• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3323 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱ شهريور

مجيد انصاري:

تاييد صلاحيت‌ها را چالش پيش روي اصلاحات نمي‌دانيم

عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز درباره تعيين مصاديق در جريان اصلاحات براي ورود به انتخابات مجلس دهم گفت: فعلا جريان اصلاح‌طلب در مرحله رايزني و مشورت براي هم‌افزايي و هماهنگي حضوري متحد و واحد در انتخابات هستند. هنوز در خصوص مصاديق ورود نكردند، طبيعي است اين جلسات با محوريت جريانات و چهره شاخص اصلاحات انجام مي‌شود. مجيد انصاري در گفت‌وگو با خانه ملت درباره برنامه‌هاي جريان اصلاحات براي انتخابات پيش‌روي مجلس و انتخابات خبرگان رهبري گفت: مجلس شوراي اسلامي جايگاه بي‌بديلي در نظام سياسي جمهوري اسلامي ايران دارد همچنين مجلس خبرگان رهبري كه جايگاه و نقش آن در مقاطع حساس مي‌توان گفت به مراتب مهم‌تر است مجلس و ديگر نهادها است، چرا كه حوزه فعاليت آن به‌طور مستقيم به عالي‌ترين مقام سياسي و معنوي و رسمي كشور يعني مقام معظم رهبري بر مي‌گردد. معاون پارلماني رييس‌جمهور همچنين تصريح كرد: چه در مقابل تعيين رهبري و چه در مقام نظارت كلي بر نهاد رهبري، مجلسي بسيار مهم و فاخر است. لذا اصلاح‌طلبان خودشان را موظف مي‌دانند در عرصه انتخابات حضور جدي داشته باشند. اصلاح‌طلبان نسبت به تشويق مردم براي شركت در انتخابات و معرفي نامزد اصلح از ديدگاه خود مشغول رايزني هستند. اين جريان حتما تلاش خواهد كرد با ليست واحد به ميدان انتخابات بيايد و افراد شايسته و اصلح را به مردم معرفي كند.

تلاش جريان اصلاحات براي ارايه ليست واحد

انصاري در خصوص آخرين وضعيت فعاليت‌هاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان گفت: به دليل مشغله زيادي كه در دولت و معاونت امور مجلس رياست‌جمهوري دارم، متاسفانه فرصت شركت در كميته‌هاي انتخاباتي و حتي جلسه شوراي مشورتي اصلاح‌طلبان را ندارم و مدت زيادي است كه حضور در جلسات را از دست داده‌ام. اما از اخبار جلسات اطلاع دارم، هنوز وارد مصاديق نشدند، فعلا جلسات در خصوص نحوه همكاري احزاب، گروه‌ها و جريانات مختلف درون اصلاحات است. وي ادامه داد، مي‌دانيد كه تعداد حزب، جمعيت و گروه در جبهه اصلاح‌طلبان گسترده است، در جلسات بيشتر روي شاخص‌هاي اصلحيت، نحوه تعامل گروه‌ها با يكديگر و ارتباط استان‌ها و شهرستان‌ها و در خصوص نحوه ورود به عرصه انتخابات و سازماندهي صحبت مي‌شود و در زمان رسمي و قانوني كه تبليغات آزاد و مجاز باشد اصلاح‌طلبان كانديداي خود را معرفي خواهند كرد. معاون پارلماني رييس‌جمهور همچنين تاكيدكرد: فعلا جريان اصلاح‌طلب در مرحله رايزني و مشورت براي هم‌افزايي و هماهنگي حضوري متحد و واحد در انتخابات هستند. هنوز در خصوص مصاديق ورود نكردند، طبيعي است اين جلسات با محوريت جريانات و چهره شاخص اصلاحات انجام مي‌شود، از جمله رييس دولت اصلاحات كه پشتوانه بزرگ معنوي و سياسي اصلاح‌طلبان هستند و چهره‌هاي برجسته از مجموعه روحانيون مبارز و تشكيلات روحانيون مبارز مطرح هستند. فعلا بيشتر بحث‌ها حول مسائل كلي انتخابات است تا ورود به مصاديق و كانديدا‌ها. انصاري درباره موضوع تاييد صلاحيت‌ها نيز گفت: اميدواريم كه بررسي صلاحيت نامزدها صرفا در چارچوب قانون و به دور از هر گونه اعمال سليقه جناحي و شخصي باشد چرا كه رسم امانت‌داري همين است و منافع ملي هم اقتضا مي‌كند كه صلاحيت‌ها بدون نگاه خاص احراز شود. وي ادامه داد: اميدوار هستيم چالشي پيش‌رو نباشد و اصلاح‌طلبان با سابقه خدمتي درخشان و توانايي‌هايي كه دارند، هركس كه به ميدان آمد و ثبت‌نام كرد مثل ساير افراد، مثل اصولگرايان به صلاحيت آن بر اساس قانون و شرع رسيدگي شود. انصاري در خصوص فرضيه‌هاي مطرح شده درباره همپوشاني اصولگرايان و اصلاح‌طلبان معتدل در انتخابات آتي مجلس گفت: اين صحبت‌ها فعلا گمانه‌زني و تحليل‌هاي سياسي و رسانه‌اي است. در جلسات مباحث كلي انتخابات دنبال مي‌شود، بايد جلوتر برويم و ببينيم خرد جمعي به چه تصميمي منتهي مي‌شود. آنچه براي اصلاح‌طلبان اهميت دارد، تشكيل مجلسي قوي، در خط امام، مدافع حقوق مردم و مجلسي در خدمت منافع ملي و انقلابي است.

تصميم قطعي براي حضور در انتخابات مجلس خبرگان نگرفته‌ام

انصاري در پاسخ به سوالي مبني بر حضور در عرصه انتخابات خبرگان رهبري گفت: هنوز تصميم قطعي نگرفته‌ام. در دوره سوم از استان تهران در مجلس خبرگان حضور داشتم و مجلس خبرگان را جاي مهمي مي‌دانم هنوز در اين باره كه در اين دوره كانديدا شوم تصميم قطعي نگرفته‌ام. وي در تشريح اهميت جايگاه خبرگان رهبري تاكيد كرد: مجلس خبرگان هم در حمايت از رهبري و هم به عنوان لنگرگاه اعتماد و اطمينان مردم است، ما فراموش نكرديم مجلس خبرگان چه نقشي بعد از ارتحال حضرت امام ايفا كرد، در فاصله چند ساعت و بعد از گذشت چند روز رحلت امام، همه خواب و خيالات دشمنان انقلاب و پيش‌گويي آنها را نقش برآب كرد و با يك اقدام شايسته و به موقع كشتي انقلاب را در مسير آرام خود قرار داد و اجازه نداد تلاطم امواج بدخواهي‌ها كشور را از ضايعه دچار آسيب كند. انصاري خاطرنشان كرد: لذا مجلس خبرگان نقش بي‌بديلي در مواقع حساس دارد، نظارت كلي اين مجلس بر نهاد رهبري موجب تقويت نهاد رهبري است و هم عامل آرامش مردم خواهد بود.

لزوم حركت منصفانه رسانه ملي و توزيع عادلانه تريبون‌هاي نمازجمعه

انصاري درباره تاثير حضورهاشمي‌رفسنجاني در انتخابات خبرگان گفت: بنده شخصا تصميم مي‌گيرم، در دوره قبل هم تصميم شخصي گرفتم، البته آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني از شخصيت‌هاي بزرگ انقلابي، ملي و ديني است كه بر وزن مجلس خبرگان مي‌افزايند. وي افزود: رعايت اخلاق، انصاف و عدالت اصول اجتناب‌ناپذير هر انتخاباتي است كه در جمهوري اسلامي ايران توصيف مي‌شود و تصريح كرد: نبايد عرصه انتخابات عرصه حق كشي و دو با مانع و بي‌مانع باشد، به هر حال در اين رقابت و مسابقه بايد همه واجدان شرايط احساس كنند از شرايط كاملا برابر برخوردار هستند. از اكنون كه ما به تدريج به سمت انتخابات مي‌رويم بايد رسانه‌هاي عمومي كه از بيت‌المال بودجه دريافت مي‎كنند به خصوص صدا‌و سيما نهايت رعايت عدالت را در دستور كار قرار دهند. نبايد چهره‌سازي كند و يك عده را به عنوان كارشناس همه امور عالم و آدم دعوت كنند و عده‌اي در تحريم مطلق باشند و نتوانند از اطراف صدا‌و سيما عبور كنند. عدالت اقتضا مي‌كند در مسير انتخابات اين نكات رعايت شود. انصاري در اين خصوص تاكيد كرد: اين مساله در خصوص دعوت در مجامع عمومي، قبل از خطبه‌هاي نماز جمله و تريبون‌هايي كه متعلق به مردم است، هم بايد رعايت شود. هدف در انتخابات چه مجلس چه خبرگان غير از خدمت به مردم نيست، نبايد مشكوك به گناه بي‌عدالتي و بي‌انصافي و بي‌اخلاقي شد. انصاري همچنين در خصوص حضور هاشمي‌رفسنجاني در انتخابات خبرگان رهبري تاكيد كرد: من از ايشان نپرسيدم اما ايشان حتما در انتخابات خبرگان حضور پيدا مي‌كنند. هاشمي اگر نخواهد در اين انتخابات شركت كند پس در چه انتخاباتي بايد حاضر شود. ايشان يكي از موسسين اين نهاد‌ها در كنار امام بودند، مگر مي‌توانند شانه خالي كند و در عرصه نباشد. حضور ايشان و ديگر بزرگان روحانيت باعث رونق و شكوه انتخابات خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون