• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3347 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۹ شهريور

پنج نفر از اعضاي يك خانواده در ميان كشته‌شدگان

12كشته بر اثر سيل در كشور

اعتماد| تنها دو ماه پس از كشته شدن دست كم 16 نفر در سيل كن و سولقان، بار ديگر سيل به جان تهراني‌ها افتاد و شش نفر از آنها را بلعيد. اين‌بار يكه‌تازي رودخانه‌هاي طغيان كرده از شامگاه جمعه آغاز شد و تنها در چند ساعت پنج نفر از اعضاي يك خانواده در روستاي توچال پاكدشت و يك نفر در روستاي چهل قز قيامدشت را به كام مرگ فرو برد. در بين كشته‌شدگان دو دختر 11 ماهه و دو ساله نيز ديده مي‌شوند.

جلال ملكي، سخنگوي سازمان آتش نشاني تهران با اشاره به جان باختن چهار پسر جوان ديگر در سيل درباره جزييات آن به «اعتماد» گفت: «ساعت 9 شب جمعه نيروهاي آتش‌نشاني و امداد و نجات با اطلاع از مفقود شدن هشت نفر در روستاي توچال پاكدشت به محل حادثه اعزام شدند و پس از ساعت‌ها جست‌وجو جنازه سه مرد و يك دختر دو ساله را در دو وانت مملو از گل و لاي كشف كردند. در يكي از وانت‌ها نيز دختري 11 ماهه وجود داشت كه به سرعت به مراكز درماني منتقل شد اما به دليل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.» هر پنج كشته در روستاي توچال از اعضاي يك خانواده هستند كه با دو دستگاه وانت به حاشيه رودخانه رفته بودند.

به گفته ملكي در ادامه عمليات امداد و نجات، سه نفر مفقود شده نيز كه مصدوم شده بودند پيدا شده و به بيمارستان منتقل شدند كه حال عمومي آنها مساعد است. با اين حال آمار كشته‌شدگان سيل پايتخت تنها در پاكدشت خلاصه نمي‌شود. سخنگوي سازمان آتش نشاني با اشاره به اين موضوع ادامه داد: «در ادامه عمليات امداد و نجات نيز دو پسر جوان در روستاي چهل‌قز قيامدشت كه در حاشيه رودخانه گرفتار شده بودند نجات يافتند. با نجات آنها مشخص شد يكي از همراهان‌شان كه پسري 24 ساله است پيش از رسيدن آتش‌نشانان در رودخانه افتاده و آب او را با خود برده است كه تلاش آتش‌نشانان تا ساعت 12ظهر شنبه در پيدا كردن او ناكام ماند. اين جوان 24ساله يكي از سه مفقودي سيل اخير است كه تلاش‌ها براي پيدا كردن آنها ادامه دارد.»

طغيان رودخانه در قيامدشت، جاري شدن گل و لاي در جاده امام رضا را نيز به دنبال داشت. ملكي گفت: «در روستاي چهل قز قيامدشت رودخانه‌اي وجود دارد كه اهالي از آن براي آبياري زمين‌هاي كشاورزي استفاده مي‌كنند. اين رودخانه در باران شديد جمعه طغيان كرد و به سطح جاده امام رضا سرازير شد و 80 خودروي سواري را در تلي از گل و لاي گير انداخت به نحوي كه آتش نشانان پس از هشت ساعت تلاش موفق به خارج كردن خودروها شدند.»

همزمان مجتبي خالدي، سخنگوي اورژانس كشور نيز حال مصدومان را مساعد اعلام كرد و به «اعتماد» گفت: «در سيل اخير پنج نفر از اعضاي يك خانواده در پاكدشت جان خود را از دست دادند و جنازه پسري جوان نيز كه شامگاه جمعه در قيامدشت مفقود شده بود پس از ساعت‌ها جست‌وجو از سوي تيم‌هاي آتش‌نشاني و امداد و نجات كشف شد كه به اين شكل تعداد جان‌باختگان در استان تهران به شش نفر مي‌رسد.»

سيل اخير در حالي شش كشته در تهران برجاي گذاشته است كه تنها دو ماه از كشته شدن دست‌كم 16 نفر در سيل كن و سولقان مي‌گذرد. 28 تير امسال بارندگي و توفان شديد باعث جاري شدن سيل در ١٤ استان كشور شد و دست‌كم ١٦ كشته، ده‌ها مفقودي و ٨٤ مصدوم برجاي گذاشت و زندگي ١٢ هزار نفر را مختل كرد. با وجود گذشت دو ماه از حادثه هنوز اجساد تعدادي از جان باختگان پيدا نشده است. در بين مناطق آسيب‌ديده، روستاهاي كن، سولقان و امامزاده داوود در جاده چالوس در مجموع با ١٦ كشته و ميلياردها خسارت، در راس بيشترين تلفات جاني و خسارات مالي ناشي از اين سيل قرار دارند. پس از وقوع اين حادثه نهادهاي مسوول از سازمان مديريت بحران كشور تا فرمانداري شهرهاي آسيب‌ديده در رويه‌اي تكراري، ضمن شانه خالي كردن از بار مسووليت و نسبت دادن سهل‌انگاري به ساير نهادها، به ارايه آمارهايي متفاوت از ميزان تلفات و خسارات سيل در مناطق مختلف پرداختند كه در ميان آن اعلام آمار دست‌كم ٢٠ كشته در روستاي كن از سوي ابوالفضل قناعتي، عضو شوراي شهر تهران و اظهار نارضايتي اسماعيل نجار، رييس سازمان مديريت بحران كشور درباره «ملي شدن» حادثه‌اي كه «عمق آن حتي در سطح شهرستان‌ها هم نبود»، واكنش‌هاي متعددي برانگيخت. با اين همه تهران تنها استاني نيست كه شش نفر از ساكنان خود را به آب‌هاي طغيان كرده سپرده است. به گفته رييس سازمان مديريت بحران كشور تاكنون 12 نفر در سراسر كشور به دليل جاري شدن سيل كشته شده‌اند كه سهم بندرعباس از اين آمار چهار نفر، بجنورد يك نفر و آذربايجان شرقي نيز يك نفر است. اسماعيل نجار گفت: «در پي بارش‌هاي شديد پنجشنبه و جمعه و جاري شدن سيلاب و سيل در برخي استان‌هاي كشور 12 نفر جان خود را از دست دادند كه يكي از آنها مردي است كه روز پنجشنبه بر اثر سيل در بجنورد مفقود و جسدش روز جمعه از سوي ماموران امداد و نجات پيدا شد.»

تلفات سيل اخير در حالي است كه سازمان هواشناسي كشور روز پنجشنبه با صدور اخطاريه‌اي نسبت به تداوم بارش شديد باران در مناطقي از نيمه شمالي و شمال شرق كشور، احتمال آبگرفتگي معابر و سيلابي شدن رودخانه‌هاي محلي براي روزهاي جمعه و شنبه هشدار داده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون