• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3319 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۷ مرداد

گام به گام يك رويكرد دوگانه

 

البريگ كالبي /

ماه ژوئن گذشته، وزير دفاع امريكا اشتون كارتر اعلام كرد كه واشنگتن موافق ارسال تجهيزات سنگين نظامي به شرق اروپا و اروپاي مركزي است و اين حركت به ايالات متحده اجازه مي‌دهد كه به تهاجم روسيه به كشورهاي متمايل به ناتو در شرق، پاسخ سريع‌تر و موثرتر دهد.

بر اين اساس، ناتو (يا بخشي از اعضاي ناتو و ايالات متحده) بايد يك رويكرد دوگانه نسبت به مساله تقويت وضعيت نظامي ناتو در كشورهاي در معرض تهديد روسيه اتخاذ كند، يكي استقرار نيرو و تجهيزات سنگين ناتو در اين منطقه و ديگري پيشنهاد يك مكانيسم جديد كنترل تسليحات متعارف در ازاي خروج قابل اثبات نيروهاي روسي از مناطق نزديك به قلمرو ناتو است.

اقدامات دفاعي ناتو در شمال شرقي اروپا به ويژه با توجه به برتري نظامي محلي روسيه در سراسر سواحل شرقي درياي بالتيك لازم است. مسكو با مزاياي نظامي خود مي‌تواند به بخش‌هايي از كشورهاي بالتيك و احتمالا حتي لهستان به راحتي حمله و به سرعت آنها را اشغال كند. در نتيجه ناتو و ايالات متحده بايد يك سيستم دفاعي مناسب در شرق اروپا به ويژه در بالتيك بسازند. اين بايد فراتر از آنچه وزارت دفاع در ماه ژوئن اعلام كرد يك گام در مسير درست باشد.

اگرچه اين كار به تنهايي عامل بازدارنده خوبي در برابر مسكو نخواهد بود. در عوض، ناتو نيز بايد وارد مذاكرات با روسيه درباره مكانيسم جديد كنترل تسليحات متعارف براي اروپا شود. با چنين توافقي حداقل مي‌توان از كاهش شمار نيروهاي روسي مستقر در فاصله معيني از كشورهاي حوزه بالتيك و لهستان اطمينان حاصل كرد. در مقابل ايالات متحده و ناتو نيز بايد خود را متمايل به كاهش مناسب نيروها در اين منطقه نشان دهند.

از ديدگاه ناتو، كنوانسيون كنترل رژيم اسلحه مي‌تواند تهديد روسيه براي اعضاي شرقي اين اتحاديه را كاهش دهد. در مقابل، اگر مسكو اين پيشنهاد را رد يا از آن تمرد كرد، حمايت سياسي در اروپا براي ايالات متحده و ناتو براي افزايش تنش با روسيه فراهم مي‌شود. اين رويكرد دوگانه شبيه رويكرد دوگانه ايالات متحده و ناتو در دهه‌هاي 1970 و 1980 است كه ايالات متحده سلاح‌هاي هسته‌اي ميان برد خود را به اروپا ارسال، سپس از آنها به عنوان يك برگ برنده در مذاكره با شوروي استفاده كرد. با اين پيمان نه تنها ناتو بلكه مسكو نيز بهره‌مند مي‌شود.

٭تخليص از فارين افيرز

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون