  شايد يكي از دلايل به وجود آمدن اين واقعه را مي‌توان در گزارشي ديد كه نخست وزير عراق به پارلمان اين كشور ارايه داد.
حيدر عبادي، نخست‌وزير عراق در اقدامي پرده از فساد در ارتش اين كشور برداشت و اعلام كرد كه به شكل سختگيرانه‌يي با فساد در بدنه دولت و ارتش برخورد خواهد كرد. او همچنين در آماري هولناك از ارتش عراق عنوان كرد در نيروهاي مسلح عراق 50 هزار اسم جعلي (نظامي فضايي) وجود دارد كه در چهار لشكر عراق حقوق مي‌گيرند و برخي از آنها حتي وجود خارجي ندارند كه اين موضوع تبديل به يك فاجعه در نيروهاي مسلح عراق شده است.
نخست وزير عراق در ادامه گزارش خود گفت: برخي از اين اسامي جعلي بوده و برخي ديگر به طور كلي وجود خارجي ندارند و صرفا براي گرفتن حقوق از نهادهاي نظامي براي آنها سند‌سازي شده‌ است كه در مدت كوتاهي يعني نزديك به يك ماه ما توانستيم با بررسي اسناد و مدارك لشكرهاي مذكور به اين فساد هولناك پي ببريم. عبادي همچنين افزود: اين بسيار تاسف‌بار است كه برخي نظاميان ما در مقابل تروريست‌ها مي‌جنگند و كشته مي‌شوند و برخي ديگر بدون اينكه تحركي از خود نشان دهند، حقوق دريافت مي‌كنند. ما تحقيقاتي را در اين باره انجام داديم و اگر تحقيقات ما ادامه يابد موارد عجيب و غريب‌تر ديگري نيز رو مي‌شود. نخست‌وزير عراق گفت: فساد خطرناك‌تر براي عراق آن است كه در نهادهاي امنيتي كشور موجود است. پيشتر منابع داخلي و خارجي در عراق از فساد گسترده در ارتش اين كشور خبر داده بودند كه پيش از حمله داعش به شهر موصل نمود چنداني نداشت و پس از حمله داعش به شكلي ملموس در عراق مشاهده شد.

 

اعتراف مالكي

ايسنا گزارش داد منابع وابسته به نوري مالكي، معاون رييس‌جمهوري عراق كه در گذشته پست نخست‌وزيري اين كشور را بر عهده داشت، در مصاحبه با روزنامه لبناني الاخبار اعلام كردند كه مالكي در سفر به لبنان با سيد حسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان ديدار و گفت‌وگو داشته و به اطلاع وي رسانده است كه در آغاز سوءتفاهمي نسبت به دولت حيدر عبادي، نخست‌وزير عراق وجود داشت اما روابط ميان وي و عبادي در حال حاضر بسيار عالي است و تمامي مشكلات حل شده است. در مقابل نيز سيد حسن نصرالله از نوري مالكي خواست تا به فعاليت خود در عرصه سياست ادامه دهد و براي تقويت ائتلاف دولت قانون عمل كند و به تحكيم وحدت عليه طايفه‌گرايي و تقسيم  و تجزيه عراق  بپردازد.

 

ادعاي داعش

گروه داعش مدعي شد كه توانسته چند بمب كثيف (بمبي كه حاوي مواد پرتوزا و راديواكتيو است) بسازد و احتمالا از آنها براي حملات ويرانگرانه در لندن استفاده خواهد كرد. به گزارش رسانه‌ها، اعضاي گروه داعش از طريق پايگاه‌هاي اجتماعي مدعي شده‌اند كه پس از سرقت 40 كيلوگرم اورانيوم از يكي از دانشگاه‌هاي عراق موفق به ساخت چند «بمب كثيف» شده‌اند و اعلام كرده‌اند كه احتمالا از اين بمب براي حملات ويرانگر در لندن استفاده خواهند كرد.

 

ديدار مهم در بغداد

فواد معصوم، رييس‌جمهوري عراق در ديدار با هياتي از اقليم كردستان اين كشور كه به رياست نيچروان بارزاني، نخست وزير اقليم كردستان به بغداد سفر كرده بودند، بر لزوم افزايش تلاش‌ها براي رسيدن به راهكارهاي مناسب جهت حل اختلافات ميان بغداد و اربيل كه بتواند موجب ايجاد وحدت براي جنگ با تروريسم و بهبود اوضاع اقتصادي در كشور شود، تاكيد كرد. همچنين نيچروان بارزاني در اين ديدار تاكيد كرد: اولويت اقليم كردستان رسيدن به تفاهم و توافق‌هاي واقعي با دولت بغداد در خصوص مسائل موجود است و اين مساله به نفع تمامي عراقي‌هاست. وي افزود: هيات اقليم كردستان به خوبي فضاي ترغيب‌كننده‌يي را كه براي رسيدن به اين راهكارهاي مناسب جهت حل اختلافات ايجاد شده، درك مي‌كند. پيش از اين حيدرعبادي، نخست وزير عراق نيز با نيچروان بارزاني و هيات همراه وي ديدار و تاكيد كرد كه توافق نفتي اخير با اقليم كردستان براساس قانون اساسي صورت گرفته و آغازي براي پايان دادن به اختلافات ميان اربيل و بغداد است. وي گفته بود: منفعت عراق مهم‌تر از هر چيز ديگري است. اتخاذ اقدامات براساس اصول درست به حل مشكلات كمك كرده و قانون اساسي قادر است تمامي مشكلات را حل كند. نيچروان بارزاني نيز تاكيد كرد: اقداماتي كه عبادي اتخاذ كرده اقداماتي مهم است و ما انتظار گشوده شدن صفحه جديدي در روابط براي تحقق منافع ملي كشور و نه فقط اقليم كردستان را داريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون