• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3340 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۱ شهريور

بدهكاران دانه‌درشت نفتي ايران چه كشورهايي هستند؟

از هند تا يونان

 

 

فهرست جديد بدهكاران دانه درشت نفتي ايران منتشر شد كه در اين ليست، نام شركت‌هاي شل انگليس، اينوك امارات، پالايشگاه‌هاي هند و يونان در صدر قرار گرفته‌ است. با وجود قوت گرفتن احتمال لغو تحريم‌هاي نفتي ايران اما بانك مركزي و وزارت نفت تاكنون آمار دقيق و رسمي از حجم مطالبات نفتي ايران از پالايشگاه‌هاي مختلف جهان ارايه نمي‌كنند. با اين وجود، بررسي اظهارنظرهاي برخي مسوولان دولتي از افزايش حجم بدهي‌هاي نفتي ايران به بيش از ۱۷ ميليارد دلار حكايت دارد.

حجم بدهي نفتي يونان اعلام شد

بر اين اساس اميرحسين زماني نيا، معاون امور بين‌الملل وزير نفت، هفته جاري حجم بدهي‌هاي نفتي پالايشگاه‌هاي يوناني به ايران را ٩٠٠ ميليون يورو (معادل بيش از يك ميليارد دلار) اعلام كرده و گفته است: كارگروهي براي وصول اين طلب نفتي تشكيل شده است و به زودي برخي مقامات يوناني براي مذاكره بر سر پرداخت اين بدهي به تهران مي‌آيند. از سوي ديگر در حالي حجم بدهي‌هاي نفتي يونان حدود ۹۰۰ ميليون يورو اعلام شده كه اخيرا برخي كارشناسان با ارايه پيشنهادي به وزارت نفت، خواستار صدور مجوز از سوي مجلس و دولت براي خريد سهام پالايشگاه‌هاي بدهكار اروپايي شده و تاكيد مي‌كنند: در صورت لغو تحريم‌ها، ايران با خريد پالايشگاه‌ها تقاضا براي نفت خود را تضمين مي‌كند.

بدهي 3/2 ميليارد دلاري شل

پس از يونان، شركت انگليسي شل در صدر ليست بدهكاران نفتي ايران با بدهي حدود 3/2 ميليارد دلاري قرار دارد و همزمان با سفر فيليپ هاموند، وزير امور خارجه انگليس به بهانه بازگشايي سفارت اين كشور غربي در تهران، دور جديد مذاكرات نفتي ايران با شل با محور نحوه وصول بدهي 3/2 ميليارد دلاري اين شركت نفتي در ساختمان وزارت نفت برگزار شد.

بدهي ۷۰۰ ميليون دلاري ايتاليايي‌ها

پس از شل و يونان، برخي پالايشگاه‌هاي ايتاليايي هم در ليست بدهكاران نفتي ايران قرار دارند و حجم بدهي‌هاي نفتي پالايشگاه‌هاي ايتاليايي حدود ۷۰۰ ميليون دلار برآورد مي‌شود. سيد محسن قمصري، مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت ايران هم ارديبهشت‌ماه سال جاري بدهي بزرگ نفتي پالايشگاه‌هاي ايتاليايي به ايران را تاييد اما از اعلام جزييات آن خودداري كرد. در همين حال، ركن‌الدين جوادي، مديرعامل شركت ملي نفت درباره حجم طلب‌هاي نفتي ايران از شركت‌ها و پالايشگاه‌هاي خارجي در شرايط تحريم، اعلام كرده است: آمار دقيق طلب نفتي ايران را بايد بانك مركزي ارايه كند اما پولي كه شركت ملي نفت ايران از بابت نفت فروخته‌ شده در خارج كشور دارد، كمتر از پنج ‌ميليارد دلار است. معاون وزير نفت با تاكيد بر اينكه حدود ۶۰‌ درصد اين طلب نفتي مربوط به شركت‌ها و كشورهاي اروپايي است، تصريح كرده است: مابقي اين طلب هم مربوط به شركت‌ها و كشورهاي آسيايي است. به گفته اين مقام مسوول، اين ارقامي كه بيان شده، جدا از پولي است كه بانك مركزي در خارج از كشور دارد يا در كشورهايي همچون چين و هند سپرده‌گذاري كرده است.

هندي‌ها در صدر بدهكاران نفتي ايران

اين در حالي است كه براساس اطلاعات ارايه شده توسط مسوولان بانك مركزي و شركت ملي نفت ايران، پس از پالايشگاه‌هاي نفت يونان، شركت انگليسي و هلندي شل، بريتيش پتروليوم انگليس، شركت‌هاي پتروشيمي كره جنوبي، در كنار برخي از پالايشگاه‌هاي هند همچون ويدش و منگالور و پالايشگرهاي چيني در صدر بزرگ‌ترين بدهكاران نفتي ايران در شرايط تحريم قرار گرفته‌اند. از اين رو به استناد گزارش «نيرمالا سيثار امان، وزير تجارت هند» در پارلمان اين كشور طلب نفتي ايران از پالايشگرهاي هندي به 8/8 ميليارد دلاري رسيده است و اين در حالي است كه ايران حدود 8/2 ميليارد دلاري از شركت انگليسي - هلندي شل طلب نفتي دارد. از سوي ديگر، بيژن زنگنه، وزير نفت فروردين ماه سال جاري در جمع خبرنگاران، حجم طلب نفتي ايران از پالايشگرهاي هندي را حدود ۷ ميليارد دلار اعلام كرده بود. اين در حالي است كه امروز رويترز اعلام كرده است: در آستانه لغو تحريم‌ها عليه ايران، دو منبع آگاه گفتند كه به پالايشگاه‌هاي هندي گفته شده ۷۰۰ ميليون دلار پول در يونايتد كامرشال بانك سپرده‌گذاري كنند و آماده بازپرداخت قسط اول بدهي‌هاي نفتي ايران باشند.

BP پول گاز ايران را مي‌دهد؟

در همين حال، در كنار شركت شل، بريتيش پتروليوم انگليس هم در جايگاه دومين بدهكار گازي ايران قرار دارد به طوري‌كه با وجود ازسرگيري توليد گاز از ميدان مشترك رهوم در درياي شمال از سال گذشته ميلادي اما منابع مالي متعلق به شركت ملي نفت ايران از محل استخراج گاز از اين ميدان با دستور مستقيم دولت انگليس تا اطلاع ثانوي توسط شركت بريتيش پتروليوم در حسابي بلوكه شده است. با اين وجود تاكنون مذاكرات مستقيمي بين ايران و بريتيش پتروليوم انگليس براي وصول بدهي‌هاي گازي انجام نشده است و حتي نمايندگان اين شركت نفتي اروپايي برخلاف شركت شل، به همراه وزير
امور خارجه انگليس به تهران سفر نكردند.

ماجراي بدهي نفتي «اينوك» امارات

به گزارش مهر، در بين بدهكاران نفتي ايران به نظر مي‌رسد پرونده فروش ميعانات گازي ايران به يك شركت اماراتي هم داراي «پيچيدگي‌هاي خاصي» است و موضوع در ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. اكبر سهيلي‌پور، رييس سازمان حسابرسي هم هفته جاري درباره جزييات اين بدهي نفتي، گفته است: بدهي 3/5 ميليارد دلاري نفتي شركت اماراتي به نام «اينوك» در دفاتر دولتي به ثبت رسيده است و مديران اين شركت مي‌گويند به دليل تحريم‌ها نمي‌توانند بدهي ايران را پرداخت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون