با وجود آزادسازي نرخ مصرف بنزين زياد شد
متوسط مصرف بنزين كشور در چهار ماه ابتداي امسال، 8/70 ميليون ليتر در روز بوده است كه 3/3درصد بيشتر از متوسط مصرف بنزين كشور در مدت مشابه سال قبل و نشاندهنده افزايش ميزان رشد مصرف بنزين كشور با تكنرخي شدن آن است. باوجود پيشبينيها از كاهش مصرف بنزين بعد از آزادسازي توسط مسوولان نفتي؛ با اين وجود و همانطور كه كارشناسان پيشبيني ميكردند، اين امر محقق نشد و حتي ميزان رشد مصرف بنزين كشور نسبت به شرايط وجود سهميهبندي بنزين افزايش يافت. جديدترين آمارهاي منتشر شده توسط وزارت نفت حاكي از آن است كه متوسط مصرف بنزين كشور در چهار ماه ابتداي امسال، 8/70ميليون ليتر در روز بوده است كه 3/3 درصد بيشتر از متوسط مصرف بنزين كشور در مدت مشابه سال قبل است. همچنين ميزان مصرف بنزين در خردادماه و تيرماه امسال (بعد از تك نرخي شدن بنزين)، 3/70ميليون ليتر در روز بوده است كه 7/4 درصد بيشتر از ميزان متوسط مصرف بنزين در مدت مشابه سال قبل است. ميزان مصرف بنزين در چهار ماه ابتدايي امسال و سال گذشته در جدول آمده است.
اين آمارها نشان ميدهد كه مصرف بنزين در تيرماه امسال در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 5/4درصد رشد داشته است، اين در حالي بوده است كه اين رقم در خردادماه پنج درصد بود. كاهش نيمدرصدي ميزان رشد مصرف بنزين نشان ميدهد كه اجراي مصوبه دولت مبني بر كاهش 100 توماني قيمت CNG از ابتداي تيرماه تا حدودي در كاهش رشد فزاينده مصرف بنزين بعد از تك نرخي شدن آن موفق بوده و بخشي از تقاضاي جديد ايجاد شده براي مصرف بنزين را به مصرف سوخت جايگزين (CNG) هدايت كرده است ولي ميزان اين اثرگذاري چندان بالا نيست. همچنين شاهرخ خسرواني، معاون مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي ايران ميزان رشد مصرف بنزين در سال جاري را سه درصد پيشبيني كرده است كه با توجه به روند مصرف بنزين در چهار ماه ابتدايي امسال تحقق آن بعيد به نظر ميرسد مگر آنكه دولت نسبت به اقدامات جديدي در حوزه سوخت مانند تمديد مصوبه كاهش قيمت CNG تا پايان امسال و حتي كاهش دوباره آن و همچنين محدود كردن كارت سوخت جايگاهداران با هدف حفظ انگيزههاي مردم براي استفاده از كارت سوخت شخصي خود اقدام كند و بتواند جلوي افزايش مصرف و قاچاق بنزين را بگيرد.