• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3311 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۷ مرداد

گزارش «اعتماد» از موازي‌كاري در مديريت فوتسال و ابهام در وضعيت كادر فني تيم ملي

جنگ قدرت در فوتسال

افتخاري مي‌گويد خسوس كاندلاس نيازي براي حضور در كميته فني ندارد. ترابيان اما اعلام كرده توجهي به حرف‌هاي افتخاري ندارد!

گروه ورزش| علي كفاشيان به تازگي رياست كميته فوتسال و فوتبال ساحلي كنفدراسيون فوتبال آسيا را به دست آورده است. اما فوتسال ايران در سطح ملي و مديريتي به خاطر اختلافات مديران كميته فوتسال و كميته فني و توسعه در وضعيت قرمز به سر مي‌برد. در چنين شرايطي با حضور علي كفاشيان در اصفهان براي تماشاي فينال مسابقات فوتسال جام باشگاه‌هاي آسيا، مذاكرات فدراسيون فوتبال و كميته فوتسال با «خسوس كاندلاس» سرمربي پيشين تيم ملي جدي‌تر شد و طرفين بر سر كليات تمديد قرارداد به تفاهم رسيدند. قرار شد ادامه مذاكرات شنبه و يكشنبه هفته جاري در تهران و بر سر جزييات پيگيري شود. در شرايط كنوني طبق اعلام رضا افتخاري، رييس كميته فوتسال يكي از درخواست‌هاي خسوس دريافت مطالبات قبلي‌اش است. فدراسيون در جريان مذاكرات به اين مربي اسپانيايي قول داده كه امروز يا فردا مطالباتش را پرداخت كند. البته در حال حاضر پيرامون اين مساله در اين باره اختلاف نظر وجود دارد. خسوس مدعي است پنج ماه از حقوقش را طلب دارد و فدراسيون فوتبال مي‌گويد سه ماه پرداختي عقب‌افتاده به اين مربي دارد. در نهايت اما طرفين توافق كردند كه مسوول مالي فدراسيون اسناد و مدارك مالي پرداختي به خسوس كاندلاس را بررسي كند تا ميزان دقيق بدهي به اين مربي مشخص و سپس درباره‌اش تصميم‌گيري شود. بعد از پرداخت مطالبات اما طبق هماهنگي‌هاي به عمل آمده قرار بر اين شده تا قرارداد اين مربي تا پايان مسابقات جام جهاني ۲۰۱۶ كه در كشور كلمبيا برگزار مي‌شود، تمديد شود.

اين روزها دعوا بر سر موضوع ادامه همكاري خسوس با تيم ملي بين كميته فني و توسعه و كميته فوتسال بالا گرفته است. عباس ترابيان و رضا افتخاري به دفعات در رسانه‌هاي مختلف عليه هم مصاحبه كرده‌اند. اين وسط اما علي كفاشيان با سياست خاص خود سعي در آرام كردن عباس ترابيان و رضا افتخاري دارد. به هر صورت خسوس چند ماه قبل بدون هماهنگي با فدراسيون فوتبال وقتي به مرخصي رفت ديگر به ايران بازنگشت و همين مساله باعث شد تا نه تنها چندين ماه برنامه‌هاي تيم ملي فوتسال با مشكل مواجه شود بلكه مديران به فكر مذاكره با مربيان ديگر بيفتند. در همين بين افتخاري براي جانشيني خسوس با وحيد شمسايي وارد مذاكره شد و با اين مربي جهت قبول هدايت تيم ملي فوتسال به توافق رسيد، هر چند كه كميته فني و توسعه هم رسما در اين باره اعلام كرده بود كه وحيد شمسايي شرايط سرمربيگري تيم ملي را ندارد و با اين انتخاب مخالف است. رييس كميته فوتسال اما در جريان اين اختلافات حضور در جلسات كميته فني را تحريم كرد تا شدت مشكلات و اختلافات بيشتر شود. البته افتخاري اعلام كرده بود بعد از پايان كار تاسيسات دريايي در جام باشگاه‌هاي آسيا، وحيد شمسايي رسما كار خود را در تيم ملي آغاز خواهد كرد. اما چند روز قبل به يكباره خسوس به ايران سفر كرد و تمام معادلات را بر هم ريخت.

 

افتخاري چندي پيش اعلام كرد كه بازگشت خسوس به خاطر تاثير مذاكرات هسته‌اي بود. علي كفاشيان درباره اين اظهارنظر رييس كميته فوتسال مي‌گويد: «به نظرم اين مساله تاثيري نداشته. ما مذاكرات‌مان را انجام مي‌داديم. خسوس هم كمي خرده حساب داشت و براي تسويه آن به ايران بازگشت كه ما هم صحبت‌هاي‌مان را براي سرمربيگري او دنبال خواهيم كرد. ما بايد مذاكرات‌مان را انجام بدهيم و اصلا ببينيم او چرا رفت، چرا نيامد و حالا چرا برگشته است. خسوس مربي خوبي است و اگر به توافق برسيم ما هم استقبال مي‌كنيم كه با او قرارداد ببنديم.» رييس كميته فوتسال همچنين اعلام كرده كه مربي اسپانيايي براي حضور دوباره در راس كادر فني تيم ملي فوتسال هيچ نيازي به تاييديه كميته فني و توسعه و شركت در جلسات اين كميته ندارد. كفاشيان هم در واكنش به اين صحبت‌ها تاكيد مي‌كند: «كميته فني را هيات‌رييسه تشكيل داده و در اساسنامه هم وظايف آن مشخص است. خسوس هم بايد به كميته فني برود و برنامه‌اش را در آنجا اعلام كند. اگر اختلافي مابين كميته فني و كميته فوتسال بود هيات‌رييسه در اين مورد تصميم مي‌گيرد. به نظر ما خسوس سه چهار سال در ايران تجربه داشته و نسبت به مربيان خارجي ديگر ارجح‌تر است. اگر زمان داشتيم به سمت سرمربي‌هاي ايراني مي‌رويم. البته قبول دارم الان رابطه خوبي بين ترابيان و افتخاري وجود ندارد. يك سري لج و لجبازي‌هايي وجود داشته است كه البته ما هم تذكر داديم كه اين موارد برطرف شود»رييس فدراسيون فوتبال در شرايطي اين صحبت‌ها را مطرح مي‌كند كه ارتباط بسيار نزديكي با ترابيان و افتخاري دارد؛ اما هنوز در ماه‌هاي گذشته نتوانسته اختلافات ميان اين دو نفر را حل‌و‌فصل كند؛ اتفاقي كه حواشي و مشكلات بسيار زيادي براي فوتسال ايران به همراه داشته است.

 

روايت عباس ترابيان، رييس كميته فني فوتسال هم درباره اتفاقات اخير در نوع خود جالب است. ترابيان اعلام مي‌كند: «افتخاري اعلام كرده براي ادامه همكاري با خسوس كاندلاس نيازي به نظر كميته فني و حضور وي در اين كميته نيست. بايد بگويم كميته فني براي تسهيل و كمك به تيم ملي است نه اينكه بخواهد سد راه هدف‌ها شود. شايد آنها كه مي‌ترسند خسوس به كميته فني بيايد، مشكل دارند. درست است كه ما روي خسوس شناخت داريم و او در چند سال گذشته براي تيم ملي هم زحمت كشيده است ولي بايد ايرادات او را در كميته فني طرح و بررسي كنيم. خسوس بايد روي مديريت نيمكت خود و حضور كمك‌هايش تجديدنظر كند تا مشكلات قبل ديگر تكرار نشود. همچنين خسوس بايد به صورت اختصاصي در اختيار تيم ملي بزرگسالان باشد نه ديگر تيم‌هاي ملي.»ترابيان اما در شرايط فعلي منتظر است ببيند كفاشيان در ماجراي اختلافات به وجود آمده طرف كميته فني را خواهد گرفت يا كميته فوتسال. او مي‌گويد: «اگر خسوس را به كميته فني آوردند، اين نشان مي‌دهد كه رييس فدراسيون فوتبال چقدر به اين كميته اعتقاد دارد. شخصا به القاب سياسي افتخاري كاري ندارم و به آنها توجه نمي‌كنم. ما براي فوتسال زحمت كشيده‌ايم و با اين الفاظ هم نمي‌توانيم چشمان‌مان را روي فوتسال ببنديم مگر اينكه مسوولان فدراسيون به اين نتيجه برسند. من منتظر كفاشيان هستم. او تا الان از كميته فني حمايت كرده ولي اگر بخواهد حركت سياسي بكند، خودش مي‌داند و به من ارتباطي پيدا نمي‌كند چون من اهل حركت‌هاي سياسي نيستم. افتخاري در مذاكره با خسوس مرا با آقاي جليلي و خودش را با آقاي ظريف مقايسه كرده است. من نمي‌خواهم به اين جملات ورود كنم!»

 

به نظر مي‌رسد موازي‌كاري فوتسال ايران را امروز در سراشيبي مرگ قرار داده است؛ فوتسالي كه تا همين چند سال قبل قدرت بلامنازع آسيا و جهان بود، امروز به خاطر مشكلات، اختلافات مديريتي و كم‌توجهي‌ها وارد بحران شده و قدرت خود را از دست داده است. بايد ديد در شرايط فعلي مسوولان فدراسيون فوتبال چه تصميمي درباره اين وضعيت بحراني اتخاذ خواهند كرد. كفاشيان يك بار براي هميشه بايد تكليف اختلافات كميته فوتسال با كميته فني و توسعه را حل كند. ترابيان و افتخاري بنا به هر دليلي هر كدام يك طرف طناب فوتسال را گرفته‌اند و آن را به سمت خودشان مي‌كشند! اين وسط فوتسال اما قرباني جنگ قدرت بين اين دو مدير شده است. آيا خسوس كاندلاس قراردادش را با تيم ملي تمديد مي‌كند؟ آيا مربي اسپانيايي براي اخذ مجوز شروع كار دوباره در تيم ملي در جلسه كميته فني و توسعه شركت خواهد كرد؟ اين سوالي است كه در روزهاي آينده جواب آن مشخص خواهد شد. سرنوشت تمام اتفاقات و تصميمات در فوتبال ايران به جواب اين سوال گره خورده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون